Veelgemaakte fouten op websites voor campings

By Johanna Oosterbaan

Gastvrijheid is een thema dat veel aandacht heeft in de recreatiesector. En terecht. Campings willen zich onderscheiden om de gast naar zich toe te lokken, of willen graag een aantrekkelijke werkgever zijn. Gasten komen terug als zij gastvrij bejegend worden tijdens hun vakantie.  

Gastvrijheid is een thema dat veel aandacht heeft in de recreatiesector. En terecht. Campings willen zich onderscheiden om de gast naar zich toe te lokken, of willen graag een aantrekkelijke werkgever zijn. Gasten komen terug als zij gastvrij bejegend worden tijdens hun vakantie.  

Maar voor de meeste gasten begint het contact met de camping tegenwoordig online. Hoe zit dat bij jullie campingwebsite: geven jullie ze een warm welkom online?

Je gasten een warm welkom geven…

Dat doen wij als campingeigenaren graag.

We zetten ons met hart en ziel in om onze gasten de beste kwaliteit te leveren. We willen gastvrij zijn en met aandacht en een glimlach echt van betekenis zijn voor onze gasten. Maar wat is het unieke van onze camping en waarom kiezen gasten voor juist om bij jou hun vakantie te vieren?

Tegenwoordig begint de reis van campinggasten vrijwel altijd online. Daarom is het zo belangrijk dat we de bezoekers van onze website meenemen in ons verhaal. Dat klanten weten wat we te bieden hebben, wanneer en hoe we bereikbaar zijn, hoe de camping eruit ziet, wat ze kunnen aantreffen, hoe de plaats eruit ziet.

Een succesvol seizoen op de camping

We willen het echt allemaal, een heldere aansprekende
website die bijdraagt aan een succesvol seizoen, meer boekingen door het
liefst, de juiste doelgroep. Maar waarom zijn veel websites nog niet zo
ingericht? Waarom biedt een website vaak geen warm welkom voor onze
(potentiele) gasten?

Ik heb inmiddels al heel veel campingwebsites mogen
beoordelen, mogen aanpassen en mogen zien. Ik weet wat er nodig is om meer
boekingen te ontvangen. Daardoor kan ik veelgemaakte fouten met jullie delen!

Veelgemaakte fouten op campingwebsites

Ik zie dus per week heel veel websites voor campings voorbij
komen. Ik weet daarom als geen ander wat de meest gemaakte fouten zijn, en wat campings
kunnen doen om dit te verbeteren. Ontdek het zelf!

1.     Alle informatie die voorhanden is, staat op de
website, het liefst zo volledig en prominent mogelijk

Tegenwoordig leven we in een scroll- en scansamenleving.
Bezoekers zijn snel afgehaakt op een website, zeker als zij iets niet snappen
of zich gaan vervelen. Daarnaast is het moeilijker om van een scherm te lezen
dan vanuit een boek. Het lezen van een website vraagt dus meer inspanning en
focus. Teksten op een website zouden kort en bondig moeten zijn. Ik zie nog te
vaak dat alles  waarvan campings denken
dat nodig of relevant zou kunnen zijn, op de website zetten.

Ook zie ik regelmatig breed uitgeschreven huisregels prominent
op de website staan. Is er wel eens onderzoek gedaan naar wat er daadwerkelijk
relevant is? Zijn gasten hier echt naar op zoek? En wil je dit echt meteen
laten weten? Of kun je je gasten beter op de homepage direct antwoord op hun
vraag geven. En als ze echt meer willen weten, klikken ze wel door naar
achtergrondinformatie, dieper op de website.

2.     De website is verouderd

Enige tijd geleden was ik op weg naar een klant, een camping
in een zuidelijke provincie. Ik had keurig het adres van de locatie in mijn navigatiesysteem
ingetypt, maar wat ik ook zag; geen camping. Uiteindelijk belde ik naar de
receptie en die gaf aan dat dit inderdaad veel vaker voorkwam: “het adres in de
tomtom matcht niet altijd met het adres van de locatie zoals dit op de website
staat.” Wij vroegen ons meteen af: 
Hoeveel mensen zouden hiervoor al radeloos rondgereden hebben, terwijl
zij de camping niet konden vinden? Misschien al met een hele lange reis achter
de rug, snakkend naar een bakje koffie?

Veel websites vertonen verouderde informatie: verouderde
foto’s, faciliteiten die er niet meer zijn, oude telefoonnummers of een niet actueel
bezettingsoverzicht, waardoor dit onduidelijkheid bij gasten geeft en hun
vakantie misschien niet zou beginnen zoals ze hadden verwacht.

3.     De informatie waar gasten of bezoekers
daadwerkelijk naar op zoek zijn, wordt niet of ver weg gestopt op de website

Vaak horen en zien
wij dat bezoekers die op een website komen geen idee hebben waar ze moeten zijn.
Het goed structureren van informatie is zo ongeveer het belangrijkste om echt
een website te krijgen die voor jou gaat werken. Op een geweldige website zie
je direct waar het zwaartepunt ligt.

4.     De tone of voice op de website en de teksten
passen niet bij de benadering van de gasten

De toon waarop gesproken wordt is soms veel te formeel. Of u
en jij wordt door elkaar heen gebruikt. Zomaar een aantal fouten op websites
die zorgen dat teksten onvoldoende aansluiten bij de taal van de bezoeker. De
taal spreekt de bezoeker onvoldoende aan en het geeft de indruk dat de camping niet
voldoende verbindt met hun gasten. Lees hier ook dit blog over.

5.     Er wordt geen rekening gehouden met het
surfgedrag van de gebruikers 

De voor u
belangrijkste mensen willen maar één ding en hebben nauwelijks tijd. Houd het
simpel en focus je dus volledig op wat ze op jouw site komen doen. Geef de
belangrijkste knoppen de meeste aandacht. Op sommige websites die wij zien
wordt er volstrekt geen rekening gehouden met de geldende ‘usability’ regels.
We zien knoppen, waaronder enorme uitklapmenu’s hangen. Niet fijn voor mobiel,
maar ook zeker niet voor de websitegebruiker die op de laptop iets probeert op
te zoeken.

Ook zie ik vaak dat het echt niet helder is wat het doel
is van een bepaalde pagina. Als mensen op een knop klikken krijgen zij niet de
informatie te zien die zij verwachten. Hier krijgen mensen onrust van. Zij
raken dan de controle kwijt. Ook zijn sommige websites nog niet geoptimaliseerd
voor mobiel, terwijl tegenwoordig meer dan 50 % van de mensen vooral mobiel een
website benadert.

6.     Achter de knop staat niet de informatie die
campinggasten verwachten

Ook zie ik vaak dat het echt
niet helder is wat het doel is van een bepaalde pagina. Als mensen op een knop
klikken krijgen zij niet de informatie te zien die zij verwachten. Hier krijgen
mensen onrust van. Zij raken dan de controle kwijt. Ook zijn sommige websites
nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, terwijl tegenwoordig meer dan 50 % van de
mensen vooral mobiel een website benadert.

7.      De website wekt geen vertrouwen op

Gasten willen graag een bevestiging van of
zij goed terecht zijn gekomen en of de camping wel bij ze past. Zij willen
graag ervaringen van anderen lezen, zien wat anderen van je camping vonden,
zien of zij daadwerkelijk de hulp bij jou krijgen die zij zoeken. Ik zie nog
veel websites die geen recensies hebben van gasten die al op bezoek zijn
geweest.

8.     De website is niet passend bij waar de camping
voor wil staan

De website komt stoffig over; het is niet
passend bij dat waar jij als camping voor wilt staan. website spreekt je
doelgroep onvoldoende aan. Het is geen overtuigend, puur en persoonlijk verhaal.

9.      Onvoldoende
focus op de oplossing (een fijne vakantie)

Ik zie vaak op websites teveel nadruk op
wat de campingeigenaar kwijt wil. Waarbij er weinig tot geen focus is op de
oplossing die zij bieden voor de bezoeker. Dat is voor hem of haar veel
interessanter. Vaak is er een bepaald probleem waarvoor een oplossing gezocht
wordt, die dan het beste prominent op de homepage komt te staan.   Want
pas dan laat je zien dat een bezoeker bij jou echt welkom is op de website.

Van fouten kun je leren

Met verbeteringen aan een website wil je meer bereiken dan meer
boekingen. Je kunt hiermee ook andere doelen behalen, zoals lagere kosten
(medewerkers aan de telefoon!) of meer gasttevredenheid. Bedenk dus steeds
welke aanpassingen de beste investering zijn in het licht van de campingdoelen
én de belangen van de bezoeker van je website. Geef deze prioriteit en overtuig
stakeholders daarvan door te vertellen waarom deze aanpassingen zo belangrijk
zijn: je bedient je websitebezoeker beter én draagt bij aan de doelen van de camping.

Hoe pak je de fouten op je campingwebsite aan?

Een voorbeeld: het campingdoel is tijdsbesparing voor de
mensen aan de balie.  Neem dan als
startpunt voor aanpassingen van de website de optimalisatie van taken waar
testdeelnemers aangaven toch te willen bellen, omdat ze de taak op de website
niet konden uitvoeren. Zo kun je kosten besparen bij de telefonische
klantenservice én help je je klant om zijn doel sneller te bereiken.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw website zo goed mogelijk aansluit bij jouw gasten, zodat jij ze al op het internet een warm welkom kunt heten?  Heb je aanvullingen of vragen?
Laat het weten in een berichtje!

About the Author

Daar stonden we dan, op 1 augustus 2014... net van de notaris teruggekomen en nu in bezit van een oude boerderij én een oude, mooie, kleine SVR camping. Er waren nauwelijks toeristische campinggasten. Daar wilden we verandering in brengen. We dachten na over onze passie, onze ideale doelgroep en onze uitstraling. Daarna maakte ik een nieuwe website. Binnen een jaar hadden we al zoveel reserveringen voor het hoogseizoen dat er niemand meer bij kon. En nu, in de jaren erop, staan we óók in het voorseizoen en naseizoen vrijwel vol. Met nieuwe gasten, maar ook gasten die vaker terugkomen. Ik ben naast campingboerin ook websitedesigner, communicatieadviseur en projectmanager gastvrijheid. De kennis en ervaring die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan, zet ik graag in om andere campingeigenaren te helpen met een volgeboekte camping en tevreden gasten die terugkomen en over de camping doorvertellen.

>