Het seizoen is bijna voorbij. Tijd om terug te kijken en straks even te ontspannen. Maar natuurlijk ook om weer nieuwe plannen te maken voor volgend jaar. De coronacrisis heeft de markt flink in beweging gezet. Wat heb jij daarvan gemerkt? Dit artikel is voor jou als je deze herfst/winter de bedrijfsvoering en marketing van je camping eens goed onder de loep wilt nemen. Heb jij nieuwe doelen voor 2022? Wil je een nieuw concept neerzetten, aansluitend bij nieuwe trends en de veranderende wensen en behoeften van je gasten?
Of ga je er vanuit dat verdere keuzes over je concept of je doelgroep niet nodig zijn op dit moment?

Dan vraagt het succesvol in de markt zetten van je merk vooral aandacht. Je versterkt het bestaande.

Neem deze herfst je waardepropositie (oftewel de belofte die jij doet aan je gasten) eens goed onder de loep en kijk hoe je beter kunt aansluiten bij de veranderende marktbehoeften. Investeer in zaken waar de markt op dit moment behoefte aan heeft en behaal volgend jaar (nog) meer succes met je camping.

Blink uit in wat je doet

Wat je ook kiest (het bestaande versterken of nieuwe concepten ontwikkelen), van belang is dat je op het netvlies komt en blijft van je gasten.

Blink uit in wat je doet en zie het aantal boekingen stijgen. Voeg waarde toe en onderscheidt je zo van je concullega's.

Managementprofessoren Treacy en Wiersema constateren in hun model drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde te creëren en zich te onderscheiden van haar concurrenten:

product leadership, operational excellence en customer intimacy.

Marketingmodellen waardestrategie

1. Product leadership

Deze strategie wordt ook wel productfocus genoemd. Bij deze strategie bied je als camping het beste product of dienst als eerste in je markt. Binnen deze waardestrategie is er ruimte voor conceptontwikkeling of thematisering.

Waar begin je bij deze strategie?

Conceptontwikkeling of thematisering begint met een idee. Een idee komt pas echt tot leven als je er met een aantal compleet van elkaar verschillende mensen over spreekt. Hoe meer je over je idee praat, hoe meer je zelf ontdekt waar je heen wilt en hoe concreter het idee wordt.

Praten over je idee stelt je in staat je plannen bij te schaven en van richting te veranderen indien nodig. Je gesprekspartner hoeft niet eens iets zinnigs te zeggen. Alles wat gezegd wordt, is van waarde. Wat vooral belangrijk is, is dat je een probleem creëert wat jij met je aanbod op gaat lossen (bijvoorbeeld een nieuwe manier van vakantie vieren). En dat jij natuurlijk uiteindelijk de allerbeste oplossing biedt.

2. Operational excellence

Bij de strategie kostenfocus bied je als camping relatief goede producten of diensten tegen lage prijzen door de kosten te beheersen. Je zorgt er dus voor dat je tegen lage tarieven je camping goed in de markt zet. Het optimaliseren en automatiseren van processen is bij deze strategie van groot belang.

Infographic MyBusiness vakantiepark

Dit is een voorbeeld van een kaart van alle processen op een vakantiepark. Met een dergelijke procesbeschrijving wordt duidelijk waar de knelpunten zitten en wat er verder geautomatiseerd kan worden.

Waar begin je bij deze strategie?

Breng alle taken van jou en eventuele medewerkers in kaart. Vervolgens ga je bekijken waar je kunt automatiseren, versnellen, digitaliseren of besparen.
Enkele voorbeelden van processen die je kunt automatiseren.

  • Zet op je website alle antwoorden op veel gestelde vragen (en voeg bij elke nieuwe vraag het antwoord toe), zodat gasten hier niet onnodig over hoeven te bellen;
  • Kies voor een boekingssysteem waarin mensen kunnen zien óf er nog plaats is;
  • Na het boeken krijgen gasten direct een bevestiging, factuur en informatiefolder in hun mailbox;
  • Zorg ervoor dat je de betaling van gasten automatisch in je administratie verwerkt;
  • Wat op onze camping goed werkt is dat mensen online hun plaats kunnen uitkiezen. Als mensen aankomen, weten zij direct waar ze moeten zijn, namelijk op de plaats die ze zelf op onze website uitgekozen hebben.

3. Customer intimacy

Als je kiest voor deze strategie ben je altijd op zoek naar het beste voor je gasten. Je wilt verwachtingen overtreffen, zodat mensen over je gaan doorvertellen.

Wil je eigenlijk niet zoveel aan de camping, de tarieven, de processen of het concept veranderen? Maar wil je juist door de online zichtbaarheid het aantal boekingen verhogen?

Voor een camping is de mate van gastvrijheid één van de belangrijkste succesfactoren. In de eerste plaats wil je natuurlijk dat je gasten een fijne vakantie hebben. Door gastvrij te zijn zorg je ervoor dat je gasten fans worden van jou en je camping. Zelf merk ik het meteen als ik een stapje meer zet voor mijn gasten. Je bouwt direct loyaliteit op. De kans is groot dat deze gasten weer terugkomen, een positieve review schrijven of anderen in hun omgeving vertellen over je camping.

Waar begin je met deze strategie?

Onderzoek of je zeker weet dat je er alles aan hebt gedaan om de gasten zo gastvrij mogelijk te verwelkomen, zonder dat je over je eigen grenzen heen gaat.

  • Zorg voor een warm welkom
  • Geef duidelijke en volledige informatie
  • Stel grenzen aan je gasten
  • Vraag feedback aan je gasten
  • Ga handig met klachten en conflicten om
  • Doe iets extra’s voor je gasten
  • Bouw een langdurige relatie op met je bestaande gasten

Onderscheid je door de online en offline klantreis van je gasten te verbeteren. Dit doe je bijvoorbeeld door het schrijven van teksten die herkenning oproepen bij de doelgroep.

Het gastvrij ontvangen van gasten en verwachtingen van je gasten overtreffen, het online managen van recensies, doen dan de rest.

Welke strategie kies jij voor je camping?

Natuurlijk zijn deze drie waarden allemaal van belang voor je camping. Maar het doel van de waardestrategieën van Treacy en Wiersema is om een bepaalde focus op een waarde te creëren zonder het oog op de andere waarden te verliezen. Bij je strategiebepaling is van belang op welke van de drie strategieën je de focus legt.

Waar kies jij voor? En waarom?

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >