Ben je wel eens op een website geweest waarbij je in eerste instantie niet precies begreep wat het bedrijf of de organisatie voor jou kon betekenen? Of een website waarbij je zoveel tegelijk ziet dat je niet weet waar je moet zijn.

En dus klik je maar weg, naar een andere website.

Op een volgende website die je bezoekt is er wel overzicht. Het design is prachtig en de informatie staat op de plaats waar jij het verwacht. Maar toch krijg je niet het gevoel dat je iets wilt aanvragen, contact wilt opnemen of iets wilt kopen.

De beide websites hebben een belangrijke overeenkomst; ze bieden geen uitmuntende klantervaring. Als bezoeker voel je je niet aangesproken. De websites zijn niet overtuigend genoeg.

Er is meer nodig dan een mooi design om je websitebezoeker te overtuigen tot een boeking.

Heb je met deze blik weleens de website van je camping bekeken? 

Signalen over je campingwebsite oppikken

Als je je gasten vraagt naar hun ervaringen met je website, ontvang je een schat aan informatie. 

Natuurlijk kun je zelf inschatten wat je gasten willen zien of lezen op je website, maar dit regelmatig aan ze vragen óf goed letten op signalen levert veel op.

Stel: jij hebt een potentiële gast aan de telefoon met een algemene vraag. Is het dan misschien ook zo dat je dit telefoontje had kunnen voorkomen? Had je deze informatie niet beter al op je website kunnen zetten? 

Vraag jij aan de telefoon wel eens welke informatie zij hebben gemist op je website?

Aanpassen van je website n.a.v. signalen

Een actueel voorbeeld had ik zelf deze week nog bij de hand.

Als campingeigenaar pas ik regelmatig mijn website aan. Tijdens corona zagen we dat goede informatieverstrekking op de website nog belangrijker is. Mensen waren op zoek naar hoe jij als campingeigenaar handelt. Komen ze daar niet meteen achter, dan is de kans groot dat ze je website vertalen en niet bij je boeken. 

Een voorbeeld uit mei 2020, toen onze camping nog dicht was maar in juni weer open mocht (maar het sanitair niet).

Die week belde een mevrouw. Ze vroeg zich af of de stortplaats van het chemisch toilet wel buiten stond. Want in dat geval konden ze in juni al komen kamperen. Ik realiseerde me dat dit niet duidelijk op de website stond en heb dit meteen aangepast.

Ik vroeg me ook meteen wel af hoeveel potentiële gasten zich die vraag hebben gesteld, het antwoord niet konden vinden en daarna doorgeklikt zijn naar een andere website. 

Wat vindt een campinggast belangrijk? 

Al jaren onderzoek ik de ervaringen van campinggasten op een website. Zo kan ik mijn eigen campingwebsite optimaliseren en andere campingeigenaren hierbij helpen.

Korte tijd geleden voerde ik daarom een marktonderzoek uit, waarin ik 150 campinggasten vroeg om een enquête in te vullen. Dit leverde een schat aan informatie op voor de website van onze camping en alle websites van andere campingeigenaren.

Enkele feiten over het onderzoek:

De verdeling mannen/vrouwen was ongeveer gelijk. De deelnemers kwamen overwegend uit Overijssel, Brabant en Gelderland. De gemiddelde leeftijd was 60,7 jaar. Driekwart van deze groep kiest voor een vakantie op een kleine, rustige gemoedelijke camping, waarbij zij er veel op uit gaan. 

Wat waardeert een gast op een website? 

Dit waren de meest genoemde opmerkingen: 
– Als er recensies op staan van leeftijdsgenoten
– Als er mooie grote foto’s op staan
– Als de website fijn is om te lezen
– Als er uitgebreide informatie op staat beschreven, vooral over het sanitair
– Als de website fijn is om te gebruiken
– Als de website verrast
– Als er een plattegrond op staat
– Als de tarieven in één oogopslag duidelijk zijn
– Als ik meteen kan zien of de camping vol staat of niet

Voorbeelden van aansprekende campingwebsites

Een aantal deelnemers aan het onderzoek gaf een voorbeeld van een campingwebsite en gaf aan waarom deze website hen zo aanspreekt:

  • Deze website geeft mij het idee van thuiskomen
  • “Wat er in staat dat klopt helemaal. Alles is erg duidelijk”
  • “Kijk en ontdek! Het is net als smaak…..over smaak valt niet te twisten.”
  • “Duidelijke website. Op de camping wordt er nog meer geboden dan op de website”
  • “Je er thuis voelen, terwijl je er nog helemaal niet bent geweest”

Belangrijkste conclusies van het websiteonderzoek onder campinggasten

Opvallend waren de overeenkomsten: een duidelijke, overzichtelijke website én beoordelingen op een website vinden mensen verreweg het belangrijkste. Een plattegrond van de camping staat ook hoog op het lijstje.

Tips voor jouw campingwebsite

Wat heb jij aan dit onderzoek en hoe kun jij dit toepassen?
Ik geef je drie tips voor je eigen campingwebsite. 

1. Bedenk wat jouw doelgroep zoekt

Eén van de belangrijkste adviezen die ik je kan geven als het gaat om het aantrekken van gasten via je website: bedenk wat jouw doelgroep zoekt en geef zet dat voorop. 

Wat vinden zij prettig, hoe willen ze worden aangesproken, wat zorgt ervoor dat zij meer over jouw camping willen weten?

Wees heel duidelijk op je website over wat jouw camping anders maakt dan andere campings. Waarin blinkt je camping uit? Is dat een bepaalde thematisering, de opzet van je camping of door de omgeving? Zet dat op de voorgrond. 

Internetgebruikers zijn soms wat ongeduldig. Richt je website zo in dat je gasten direct kunnen vinden waar ze voor komen. Zet niet ' welkom op deze website, maar zet de belangrijkste informatie voorop. Mensen willen graag direct weten of ze op een website zijn die past bij hun wensen. 

2. Neem mogelijke twijfels en bezwaren weg

Bezwaren en twijfels zorgen ervoor dat je websitebezoeker misschien wel interesse heeft, maar uiteindelijk niet op de boekingsknop klikt. Breng dus alle twijfels en bezwaren van je doelgroep in kaart.  

Daarna neem je de twijfels en de bezwaren (dus weerstand) weg in de teksten van je website, zodat de websitebezoeker vertrouwen in je krijgt. 

Mogelijke twijfels van je potentiële klanten

  • Is het wel veilig?
  • Dat werkt toch niet voor mij?
  • Is het wel geschikt voor mij?
  • Is het geld het wel waard?
  • Het resultaat is niet te meten. Wat krijg ik nu eigenlijk?

Mogelijke bezwaren van je potentiële gasten

  • De plekken staan te dicht op elkaar
  • Ik vind het nogal duur, ik heb het goedkoper gezien
  • De snelweg ligt wel erg dichtbij

3. Schrijf empathisch

Schrijf bijvoorbeeld op je website niet: ‘Wij hebben vloerverwarming’, maar ‘door onze behaaglijk warme vloer, zult u bij ons nooit koude voeten hebben als u onder de douche staat.’ Schrijf ook eenvoudige en concreet. Denk hierbij niet alleen aan de teksten op je website, maar ook aan hoe je je berichten op sociale media schrijft, hoe je je algemene voorwaarden opstelt en je contactformulier inricht. 

Gebruik geen begrippen die iedereen uit de campingbranche gebruikt, maar kies voor een unieke stijl.

En nu zelf aan de slag 

Neem met deze vragen in je achterhoofd je website eens door. Wat kun jij aanpassen? Of vraag vrijblijvend een gesprek aan, waarbij ik je direct een aantal tips geef voor je website. 

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >