Microcampings: Een groeiende kans voor campingondernemers

De cijfers liegen er niet om: Nederland telt zo'n 4 miljoen kampeerders en staat in de Europese top 5 van kampeerlanden. Maar wist je dat de voorkeur van gasten steeds meer verschuift naar kleinschalige kampeerplekken?
Margriet publiceerde er vandaag een artikel over, en dat breng ik hierbij graag onder de aandacht.

Wat maakt microcampings zo populair?

Veel van je gasten zoeken tegenwoordig naar:

  • Rust en ruimte in plaats van drukte
  • Persoonlijk contact met de eigenaar en andere kampeerders
  • Duurzame voorzieningen zoals zonne-energie of composttoiletten
  • Bijzondere locaties met karakter

Kansen voor jouw camping

Als eigenaar kun je hierop inspelen door:

  • Een deel van je terrein als "micro-zone" in te richten met meer ruimte tussen plaatsen
  • Lokale producten aan te bieden of samen met gasten te eten
  • Je unieke ligging of natuurlijke omgeving te benadrukken
  • Authentieke ervaringen te bieden in plaats van massaal entertainment

Deze trend past perfect bij kampeerders die op zoek zijn naar slow traveling en lokale ervaringen. Door hierop in te spelen, kun je een nieuwe doelgroep aanboren die bereid is te betalen voor kwaliteit, rust en een persoonlijke ervaring.

Lees meer over deze trend in het volledige artikel

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij was tot 2023 zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen