februari 26, 2024

Afgelopen donderdag gaf ik een workshop voor campinghouders, bij Vekabo / In het Groen in Zeeland. Het onderwerp: Marketingstrategie voor campings.

Aan het begin vroeg ik de deelnemers welke vraag ik in ieder geval zou moeten beantwoorden in de workshop. ‘Is Instagram een must?’ werd als eerste gevraagd. 

Deze vraag heb ik tijdens de workshop uitgebreid beantwoord en het antwoord ook in deze blog verwerkt. 

In het Groen
Is Instagram een must

De eerste vraag uit de zaal tijdens een workshop: Is Instagram een must voor campingeigenaren?

Eerst een andere vraag: past Instagram in jouw contentstrategie? 

De vraag: "Is Instagram een must?" is niet zomaar te beantwoorden. 

Elk social media kanaal heeft een eigen publiek en sterke punten die je kunt inzetten voor je camping. Voor campings zijn Instagram en Facebook nog steeds het populairste, maar Tiktok is erg in opkomst (ook bij de 40+ groep).

Later in dit artikel meer over de verschillende kanalen, maar voor nu alvast een belangrijke tip: Kies voor een duidelijke contentstrategie, met één kanaal waar jij je primair op focust.

Wat is een contentstrategie? 

Contentstrategie betekent: de planning, ontwikkeling en het beheer van deze content - geschreven, audio, video of in andere media. Met content bedoel ik alle inhoud die je plaatst op je social media en je website.

Definitie contentstrategie

Een contentstrategie is een plan van aanpak voor het creëren van verschillende vormen van content om meer bezoekers naar je website te krijgen, meer te verkopen en meer klanten aan je merk te binden.

Waarom een contentstrategie?

Met een goede, consistente contentstrategie zorg je ervoor dat de content die je maakt blijft hangen bij je doelgroep. Je zorgt ervoor dat je meer gasten binnenhaalt en behoudt. Maar er zijn meer redenen waarom het handig is om een contentstrategie te maken. 

Gasten onthouden je beter

Door een herkenbaar verhaal waar goed over is nagedacht, blijft de content beter hangen bij je doelgroep.

Je vergroot het aantal boekingen

Met een strategie vergroot je het effect van de content die je maakt en dus het aantal boekingen per bericht. 

Je website groeit systematisch

Een website die je regelmatig update met nieuwe en goede content zorgt voor nieuwe bezoekers en meer kansen om hoog te scoren in Google.

Je houdt beter vol

Het helpt je structureren en daardoor het creëren van content vol te houden. Met een goede strategie kun je maanden vooruit!

Je geeft waarde aan anderen

Je volgers herkennen je berichten en kijken er naar uit om een nieuw bericht van je te ontvangen. Ook trekt aantrekkelijke content meer nieuwe potentiele klanten.

Je bent voorspelbaarder

Je brengt er een logische volgorde in aan, waardoor elk stukje beter in de klantreis past. Hierdoor worden bezoekers sneller klant.

Stappenplan voor een goede contentstrategie

Stap 1 Doelstelling van de contentstrategie

Wat is jouw doelstelling met het maken van een contentstrategie? Wat wil je ermee bereiken? Zet een stip op de horizon: zoveel bezoekers op de website? Zoveel omzet?  (In onze cursus geven we hier praktische voorbeelden bij, die je zo kunt overnemen). 

Stap 2 Schrijf je centrale boodschap / waardepropositie op

Je centrale boodschap is je waardepropositie. Deze belofte van twee zinnen staat centraal in al je uitingen. Pak deze er nog eens bij en schrijf 'm op op. (In onze cursus geven we hier praktische voorbeelden bij, die als inspiratie voor jouw bedrijf kunnen dienen). 

Stap 3 Over welke onderwerpen ga jij content maken

Wat is het belangrijkste onderwerp waar jij content over maakt voor jouw doelgroep? En welke drie subonderwerpen kun je erbij bedenken? (In onze cursus geven we hier praktische voorbeelden bij, die je zo kunt overnemen). 

Stap 4 Bedenk bij elk van de onderwerpen een aantal content "brokken"

Bedenk per subonderwerp zoveel mogelijk "brokken content". Heb je bijvoorbeeld als subonderwerp 'bloemen en planten op je camping' bedenk dat wat voor foto's je hier allemaal over kunt delen. 

Plannen maken voor je camping in 2021

Stap 5 Kies je kanaal

Elk social media kanaal heeft zijn eigen publiek en sterke punten die je kunt inzetten voor je camping. Daarom is het ook niet handig om één stuk content te copy/pasten voor elk kanaal.

Voor campings zijn Instagram en Facebook nog steeds het meest populair. Wil je veel doen met beelden? Leg dan de focus op Instagram en wellicht ook Pinterest. Maar heb je veel actieve volgers op Facebook en gaat dit goed? Ga dan door met je Facebookstrategie. Je kunt ook Instagram als belangrijkste kanaal gebruiken en je berichten automatisch doorplaatsen op Facebook. 

Instagram
- Vooral handig voor visuele content, zoals goede foto's en korte video's
- Om verkeer naar je website leiden is IG niet de ideale plek, omdat het plaatsen van klikbare links beperkt is
- Heb je goed beeldmateriaal en is je merk visueel ingesteld, dan is dit de place to be

X (voormalig Twitter)

Nieuws is altijd als eerste op X te vinden
Interactie is een groot onderdeel
Het delen van content wordt sterk aangemoedigd
Origineel en scherp van tong
Linkjes met nieuws en blogs kun je hier prima delen

Tiktok
Een  kanaal waarmee je korte muziekvideo's kunt maken en delen. De filmpjes kunnen een lengte hebben van 3 tot maximaal 30 seconden. Ook kunnen er video's in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt.
 

Facebook
- Staat hoog aangeschreven voor het delen van links waardoor mensen bijvoorbeeld op je website komen
- Er wordt veel nieuws en vermaak content op gedeeld
- Vooral video is momenteel een populaire vorm van content op Facebook

Pinterest
Kanaal die vooral op visuele content inzet, zoals goede foto's en tegenwoordig ook korte video's
Wordt gebruikt als inspiratiebron voor reizen, huisinrichting etcetera
Interessant platform wanneer je een webshop hebt

LinkedIn
Zakelijk platform, hier deel je werk/ondernemers gerelateerde content.
Je deelt hier je zakelijke visie en artikelen die dieper op een onderwerp ingaan. Maar ook zakelijke successen.
Infographics aan de hand van onderzoeksresultaten doen het hier goed.

Stap 6 Kies de frequentie

Zorg voor veel content, maar zorg voor nog meer interactie met de mensen die daarop reageren. Dáár bouw je de relaties op die je werk kunnen opleveren. Houd je content simpel. Maak het gedenkwaardig. Maak het aantrekkelijk om naar te kijken. Maak het leuk om te lezen.

Stap 7 Kies je vorm

Het gemakkelijkste is het als je een vorm kiest die goed bij je past, maar ook de vorm die jouw doelgroep het meeste liket, sharet etcetera. Kies deze vorm als de hoofdvorm, maar zorg ook voor afwisseling. Welke vorm past het beste bij je? 

Beelden, audio, tekst en video zijn de bekendste vormen. Hoe je dat vervolgens goed omzet leer je in onze cursus voor campingeigenaren.

Stap 8 Maak een contentkalender

Jouw contentkalender is de ultieme combinatie van alle content die je hebt gemaakt of content die je nog gaat maken. Voor veel mensen is het nog een drempel om bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks een bericht te plaatsen. Dat is begrijpelijk. Maar… dat is niet nodig. Als mensen zich gaan ergeren, schrijven ze zich toch wel uit of ontvolgen ze je. Als jij waardevolle content produceert, wil jouw ideale klant hoe dan ook met jou in verbinding blijven. Als jij aan de slag gaat met een eigen kalender, merk je dat je content gestructureerd kunt toepassen in je bedrijf. 

Jouw content biedt zoveel meerwaarde voor de mensen die wel geïnteresseerd zijn. Vaak moeten mensen minimaal 7 keer iets van je gezien hebben voordat ze tot een boeking overgaan. Daarom is consistentie is zo belangrijk.

Met een contentkalender houd je hier overzicht in. En heb je weerstand tegen het delen van content? Je kunt hier doorheen breken, doordat je ziet dat je steeds andere waarde deelt.

Tot slot

  • Bepaal je contentstrategie en beantwoordt daarna de vraag: Is Instagram een must?
  • Laat je fantasie werken bij het maken van content en wees creatief! Stap uit de middenmoot (dat wat iedereen doet) en val op met jouw waardevolle content. Langere termijn connectie is heel veel waard. Ga niet elke keer als je je bericht post je camping aan de man brengen, maar laat ook andere dingen zien. 
  • Er zijn drie hoofdfactoren die bepalen wat jij in je social media feed ziet, namelijk: interesse, actualiteit en relatie. Daarnaast zijn er drie extra signalen die de ranglijsten beïnvloeden, namelijk hoe vaak je Instagram opent, hoeveel mensen je volgt en hoelang je op social media zit.
  • Wil je veel doen met beelden en heb je een 50- publiek? Leg dan de focus op Instagram en misschien ook wel Pinterest. Maar heb je veel actieve volgers op Facebook die ook betrokken zijn? Ga dan door met je Facebookstrategie.Een alternatief is dat je Instagram als belangrijkste kanaal gebruikt, waarbij je je berichten automatisch doorplaatst op Facebook.
  • Als jij consistent waarde en leuke content biedt, ga je er op de langere termijn zeker de vruchten van plukken.

Naar de cursus

In de cursus leer je veel meer over een goede contentstrategie is en wat zo'n strategie kan betekenen voor je bedrijf. Je krijgt inspiratie om een goede contentstrategie- en kalender op te zetten en toe te passen. Je leert begrijpen wat je kracht is van je content en ziet in hoe je deze content goed kunt inzetten op je verschillende kanalen.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>