september 30, 2023

Het hoogseizoen zit er in Nederland op, we maken ons op voor de herfstvakantie. Nu is de tijd om je te richten op de vakantiegangers die buiten het hoogseizoen op vakantie gaan en/of zich al aan het oriënteren zijn op een verblijf in de herfstvakantie. Gezinnen met schoolgaande kinderen kun je niet verleiden tot een vakantie in september. Maar andere doelgroepen zijn wél op zoek naar een verblijf in het naseizoen (senioren,  stelletjes zonder kinderen of met hele jonge kinderen). Volop kansen om het maximale uit het naseizoen en de marketing voor de herfst te halen dus!

Deels in samenwerking met Stratech hebben wij een aantal tips voor je die je kunnen helpen om het maximale uit naseizoen 2023 te halen.

Benut de mogelijkheden in je omgeving

De omgeving van een recreatiebedrijf is vaak belangrijk voor je gast. Maak gebruik van de unieke kenmerken in de omgeving om jouw bedrijf aantrekkelijker te maken. Is je bedrijf gelegen in een bosrijke omgeving of op fietsafstand van een grote stad? Laat zien welke mogelijkheden de omgeving biedt of hoe mooi de natuur is. Of ga een samenwerking aan met musea of horecagelegenheden, zodat je jouw gasten een korting voor deze activiteiten kunt aanbieden. Is er in de buurt een evenement? Organiseer dan een aantrekkelijk arrangement rondom dit evenement en benut social media om dit evenement onder de aandacht te brengen.

Samen met de andere lokale medeondernemers ben je in staat om gasten een onvergetelijke vakantie te bezorgen.

Marketing in de herfst - tips en trucks (2)

Wees flexibel met aankomst- en vertrekdagen

Veel eigenaren hanteren in het hoogseizoen een vaste aankomstdag. Meestal is dat geen probleem, omdat men in deze periode over het algemeen voor een langere tijd op vakantie gaat. In het naseizoen zijn mensen juist vaker op zoek naar een kort verblijf, zoals een weekend of slechts één nacht. Door in deze periode flexibeler om te gaan met aankomst- en vertrekdagen en gasten de mogelijkheid te geven om ook een korte vakantie te kunnen boeken, wordt je recreatiebedrijf aantrekkelijker voor deze doelgroep.

Je camping vol in de herfst - campingbeleving

Pas actiecodes en kortingen toe

Heb jij in het naseizoen nog veel lege plekken? Overweeg dan gebruik te maken van actiecodes of kortingen. Hiermee bied je je gasten vakantievoordeel en tegelijkertijd gaat jouw bezetting omhoog in periodes die relatief rustig zijn. Merk je juist dat de vraag naar een verblijf groot is? Dan kun je een goed moment om je prijzen te verhogen. Zelfs het weer kan meespelen in jouw beslissing om prijzen te verhogen of te verlagen. Bij een slechte weersvoorspelling zal de vraag waarschijnlijk dalen, en kun jij je prijzen het beste laag houden. Wordt er een mooie zonnige nazomer voorspeld? Dan is de kans groot dat de vraag zal stijgen, waardoor jij je prijzen gerust wat kunt ophogen.

Door te spelen met je prijzen haal je maximale omzet uit je bestaande aanbod. Lees hierover ook ons blog over dynamic pricing.

Marketing in de herfst - tips en trucks (4)

Biedt een extraatje

In plaats van korting kun je juist ook een extraatje toevoegen aan de boeking. Denk aan een streekproductenpakketje bij aankomst, een voucher voor koffie met gebak bij een café om de hoek, een ontbijtje op zondagochtend of een herfstwandeling met de eigenaresse.

Wat ook kan, is dat je een thema koppelt aan bepaalde weken of weekenden in de herfst. Denk aan een grootouder-kleinkind week, een weekend gericht op een evenement in de buurt, of een weekend speciaal voor bijvoorbeeld motorrijders.

Marketing in de herfst - tips en trucks (5)

Sluit je marketing voor de herfst aan op je doelgroep

Wat je ook doet, kies er in ieder geval voor om je marketingactiviteiten de komende periode aan te passen op de doelgroep die normaal gesproken bij jou het naseizoen kampeert. Licht je normaal gesproken de activiteiten en voorzieningen voor kinderen uit op je website en in je mailingen? Benadruk dan nu bijvoorbeeld de wandel- of fietsroutes in de omgeving, als je je wilt richten op senioren. Ook een aanpassing in je beeldgebruik doet al veel. Denk niet alleen aan foto's, maar je kunt zelfs zover gaan dat je voor elk seizoen een andere plattegrond laat maken. Dat is pas echt een optimale beleving.

We wensen je heel veel succes!

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>