Wat is een persona?
Als jij je doelgroep wilt aanspreken, zodat zij sneller gaan boeken op je camping, is het belangrijk om een persona te maken. Een persona is een uitgebreid profiel van de gast die jij het liefst op je camping hebt. Door voor jezelf een persona op te bouwen, leer je jouw ideale gast nog beter kennen en kunt beter aansluiten in je marketing.
Hoe maak je een persona?
Neem hiervoor een bestaande gast in gedachten die je graag op je camping terugziet. Dit kan ook een stel zijn of een gezin. Pak een foto van hen erbij, als je die hebt. Hoe beter je je gast namelijk visualiseert, hoe beter je je marketing kunt aansluiten bij je doelgroep.
Vragen voor je persona
Voor het opbouwen van jouw persona heb je het volgende nodig:
1. Naam voor deze persoon of personen (stel / gezin)
2. Foto van deze persoon of dit stel
3. Werk, leeftijd en waar deze persoon woont
4. Profiel: Klein verhaal over je deze persoon
5. Favoriete tijdsbesteding van deze persoon
6. Besluitvorming: Hoe neemt je persona beslissingen? Op basis van feiten of op basis van emoties? Is je persona een snelle beslisser of maakt hij zijn beslissing afgewogen?
7. Kies 3 - 5 eigenschappen die het meeste bij je gast passen
8. Waar kun je deze persoon online vinden?
Persona van camping Toeven
Een warme zomerdag in juli 2014…
Nog wat onwennig liepen mijn man, zoons en ik om de boerderij heen. We hadden net de sleuteloverdracht gehad. Het was de eerste dag in ons nieuwe huis, mét een kleine camping erbij (in de Achterhoek).
We hadden geen ervaring met het runnen van een camping. Maar we wisten wél dat we er hard aan moesten trekken. Toeristische gasten kwamen er niet of nauwelijks. Het sanitairgebouw zag er niet meer zo best uit.
Maar hé, het was wel een camping van 45 jaar oud, met al zijn charmes én prachtig opgezet…
Onze persona: Klaas en Dinie
Onze ambities waren hoog. Die prachtige camping van ons zou natuurlijk zo snel mogelijk vol staan. Als eerste bepaalden we een duidelijke doelgroep en daarna maakten een persona.
We gaven onze gasten een naam, een foto en een verhaal.
Geen Henk en Ingrid, maar Klaas en Dinie.
Even later kwamen er ook gasten op de camping die pasten bij dat profiel. Zulke gasten wilden we wel vaker op onze camping hebben! We maakten een foto. Nu hadden we echt een mooie persona.
Bij alle keuzes die we maakten dachten we aan Klaas en Dinie. Wat zouden Klaas en Dinie van onze nieuwe naam en logo vinden? Hoe zullen we ze aanspreken, op onze brochure, op onze nieuwe website?
Wat deed deze persona voor onze camping?
Het opbouwen van een persona heeft ons geholpen bij onze keuzes, bij onze investeringen en bij onze marketing. Onze persona heeft er mede voor gezorgd dat wij binnen een half jaar vol stonden met de leukste gasten!