november 14, 2024

Social media uitbesteden voor campingeigenaren; wel of niet doen?

Als campingeigenaar houd jij je het liefste bezig met je gasten, maar andere zaken horen er nou eenmaal bij. Social media is er daar een van. De een heeft er gevoel voor en vindt het leuk, voor de ander is het iedere week weer een uitdaging om wat te posten.  


Social media voor campings


Dat social media een belangrijk communicatiemiddel is in deze tijd hoeven we niet meer uit te leggen. Een zoektocht op google voor de ideale vakantie komt niet meer voor, maar mensen worden het hele jaar door geïnspireerd en beïnvloed door mooie foto’s, video’s en reviews op social media.
Je kunt er dus niet omheen!

Social media uitbesteden, waarom zou je dat doen?

Tijdsbesparing

Social media gaat 24/7 door en het bijhouden kost een hoop tijd, tijd die jij liever in je gasten steekt voor een gezellig praatje. Je hoeft je niet meer druk te maken of het alweer tijd is om te posten, want dat is allemaal geregeld voor je.


Expertise

De ontwikkelingen van social media gaan razendsnel. Een social media expert is op de hoogte van al deze ontwikkelingen en kan daarin gemakkelijker sturen op de juiste content op het juiste kanaal en kan inspelen op de trends. Een expert weet ook hoe je er het beste voor kunt zorgen dat je relevant blijft voor je (toekomstige) gasten.


Planning

Samen met de marketeer maak je een contentkalender. Hierdoor is het overzichtelijk en hoef je geen adhoc onderwerpen te verzinnen.


Frisse wind

Je kent je eigen onderneming het beste, maar dat kan soms ook zorgen voor een blinde vlek. Een andere kijk op jouw camping of recreatiebedrijf kan zorgen voor een frisse wind en nieuwe (content-) ideeën.

Social media community


Social media gaat 24/7 door en gasten verwachten tegenwoordig ook een snelle reactie omdat ze denken dat je altijd online bent. Tegenwoordig zijn er gelukkig wel meer tools om daarin ook openingstijden toe te voegen zodat gasten weten wanneer ze een reactie kunnen verwachten.  Maar reacties onder je post zul je toch ook echt in het weekend moeten checken. Als je je social media uit gaat besteden kan je er ook voor kiezen om je reacties en berichten bij te laten houden. Zo hoef jij je daar niet meer druk om te maken.

Facebook onderzoek

In onze besloten Facebookgroep voor campingeigenaren is in november 2024 een onderzoekje gedaan naar welk kanaal het belangrijkste is voor campingeigenaren om gasten binnen te halen. Zoals je ziet is social media het belangrijkste kanaal, naast de website en Google. 

Op Facebook gevraagd of campingeigenaren social media uitbesteden

Een samenvatting van de opmerkingen: 

Positionering en doelgroep: Een eigenaar benadrukt dat een succesvolle marketingstrategie begint met een duidelijke positionering van de camping en het bepalen van de doelgroep. Hij adviseert om niet “met hagel te schieten,” maar gericht te werk te gaan.

Eenvoud en mond-tot-mondreclame: Een andere eigenaar stelt dat het belangrijk is om het simpel te houden en een plek te creëren waar mensen graag komen, zodat mond-tot-mondreclame vanzelf ontstaat. Dit is volgens haar de belangrijkste bron van nieuwe gasten, naast een goede website en aanwezigheid op relevante sociale mediaplatforms zoals Facebook en Instagram.

Herhaalbezoek en ambassadeurs: Een deelnemer aan de poll merkt op dat sociale media en beurzen effectief kunnen zijn, maar dat terugkerende gasten en hun aanbevelingen de beste marketing vormen.

Marketingkanalen: Een camping geeft aan dat zij voornamelijk via Google en de SVR (Stichting Vrije Recreatie) gasten aantrekken, maar weinig resultaat zien op sociale media. Deze deelnemer ervaart dat marketing al snel als een hoge kostenpost wordt gezien, terwijl hij begrijpt dat het ook een investering is.

E-mailmarketing: Een deelnemer aan de poll noemt dat niemand e-mailmarketing heeft genoemd, terwijl het een van de beste manieren is voor persoonlijk contact met gasten en een hoge ROI kan bieden. Een andere deelnemer werkt aan een nieuwe lay-out voor hun nieuwsbrief.

Social media uitbesteden, waarom zou je het niet doen?

Kennismaken


Jij als campingeigenaar kent je gasten, je camping én jezelf het beste! Een social media expert wilt jou en je bedrijf leren kennen, dus daar moet je in eerste instantie wel tijd insteken. Ook de expert heeft tijd nodig om goede content te kunnen maken maar ook om goed op de berichten en reacties te kunnen reageren.


Content delen


Je moet een social media expert toegang geven tot je eigen content. Jouw logo, foto’s en video’s moeten in een gedeelde map komen te staan, en uiteraard moet je deze ook blijven aanvullen met nieuwe content.


Input geven


Je zult de social media expert altijd input moeten blijven geven. Het kan als campingeigenaar wel eens voorkomen dat er iets op de camping gebeurt, of je een leuk verhaal hoort van een van je gasten wat je graag wilt delen. Dit zal je dan direct moeten communiceren met je social media expert of alsnog zelf delen op social media. Maar dat kan een expert niet voor je oplossen, tenzij hij/zij het hele jaar bij je komt kamperen 😉. Mensen vinden het namelijk echt leuk om live mee te kijken op je camping. Dat zorgt voor extra verbinding tussen jou en je gast.


De kosten

Social media uitbesteden; dat is toch veel te duur als campingeigenaar?  Dit is helemaal afhankelijk van je wensen en wat je het zelf waard vindt! Afhankelijk van het aantal kanalen waarop je actief bent. Wil je een complete social media strategie in je eigen huisstijl,  alleen een sparringpartner voor ideeën, 1x in de week een berichtje wat jij aanlevert, of een abonnementsvorm per maand.

Als je daarmee meer gasten ontvangt op jouw camping heb je de investering er zo weer uit.

Uitbesteden social media voor campingeigenaren

Geïnteresseerd in het uitbesteden van je social media?


Ben je geïnteresseerd in het uitbesteden van jouw social media voor je camping? Neem dan contact met ons op. We hebben leuke samenwerkingen met een social media expert die je graag helpt en geheel vrijblijvend kan kijken of er een klik is en je wensen bespreken.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij was tot 2023 zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>