Leven en werken als campingeigenaar
(5 van 7)

In deze zevendelige serie geven wij een inkijkje in ons leven als campingeigenaar en als ondernemer. Ook geven we je tips en inzichten vanuit onze ervaring als campingeigenaar én achtergrond als marketeer en communicatiewetenschapper.

Ben je aan het twijfelen of je ooit een camping wilt beginnen? 

Of ben je beginnend / gevorderd campingeigenaar? 

Dan is deze serie zeker nuttig (en leuk!) voor je.  

De vrijheid van een campingeigenaar

Sommige campingeigenaren herkennen het wel. Als het erg druk is op je camping kun je 24/7 bezig zijn met je camping, ook al heb je een aantal medewerkers die jou meehelpen. Het kan zelfs een flinke periode zo druk zijn dat het voelt alsof je je in het hoogseizoen isoleert van familie en vrienden.

Neem dan af en toe pas op de plaats. Je hebt het ook nodig om op te laden. Is het erg druk en zou je het wel wat gemakkelijker willen maken voor jezelf?

Wat past bij jou?

  • Besteed taken die niet passen bij je competenties zoveel mogelijk uit en doe vooral dat waar jij goed in bent en waar jij blij van wordt
  • Kies voor een automatische check-in (via e-mailinstructies) of een incheckpaal. Lees dit artikel over hoe je e-mailmarketing goed in kunt zetten bij het instrueren van je gasten. 
  • Kies voor een automatisch betaalsysteem; de gast betaalt bijvoorbeeld direct bij de reservering. Stratech Booking bevelen wij hierbij aan. 
  • Ben jij een keer afwezig en is er geen receptie? Zorg dan dat je gasten altijd kunnen bellen en communiceer het telefoonnummer. Ook is het belangrijk dat er iemand snel ter plekke kan zijn bij bijvoorbeeld een calamiteit of een storing

Vaste aankomst- en vertrekdagen

Dit is een tip waar niet iedereen het mee eens zal zijn, maar voor ons als campingeigenaar werkt het goed: kies voor vaste vertrek- en aankomstdagen, bijvoorbeeld op maandag, vrijdag en zaterdag. Het helpt ons om de rust op de overige dagen voor ons en voor gasten zoveel mogelijk te garanderen. Wij kunnen dit doen omdat er altijd meer vraag is dan aanbod én we het geen probleem vinden als de camping eens een keer niet 100% vol staat. Deze tip is dus alleen in bepaalde situaties van toepassing.

Communiceer tijden

Communiceer tijden dat mensen je kunnen bellen voor vragen. Je bent bijvoorbeeld ’s avonds tussen 19.00u en 21.00u bereikbaar voor vragen en afrekenen. Verder alleen in geval van nood.

Intercom op afstand

Kies voor een intercomsysteem / bel met camera op afstand. Als er iemand aanbelt en je bent er niet of je receptie is niet open, gaat je telefoon. Je kunt dan zien wie er aanbelt en een prima gesprek voeren. Sinds wij deze bel hebben, gaan wij met een geruster hart even op pad met het gezin. Het is trouwens ook handig voor als de camping niet open is en de postbezorger komt een pakketje brengen.

Doe wat bij jou past!

We hebben 30 campingeigenaren gevraagd of zij zich konden vinden in bovenstaande tips om meer vrijheid als campingeigenaar te creëren. Sommigen konden zich er niet helemaal vinden, anderen juist wel. Dat is dan ook het belangrijkste punt bij dit artikel. Doe wat bij jou past! Dit is de vrijheid die je als campingeigenaar en ondernemer hebt. 

Hieronder nog een paar ervaringsverhalen om dit artikel mee af te sluiten.

Ik herken mij niet in de beperkte openingstijden van de receptie. Overnachters kijken echt niet of de receptie toevallig open is bij aankomst. Wij hebben een 4 sterren camping in Frankrijk. Vanaf 4 sterren moet je je daar houden aan een minimale openingsuren per week.

Familie Smit

Voor de kleinere campings kan het soms nog wel uit om op basis van vertrouwen te werken. Zelf een plek zoeken indien beschikbaar, en betalen middels een envelop in de bus. Zo werkt een camperplaats van 15 plekken hier in de nabije omgeving.

Matthijs

Als je drie jaar bezig bent zoals bij ons is het met name heel erg zoeken wat we kunnen doen en wat onze prioriteiten zijn. Veel gasten, of gasten die je graag wil hebben en ook op de tijden die je zelf wil. tot nu toe werkt dat niet. We hebben dit programma aangeschaft en hopen dat we hierdoor meer en meer in staat zijn die mensen naar ons toe te krijgen waar we zelf ook blij van worden. Dat ervaren wij als vrijheid.

mura

Meer verhalen en tips lezen?

Wil je meer verhalen en tips lezen? Bekijk dan eens ons programma, waarin je alles vindt wat je als beginnende én gevorderde campingeigenaar moet weten om je camping te vullen met tevreden gasten.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>