fbpx

Campingmarketing

Jouw Facebookpagina meertalig maken

Door Kelly De Best

  minuten leestijd

In mijn vorige blog over het aantrekken van buitenlandse gasten op jouw camping, schreef ik over het meertalig maken van social media. Hierop kregen we een paar vragen binnen hoe je dat nou doet. Daarom vandaag een stappenplan om jouw Facebookpagina meertalig te maken.

Wat is een meertalige Facebookpagina? 

Een meertalige Facebookpagina laat berichten in het Nederlands zien aan mensen die hun Facebook op Nederlands hebben staan, en bijvoorbeeld een Franse vertaling aan mensen die hun Facebook op Frans hebben staan. Je post dus niet 2 keer, maar voegt een vertaling toe. Ik post al mijn berichten in het Nederlands en Frans, Engelsen of Duitsers zullen mijn berichten in het Nederlands zien want dat heb ik ingesteld als standaardtaal.

Zoals je hierboven kunt zien, is dit bericht zichtbaar in twee talen (dit is alleen voor mij zichtbaar als administrator van de pagina, de gast ziet alleen zijn eigen taal). De tekst is niet helemaal gelijk omdat ik graag in speel op de verschillen tussen beide doelgroepen. Ik merk namelijk dat Nederlanders graag een wat uitgebreider lezen en de Fransen juist een wat korter en bondiger bericht.

Hoe maak ik zelf een meertalig Facebookbericht?

Op jouw bedrijfspagina ga je aan de linkerkant naar instellingen.

Je komt dan op dit scherm, tussen alle knoppen staat "berichten plaatsen in meerdere talen" + bewerken. Je klikt op bewerken en dan klik je het vakje aan. Nu is je pagina dus meerder talig. 

Om nu meertalige berichten te maken, ga je op jouw bedrijfspagina naar de linkerkant en dan publicatie tools. Je komt dan op deze pagina hierboven uit en daar klik je op de knop bericht maken.

Als je klikt op de knop "bericht maken" ziet het er zo uit.

Maar zodra je klikt in het vak "schrijf een bericht", dan zal je zien dat er een nieuwe knop bij komt, zoals je hier boven kunt zien. Je ziet in het licht grijs een knop met "+ bericht" in een andere taal schrijven. Je klikt hier nog niet op. Je schrijft eerst een bericht in het Nederlands.

Ik schrijf mijn bericht en automatisch zet hij mijn standaard taal in het nederlands. De standaard taal is de taal waarin mensen jouw post zien, als hun FB staat ingesteld op een andere taal dan jouw vertaling. Een Spanjaard ziet bijvoorbeeld jouw bericht in het Nederlands, maar een Fransman gaat het in het Frans zien als we de vertaling hebben gemaakt.

Ik klik vervolgens op taal selecteren "Frans"

Facebook vertaalt vervolgens automatisch de tekst, vaak is deze vertaling niet heel goed en dus pas ik deze aan. Ik gebruik dit ook vaak om een bericht net even anders te maken omdat Fransen en Nederlanders niet dezelfde doelgroep zijn.

Nu kan je het bericht afmaken met een video of foto's. Het bericht is klaar voor publicatie!
Je kan zo veel talen toevoegen als nodig is.

Meer marketingtips ?

We hebben nog veel meer praktische en direct toepasbare tips om nog meer klanten aan te trekken. Deze staan in ons programma, waarin wij al onze kennis en ervaring met andere campingeigenaren delen, zodat ook zij een succesvolle camping kunnen runnen. 

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Pas jij je prijzen aan de vraag aan?

De liefde voor jouw gast

Buitenlandse gasten aantrekken op jouw camping

Zo zet je social media in voor je camping

Kelly De Best


Kelly is eigenaar van een klein sucessvol vakantiedomein in Frankrijk (camping en chambres d'hôtes). Daarnaast is zij werkzaam bij een Frans adviesbureau in de toeristische sector waarbij ze projecten begleidt in heel Frankrijk : van marktonderzoek en businessplannen tot het zoeken van investeerders en beheerders. Als marketeer en consultant, begleidt ze jaarlijks vele soorten recreatiebedrijven: campings, B&B, hotels, vakantiehuizen, etc.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gratis proefmodule voor campingeigenaren

Ontvang meer boekingen door een perfect boekingsformulier op je website.
Waar let je op als je een boekingssysteem uitkiest? Handige checklists die je praktisch in kunt zetten bij het perfectioneren van je boekingsformulier.

>