.st0{fill:#FFFFFF;}

Plannen voor campingseizoen 2021 

 augustus 24, 2020

By  Johanna Oosterbaan

Het is bijna september. Het naseizoen begint. Tijd om terug te kijken, even te ontspannen maar natuurlijk weer nieuwe plannen te maken voor volgend jaar. Deze crisistijd heeft de markt flink in beweging gezet.

Pak deze kans om de bedrijfsvoering en positionering van je camping weer eens goed onder de loep te nemen.

Welk doel heb jij voor je camping in 2021?

Is jouw doel dat je camping over één jaar vol staat met dezelfde gasten als dit jaar en ga je er vanuit dat verdere keuzes over je concept of je doelgroep niet nodig zijn op dit moment?

Dan vraagt het succesvol in de markt zetten van je merk vooral aandacht.

Of is je doel het ontwikkelen van een nieuw concept, aansluitend bij trends en de veranderende wensen en behoeften van je gasten?

Neem dan dit najaar je waardepropositie eens goed onder de loep en kijk hoe je beter kunt aansluiten bij de veranderende marktbehoeften. Investeer in zaken waar de markt op dit moment behoefte aan heeft en behaal volgend jaar meer succes met je camping.

Blink uit in wat je doet

Wat je ook kiest (het bestaande versterken of nieuwe concepten ontwikkelen), van belang is dat je op het netvlies komt en blijft van je gasten. Blink uit en zie het aantal boekingen stijgen. Voeg waarde toe en onderscheidt je zo van je concurrenten.

Management professoren Treacy en Wiersema constateren in hun waardemodel drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde te creëren en zich te onderscheiden van haar concurrenten: product leadership, operational excellence en customer intimacy.

Marketingmodellen waardestrategie

1. Product leadership

Deze strategie wordt ook wel productfocus genoemd. Bij deze strategie biedt je als camping het beste product of dienst als eerste in je markt. In deze waardestrategie is er ruimte voor conceptontwikkeling of thematisering.

Waar begin je bij deze strategie?
Conceptontwikkeling of thematisering begint met een idee. En een idee komt pas echt tot leven als je er met een aantal compleet van elkaar verschillende mensen over spreekt. Hoe meer je over je idee praat, hoe meer je zelf ontdekt waar je heen wilt en hoe concreter het idee wordt.

Praten over je idee stelt je in staat je plannen bij te schaven en van richting te veranderen indien nodig. Je gesprekspartner hoeft niet eens iets zinnigs te zeggen. Alles wat gezegd wordt, is van waarde. Wat vooral belangrijk is, is dat je een probleem creëert wat jij met je aanbod op gaat lossen (bijvoorbeeld een nieuwe manier van vakantie vieren). En dat jij natuurlijk uiteindelijk de allerbeste oplossing biedt.

2. Operational excellence

Bij kostenfocus biedt je als camping relatief goede producten of diensten tegen lage prijzen door de kosten te beheersen. Je zorgt er dus voor dat je tegen lage tarieven je camping goed in de markt zet. Het optimaliseren van processen bij deze strategie van groot belang.

Dit is een voorbeeld van een kaart van alle processen op een vakantiepark. Met een dergelijke procesbeschrijving wordt duidelijk waar de knelpunten zitten en wat er verder geautomatiseerd kan worden.

Waar begin je bij deze strategie?

Breng alle taken van jou en eventuele medewerkers in kaart. Vervolgens ga je bekijken waar je kunt automatiseren, versnellen, digitaliseren of besparen.
Enkele voorbeelden van processen die je kunt automatiseren.

  • Zet op je website alle antwoorden op veel gestelde vragen (en voeg bij elke nieuwe vraag het antwoord toe), zodat gasten hier niet onnodig over hoeven te bellen;
  • Kies voor een boekingssysteem waarin mensen kunnen zien óf er nog plaats is;
  • Na het boeken krijgen gasten direct een bevestiging, factuur en informatiefolder in hun mailbox;
  • Zorg ervoor dat de betaling van gasten automatisch in je administratie wordt verwerkt;
  • Wat op onze camping goed werkt is dat mensen online hun plaats kunnen uitkiezen. Als mensen aankomen, weten zij direct waar ze moeten zijn, namelijk op de plaats die ze zelf op onze website uitgekozen hebben.

Dit zijn overigens voorbeelden die gelden voor wat kleinere campings of andere vormen van verblijfsrecreatie, grotere campings / parken hebben dit waarschijnlijk al wel ingericht.

3. Customer intimacy

Als je kiest voor deze strategie, ben je altijd op zoek naar het beste voor je gasten. Je wilt verwachtingen overtreffen, zodat mensen over je gaan doorvertellen.

Wil je eigenlijk niet zoveel aan de camping, de tarieven, de processen of het concept veranderen? Maar wil je juist door de online zichtbaarheid het aantal boekingen verhogen?

Voor een camping is de mate van gastvrijheid één van de belangrijkste succesfactoren. In de eerste plaats wil je natuurlijk dat je gasten een fijne vakantie hebben. Door gastvrij te zijn zorg je ervoor dat je gasten fans worden van jou en je camping. Zelf merk ik het meteen als ik een stapje meer zet voor mijn gasten. Je bouwt samen iets op. De kans is groot dat deze mensen weer terugkomen, een positieve review schrijven of anderen in hun omgeving vertellen over je camping.

Waar begin je met deze strategie?

Onderzoek weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om de gasten zo gastvrij mogelijk te verwelkomen, zonder dat je over je eigen grenzen heen gaat.

  • Zorg voor een warm welkom
  • Geef duidelijke en volledige informatie
  • Stel grenzen aan je gasten
  • Vraag feedback aan je gasten
  • Ga handig met klachten en conflicten om
  • Doe iets extra’s voor je gasten
  • Bouw een langdurige relatie op met je bestaande gasten

Onderscheid je door de online en offline klantreis van je gasten te verbeteren. Dit doe je bijvoorbeeld door het schrijven van teksten die herkenning oproepen bij de doelgroep.

Het gastvrij ontvangen van gasten en verwachtingen van je gasten overtreffen, het online managen van recensies, doen dan de rest.

Welke strategie kies jij voor je camping?

Natuurlijk zijn deze drie waarden allemaal van belang voor je camping. Maar het doel van de waardestrategieën van Treacy en Wiersema is om een bepaalde focus op een waarde te creëren zonder het oog op de andere waarden te verliezen. Bij je strategiebepaling is van belang op welke van de drie strategieën je de focus legt.

Waar kies jij voor? En waarom?

Johanna Oosterbaan


Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

Gratis pakket voor campingeigenaren.

"Kom sterker uit de coronacrisis"

>