september 20, 2021

Sterk veranderende markt

In een sterk veranderende markt is het van belang om regelmatig je businessmodel onder de loep te nemen. Het in beeld brengen van je omgeving helpt je om grote lijnen en ontwikkelingen te zien. Ze geven je inzicht in nieuwe kansen en bedreigingen, waarop je je businessmodel (Business Model Canvas) vervolgens kunt aanpassen.

We leven nu in een tijd dat de omgeving in sterk tempo verandert. Daarom is het van belang eens uit te zoomen en daarna weer in te zoomen. Is je model nog toereikend of zijn er punten die je kunt aanpassen?

Je kunt inzoomen en uitzoomen op jouw businesscanvas. Als je inzoomt zien we de waardepropositie. Als je uitzoomt, krijg je zicht op jouw omgeving. Er zijn vier verschillende krachten die invloed hebben op jouw businessmodel.

Vier krachten die je businessmodel beïnvloeden

  •  Kerntrends: Dit is een verzamelnaam van belangrijke trends die jouw omgeving vormgeven. Met welke trends moet je rekening houden? Waar houdt jouw gast zich mee bezig in het dagelijks leven? 
  •  Industriekrachten: Hoe ontwikkelt de sector waarin jouw branche (de verblijfsrecreatiesector) actief is? Wat doen jouw concurrenten? Hoe competitief is de sector? Welke technologische ontwikkelingen zijn er? Komen er andere initiatieven bij die vergelijkbare producten of diensten aanbieden?
  •  Marktkrachten: Wat is de behoefte van de markt? Hoe gemakkelijk kiest een gast voor jouw camping? Sluit jouw aanbod goed aan op de markt? Wat is het bestedingspatroon van jouw gasten bij verschillende economische situaties en ontwikkelingen?
  •  Macro-economische krachten: wat is de invloed van de huidige economie op jouw camping? Het kan goed en slecht gaan met een economie. Beiden hebben invloed op jouw camping. Is er veel of weinig werkloosheid, is er baanzekerheid, gaan mensen vaker verhuizen, hebben ze meer of minder te besteden? Is er een hoog- of een laagconjunctuur? Alles heeft invloed op het vakantiegedrag van je gasten.

Praktische toepassing

Maar wat kun jij hier nu mee als klein, middelgroot of groot bedrijf?

Als jij weet welke krachten op jouw bedrijf van invloed zijn, kun je hele concrete beslissingen nemen.

Bijvoorbeeld: 

- Ga ik mijn tarieven verhogen volgend seizoen, en zo ja: hoeveel?
- Welke investeringen ga ik volgend jaar al doen om zo beter op de markt in te spelen? 
- Moet ik aanpassingen doen in mijn marketing om zo beter aan te sluiten op de marktkrachten die er op dit moment zijn?

Hoe kom jij er nu achter welke krachten spelen en welke invloeden in de toekomst een rol gaan spelen?

Regelmatig doen wij een onderzoek om te duiden wat er speelt. In onze webinars geven wij je een overzicht en laten wij je zien hoe je dit praktisch kunt vertalen naar jouw eigen bedrijf.
Laat je naam en e-mailadres hier achter en krijg een seintje als we een nieuw webinar organiseren.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij was tot 2023 zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>