Je prijs aanpassen aan de vraag

Twee maanden na het begin van de coronacrisis werden Kelly en ik gevraagd voor een webinar voor Achterhoekse campings. De campings mochten net weer open. Tijdens het webinar bleek dat er grote verschillen waren in het aantal boekingen per camping.

De ene camping had nog bijna geen boekingen, de andere camping kon onmogelijk aan de grote vraag voldoen. Al snel kwam de vraag hoe je daar als campingeigenaar nu goed op in kan spelen. We stelden een aantal mogelijke oplossingen voor, maar daar was niet iedereen het mee eens. Hierover later in dit artikel meer.

Inspelen op grote vraag op je camping

Als de vraag continu je aanbod overstijgt, dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen: 

1. Je aanbod vergroten
2. Verwijzen naar concullega's (en daar eventueel prijsafspraken over maken)
3. De prijzen structureel aanpassen op de vraag (per seizoen prijzen vaststellen)
4. De prijzen dynamisch aanpassen op de vraag

Toen wij nog een camping hadden, hadden we vaak 100% bezetting en oversteeg de vraag ons aanbod. Toch is optie één voor ons geen optie; wij wilden  niet uitbreiden in het aantal plaatsen of faciliteiten. Wij hebben de afgelopen jaren dus gekozen voor actief verwijzen naar andere campings (met name naar klanten van CampingBeleving die in de buurt van onze camping gesitueerd zijn). 

Ook verhoogden wij in 6 jaar tijd onze prijzen van 14 naar 22 euro per nacht. Toch heeft dat tot nu toe geen invloed gehad op de vraag. Sterker nog, het aantal aanvragen werd alleen maar groter. Het is dus goed mogelijk dat wij de prijzen nog meer kunnen verhogen tot een break-even point, het moment dat de markt (onze doelgroep) niet meer bereid is te betalen voor de prijs. 

Bepalen van optimale prijs voor je camping

Prijzen dynamisch aanpassen op de vraag

Stel: wij zouden willen kijken tot hoe welk punt we onze prijzen kunnen verhogen zonder in te leveren op de bezetting van onze camping. Een optie zou dan voor ons zou kunnen zijn om de prijzen volgend jaar nog meer te verhogen. Op het moment dat de vraag dan daalt, passen we korting toe. Dit noemen we dynamic pricing. 

Prijzen aanpassen aan het gedrag van klanten of bijstellen aan de hand van factoren zoals tijd, inkomen of locatie is niet nieuw. In het bedrijfsleven wordt al langer door met name grotere bedrijven een flexibel prijsbeleid gehanteerd, waarbij dynamic pricing de belangrijkste is. Voor campings is de variant waarbij ingespeeld wordt op vraag en aanbod interessant.

Op drukke momenten, wanneer er veel vraag is naar een product, worden prijzen verhoogd en op rustige momenten zakt de prijs juist weer. Dit principe wordt bijvoorbeeld gehanteerd door veel vliegtuigmaatschappijen, maar zien we ook steeds vaker in de culturele sector en de recreatiesector terug.

Maar hoe doe je dat dan, technisch gezien? Zonder dat het teveel werk is? Als campingeigenaar is het verstandig om voor een boekingssysteem die dynamisch pricing faciliteert. 

(O, ja: Aan het eind van het artikel geef ik aan welke bezwaren de deelnemers aan het webinar hadden bij deze optie en wat onze reactie was op onze bezwaren.)

Aanpassen van je prijs aan de vraag voor je camping - Dynamic pricing

Meer omzet door effectief prijsbeleid met dynamic pricing

Met dynamic pricing heb je een unieke tool in handen, die jou in staat stelt om met behulp van een dynamisch prijsbeleid in te spelen op vraag en aanbod en hierdoor meer omzet te genereren. Het geeft de recreatieondernemer inzicht in het resultaat tot op heden, de vraag en conversie op basis waarvan de prijzen vervolgens eenvoudig kunnen worden aangepast. 

Zo ben je als recreatieondernemer in staat om te acteren op veranderende marktontwikkelingen en vervolgens meer omzet uit het aanbod te halen.

Direct inspelen op de veranderende vraag 

De recreatieondernemer weet als geen ander dat invloeden van buitenaf een behoorlijk effect kunnen hebben op het boekingsgedrag van de gast. Niet door enkel vrije- en feestdagen, het weer of lokale evenementen, maar ook door een onvoorspelbare pandemie als corona is het doen van prijsaanpassingen noodzakelijk voor het behalen van een zo hoog mogelijke omzet uit het aanbod.

Het geeft inzicht in de periodes met een veranderende vraag en zorgt ervoor dat je  op basis van data resultaat tot nu toe), Google Analytics (inzichten in vraag en conversie) en intuïtie snel en eenvoudig prijsaanpassingen door kan voeren. 

Resultaat? Meer omzet! Pricing dashboards geven vervolgens inzicht in het effect van deze mutatie.

Nóg succesvoller ondernemen door prijzen aan te passen op vraag en aanbod 

Dynamic pricing helpt jou nóg succesvoller te ondernemen. 

De voordelen op een rij:

  • Meer omzet genereren door continu te sturen op basis van resultaat, vraag en conversie
  • Snel inspelen op veranderende marktontwikkelingen en daarmee gepaard veranderd boekingsgedrag
  • Eenvoudig prijzen aanpassen aan de hand van een algoritme dat op basis van prioriteit aangeeft welke periodes en accommodatietypen aandacht behoeven
  • Analyses en correcties op basis van data (resultaat), Google Analytics (vraag en conversie) en intuïtie 
  • Inzicht in mutaties en het effect hiervan

Bezwaren van campingeigenaren

En dan nu de beloofde bezwaren bij het bepalen van de prijzen op basis van vraag en aanbod, die jij misschien ook wel hebt. Tijdens een webinar vroegen meerdere mensen zich af of dit wel ethisch is, om verschillende prijzen te hanteren. Wij gaven aan dat dit inmiddels heel normaal is, dat de consument dit begrijpt.

Ook werd aangegeven dat het lastig is als de prijs al in de folder staat. Onze reactie: waarom zet je dan de prijzen in de folder? Als je dit niet meer in je folder zet, heb je het probleem ook niet meer 🙂 . 

Wij zouden dus zeker aanraden om te onderzoeken of dit dynamische prijsbeleid iets voor jouw camping is. 

Voor meer informatie kun je met ons contact opnemen.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij was tot 2023 zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >