Gastvrijheid is een thema dat veel aandacht heeft in de recreatiesector. En terecht. Campings willen zich onderscheiden om de gast naar zich toe te lokken, of willen graag een aantrekkelijke werkgever zijn. Gasten komen terug als zij zich gastvrij bejegend voelen tijdens hun vakantie.  

Maar voor de meeste gasten begint het contact met de camping tegenwoordig online. Hoe zit dat bij jullie campingwebsite: geven jullie ze een warm welkom online?

We zetten ons graag in om onze gasten de beste kwaliteit te leveren. We willen gastvrij zijn en met aandacht en een glimlach echt van betekenis zijn voor onze gasten. Maar wat is het unieke van onze camping en waarom kiezen gasten voor juist om bij jou hun vakantie te vieren?

Tegenwoordig begint de reis van campinggasten vrijwel altijd online. Daarom is het zo belangrijk dat we de bezoekers van onze website meenemen in ons verhaal. Dat klanten weten wat we te bieden hebben, wanneer en hoe we bereikbaar zijn, hoe de camping eruit ziet, wat ze kunnen aantreffen, hoe de plaats eruit ziet.

Een succesvol seizoen op de camping

We willen het echt allemaal, een heldere aansprekende website die bijdraagt aan een succesvol seizoen, meer boekingen door het de juiste doelgroep. Maar waarom zijn veel websites nog niet zo ingericht? Waarom biedt een website vaak geen warm welkom voor onze (potentiele) gasten?

Ik heb inmiddels al heel veel campingwebsites gezien, beoordeeld en aangepast. Door veel te onderzoeken ben ik erachter gekomen wat er wel en niet werkt. Daardoor kan ik veelgemaakte fouten met jullie delen.

Veelgemaakte fouten op campingwebsites

Ik zie per week heel veel websites voor campings voorbij komen. Ik weet daarom als geen ander wat de meest gemaakte fouten zijn en wat campings kunnen doen om dit te verbeteren. Ontdek het zelf!

1.     Alle informatie die voorhanden is, staat op de website, het liefst zo volledig en prominent mogelijk

Tegenwoordig leven we in een scroll- en scansamenleving. Bezoekers haken snel af op een website, zeker als zij iets niet snappen of zich gaan vervelen. Daarnaast is het moeilijker om van een scherm te lezen dan vanuit een boek. Het lezen van een website vraagt dus meer inspanning en focus. Teksten op een website zouden kort en bondig moeten zijn. Ik zie nog te vaak dat echt álles op de website staat waarvan campingeigenaren denken dat het mogelijk nodig of relevant is. Ook zie ik regelmatig breed uitgeschreven huisregels prominent op de website staan. Is er wel eens onderzoek gedaan naar wat er daadwerkelijk relevant is? Zijn gasten hier echt naar op zoek? En wil je dit echt meteen laten weten? Of kun je je gasten beter op de homepage direct antwoord op hun vraag geven. En als ze echt meer willen weten, klikken ze wel door naar achtergrondinformatie, dieper op de website.

2.     De website is verouderd

Enige tijd geleden was ik op weg naar een klant, een camping in een zuidelijke provincie. Ik had keurig het adres van de locatie in mijn navigatiesysteem ingetypt, maar wat ik ook zag; geen camping. Uiteindelijk belde ik naar de receptie en die gaf aan dat dit inderdaad veel vaker voorkwam: “het adres in de tomtom matcht niet altijd met het adres van de locatie zoals dit op de website staat.”

Ik vroeg me meteen af: "Hoeveel mensen zouden hiervoor al radeloos rondgereden hebben, terwijl zij de camping niet konden vinden? Misschien al met een hele lange reis achter de rug, snakkend naar een bakje koffie?"

Veel websites vertonen verouderde informatie: verouderde foto’s, faciliteiten die er niet meer zijn, oude telefoonnummers of een niet actueel bezettingsoverzicht, waardoor dit onduidelijkheid bij gasten geeft en hun vakantie misschien niet zou beginnen zoals ze hadden verwacht.

3.     De informatie waar gasten of bezoekers
daadwerkelijk naar op zoek zijn, wordt niet of ver weg gestopt op de website

Vaak horen en zien wij dat bezoekers die op een website komen geen idee hebben waar ze moeten zijn. Het goed structureren van informatie is zo ongeveer het belangrijkste om echt een website te krijgen die voor jou gaat werken. Op een geweldige website zie je direct waar het zwaartepunt ligt.

4.     De tone of voice op de website en de teksten passen niet bij de benadering van de gasten

De toon waarop gesproken wordt is soms veel te formeel. Of u en jij wordt door elkaar heen gebruikt. Zomaar een aantal fouten op websites die zorgen dat teksten onvoldoende aansluiten bij de taal van de bezoeker. De taal spreekt de bezoeker onvoldoende aan en het geeft de indruk dat de camping niet voldoende verbindt met hun gasten.

5.     Er wordt geen rekening gehouden met het surfgedrag van de gebruikers 

De voor jou belangrijkste mensen willen maar één ding en hebben nauwelijks tijd. Houd het simpel en focus je dus volledig op wat ze op jouw site komen doen. Geef de belangrijkste knoppen de meeste aandacht. Op sommige websites die wij zien
wordt er volstrekt geen rekening gehouden met de geldende ‘usability’ (gebruikerservaring) regels. We zien knoppen, waaronder enorme uitklapmenu’s hangen. Niet fijn voor mobiel, maar ook zeker niet voor de websitegebruiker die op de laptop iets probeert op te zoeken.

Ook zie ik vaak dat het echt niet helder is wat het doel is van een bepaalde pagina. Als mensen op een knop klikken krijgen zij niet de informatie te zien die zij verwachten. Hier krijgen mensen onrust van. Zij raken dan de controle kwijt. Ook zijn sommige websites nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, terwijl tegenwoordig meer dan 50 % van de mensen vooral mobiel een website benadert.

6.     Achter de knop staat niet de informatie die campinggasten verwachten

Ook zie ik vaak dat het echt niet helder is wat het doel is van een bepaalde pagina. Als mensen op een knop klikken krijgen zij niet de informatie te zien die zij verwachten. Hier worden mensen onrustig van. Zij raken dan de controle kwijt. Ook zijn sommige websites nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, terwijl tegenwoordig meer dan 50% van de mensen vooral mobiel een website benadert.

7.      De website wekt geen vertrouwen op

Gasten willen graag een bevestiging van of zij goed terecht zijn gekomen en of de camping wel bij ze past. Zij willen graag ervaringen van anderen lezen, zien wat anderen van je camping vonden, zien of zij daadwerkelijk de hulp bij jou krijgen die zij zoeken. Ik zie nog veel websites die geen recensies hebben van gasten die al op bezoek zijn geweest.

8.     De website is niet passend bij waar de camping voor wil staan

De website komt stoffig over; het is niet passend bij dat waar jij als camping voor wilt staan. website spreekt je doelgroep onvoldoende aan. Het is geen overtuigend, puur en persoonlijk verhaal.

9.      Onvoldoende focus op de oplossing (een fijne vakantie)

Ik zie vaak op websites teveel nadruk op wat de campingeigenaar kwijt wil. Waarbij er weinig tot geen focus is op de oplossing die zij bieden voor de bezoeker. Dat is voor hem of haar veel interessanter. Vaak is er een bepaald probleem waarvoor een oplossing gezocht wordt, die dan het beste prominent op de homepage komt te staan. Want pas dan laat je zien dat een bezoeker bij jou echt welkom is op de website.

Van fouten kun je leren

Met verbeteringen aan een website wil je meer bereiken dan meer boekingen. Je kunt hiermee ook andere doelen behalen, zoals lagere kosten (medewerkers aan de telefoon!) of meer gasttevredenheid.

Bedenk dus steeds welke aanpassingen de beste investering zijn in het licht van de campingdoelen én de belangen van de bezoeker van je website. Geef deze prioriteit en overtuig stakeholders daarvan door te vertellen waarom deze aanpassingen zo belangrijk zijn: je bedient je websitebezoeker beter én draagt bij aan de doelen van de camping.

Hoe pak je de fouten op je campingwebsite aan?

Een voorbeeld: jouw doel is tijdsbesparing voor je baliemedewerkers. Dan is het belangrijk om na te gaan welke vragen er telefonisch gesteld worden. 

Doe daarvoor een proef. Vraag een aantal testdeelnemers om je website te bekijken en laat ze de vragen opschrijven die ze nog hebben nadat ze je website hebben gezien.

Neem dan als startpunt voor aanpassingen van de website de optimalisatie van taken waarvan testdeelnemers aangaven toch te willen bellen, omdat ze de taak op de website niet konden uitvoeren. Zo kun je kosten besparen bij de telefonische klantenservice én help je je klant om zijn doel sneller te bereiken.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw website zo goed mogelijk aansluit bij jouw gasten, zodat jij ze al op het internet een warm welkom kunt heten?

Heb je aanvullingen of vragen? Laat het weten in een berichtje!

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >