Social media voor campings

Het belang van social media voor campings

De laatste jaren is social media steeds belangrijker geworden voor campings. Vele zoektochten beginnen niet meer op Google, maar op social media : een toffe foto op Instagram, een berichtje in een Facebookgroep, een reactie onder een bericht. Het is het medium geworden waar vakantiegangers zich laten inspireren, ideeën op doen en discussiëren over hun toekomstige vakantie. Daarnaast is social media een perfecte tool voor campinghouders om gemakkelijk contact te houden met de (toekomstige) gasten en een andere kant van hun camping te laten zien.

Welke fout maken campings vaak op social media?

Het gebruik van social media voor jouw camping is dus heel erg belangrijk! Toch maken vele campings de fout door social media puur en alleen in te zetten als promotie kanaal. Ze publiceren alleen content om nieuwe reserveringen binnen te halen door middel van een promotiepraatje of een aanbieding. Volgers haken dan snel af, want het maakt jouw pagina weinig interessant om te volgen.

Hoe zet je social media dan wel in voor je camping?

Social media is een plek waar mensen komen voor entertainment, leuke verhalen en mooie plaatjes. Probeer dus zo veel mogelijk posts te maken zonder direct commercieel aanbod, maar die wel indirect de aandacht van de potentiële gast trekken.

Authentieke posts met verhalen van de camping en zijn omgeving hebben namelijk veel meer impact op jouw gasten: ze krijgen ontzettend veel zin om bij jou langs te komen. Op de lange termijn haal je hier dus veel meer uit!


Welk social media kanalen gebruik je voor mijn camping?

Er zijn meerdere mogelijkheden om social media voor je camping in te zetten. We adviseren wel om je vooral op 1 of 2 kanalen te richten. Zo kun je je goed focussen en werken aan een grote groep volgers. Je kan beter sterk zijn op 1 kanaal, dan weinig aanwezig op vele kanalen!

  • Facebook : persoonlijk profiel, bedrijfspagina en groepen (kampeergroepen + eigenarengroep)
  • Instagram
  • Pinterest
  • Bloggen op je website

5 tips voor goede social media berichten voor je camping

Maar wat kan je dan wel delen? En hoe trek je wel de aandacht van potentiële gasten? Hieronder vijf tips die we graag met je willen delen.

1. Laat je gasten dromen van een nieuwe bestemming

Vaak maken gasten eerst een keuze voor een nieuwe vakantiebestemming voordat ze op zoek gaan naar een camping. De voorbereidingen van de volgende vakantie begint dus vaak bij het dromen van een nieuwe reisbestemming: nieuwe plaatsen ontdekken, een ander klimaat of een fijne sfeer oppikken.

Als campingeigenaar kan jij natuurlijk ook een potentiële klant prikkelen door te laten zien wat jouw omgeving nou zo leuk maakt voor een volgende vakantie! Maak ze nieuwsgierig met prachtige foto’s, leuke uitjes en weetjes over jouw omgeving.

Het belang van social media voor campings

2. Laat je sterke punten zien

Naast dat de reisbestemming heel belangrijk is, telt het verblijf zelf ook mee tijdens de vakantie! Daarom is het belangrijk dat je begrijpt waar jouw ideale gast naar op zoek is en wat hen motiveert om bij jouw te boeken. Wanneer je dit begrijpt, kan je hier op inspelen bij het maken van social meda posts. Is het de prachtige ligging van jouw camping? Of de gezelligheid die jij biedt? Zoeken ze veel vertier en animatie voor de kinderen? Of zijn ze toch gezwicht voor de lage prijzen? Natuurlijk is hier geen eenduidig antwoord op te geven en vervult jouw camping meerdere behoeftes van de gast.

Op social media kan je op een laagdrempelige manier laten zien wat jouw camping in huis heeft, zonder gelijk een promotiepraatje te houden.

Bijvoorbeeld:

  • Een post met een foto van het prachtige uitzicht: een potentiële gast ziet zichzelf hier wel van genieten en ziet gelijk de rust van de camping.
  • Een post met het resultaat van de knutselwerkjes van de animatie: een potentiële gast begrijpt direct dat er animatie is op de camping en ziet dat de kinderen het naar hun zin hebben.

3. Houdt je volgers op de hoogte en maak ze nieuwsgierig

Wat gebeurt er eigenlijk op de camping wanneer deze dicht is? Wat zijn de plannen voor het nieuwe seizoen? Social media is een perfect medium om jouw volgers op de hoogte te houden van alle plannen en hun voortgang.

Een paar ideeën:

  • Het afbouwen van huuraccommodaties
  • het voorbereiden van het seizoen
  • voortgang van de bouw als je bijvoorbeeld privé sanitair, nieuw sanitair gebouw, een zwembad of speeltuin laat bouwen
  • Nieuwe diensten of producten die beschikbaar zijn in het nieuwe seizoen: een nieuwe menukaart in het restaurant, voortaan opgemaakte bedden bij aankomst? Laat het weten.
Privesanitair: Duurzaamheid op een camping

4. Stel jouw potentiële klanten gerust met reviews

Dat reviews belangrijk zijn in de keuze van een camping, dat hoeven we je vast niet meer te vertellen. Maar daarom heeft iedere camping er belang bij om positieve reviews te promoten. Op Facebook kunnen gasten een review achter laten, maar deel deze ook gerust op jouw pagina om deze onder ogen van andere gasten te brengen.

5. Deel jouw expertise

Om jouw social media strategie een boost te geven, kan je ook een blog bij houden. Op een blog kan je veel onderwerpen behandelen die te maken hebben met jouw camping en het kamperen: presentatie van jouw omgeving, tips voor uitjes, advies voor veilig reizen (ook in Corona tijd), tips voor het voorbereiden op hun verblijf op jouw camping, evenementen die ze echt niet moeten missen, lokale recepten, …

Wanneer je in die blogs ook nog zoekwoorden verwerkt, sla je twee vliegen in één klap.

Deze blogs kan je vervolgens heel goed delen op Facebook, Twitter, Instagram, etc. Door het schrijven van blogs verbeter je jouw SEO, jouw bekendheid, jouw e-reputatie en verbeter je de band met jouw gasten.

Tot slot

We hopen je in dit blog genoeg ideeën te hebben gegeven om jouw social media strategie een boost te geven! Waar wacht je nog op? Publiceer vandaag nog een post!

En vergeet niet om jezelf aan te melden voor de gratis Facebook eigenarengroep! Meer dan 500 campingeigenaren gingen je al voor. In deze besloten groep voor en door campingeigenaren, kun je vragen stellen aan en tips uitwisselen met andere campingeigenaren.


over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >