Hoe bepaal je de tarieven voor je camping?

We krijgen vaak de vraag: hoe bepaal je nu de tarieven van je camping en verschillende accommodaties? Er is hier natuurlijk geen eenduidig antwoord op te geven, maar we kunnen je wel een aantal technieken aanreiken die je helpen om je prijzen te bepalen. Kijk bij het samenstellen van je tarieven niet alleen naar de hoogte van het bedrag, maar ook naar de invloed die het in de markt heeft.

Technieken om je tarieven te bepalen

Voor het bepalen van de juiste prijs zijn er veel technieken mogelijk. Je kunt de juiste prijs bepalen aan de hand van bijvoorbeeld:

  • Directe en indirecte kosten. Kosten die komen kijken bij het runnen van een camping: een eenvoudige boerencamping zal minder kosten hebben dan een camping met animatie en verwarmd waterpretpak.
  • Concurrentie. Wat vragen campings in de buurt, maar ook: Wat vragen campings met een vergelijkbaar concept?
  • Waarde voor de klant. Wat is jouw camping waard voor de klant. Voor een onderscheidend en uniek concept, die een uniek ervaring biedt is de klant bereid om meer te betalen.
  • Brancheorganisaties. Zij kunnen adviseren bij het bepalen van de juiste prijs, maar ook hebben sommige organisaties vaste maximum prijzen (bijvoorbeeld SVR).

Iedereen die zich wel eens heeft verdiept in marketing, weet dat de prijs beïnvloed wordt door vraag en aanbod. Wanneer het aanbod groter is dan de vraag, daalt de prijs en komen er aanbiedingen. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod, stijgt de prijs. In theorie is het heel erg eenvoudig.

De invloed van een crisis op de prijzen

Afgelopen seizoenen (corona) waren natuurlijk niet voorspelbaar. Kampeerders bleven massaal in eigen land door de maatregelen rond het coronavirus. De vraag steeg hierdoor enorm.

Maar wat deed dit met de prijzen? Volgens Stratech is er in Nederland in 2020 21,9% meer omzet gedraaid terwijl er 15% meer reserveringen ten opzichte van 2019 waren. De omzet per reservering was dus afgelopen zomer beduidend hoger. Dit kwam onder andere door een prijsstijging van de kampeerplaatsen. De verhuur deed het deze zomer ook beter, maar de gemiddelde omzet steeg hiervan veel minder hard. 

Waar in Nederland de omzet steeg, bleef deze in Frankrijk juist achter. Bijna 40% van de reserveringen worden gedaan door de buitenlandse gasten. Gelukkig werd dit grotendeels gecompenseerd door Fransen die op vakantie gingen in eigen land. Eind juni, waren er 26% minder reserveringen in de gehele recreatie sector. Er werd gevreesd voor vele last minute kortingen, maar deze zijn uiteindelijk uitgebleven.

Campings wilden de gasten die al vroeg in het jaar gereserveerd hadden ook niet benadelen. Hier en daar een uitzondering daargelaten, bleven de gemiddelde prijzen gelijk aan 2019. 

Hoe ga jij je tarieven voor 2022 bepalen?

Heb je het hele jaar door dezelfde prijzen, werk je met verschillende tarieven in voor- en hoogseizoen of bepaal je je prijzen op basis van de behoefte in de markt?

Wil je hier toch meer onderzoek naar doen, kijk dan eens bij ons programma. Hierin is een module opgenomen waarin je meer handvatten krijgt om je tarieven te bepalen. 

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>