Webinar 13 september 2022

13 september gaven Stratech en CampingBeleving een webinar over de trends en ontwikkelingen in verblijfsaccommodatieland en de invloed van alle externe ontwikkelingen, zoals gasprijzen, oorlog en inflatie op de bedrijfsvoering voor 2023.

Webinar Stratech CampingBeleving

Het was een goedbezocht webinar met veel interactie en vragen. Het thema leeft enorm, merken wij. Daarom hebben we besloten om een artikel voor jullie te schrijven met de highlights uit het webinar.  

In dit artikel een samenvatting van de inhoud, de vragen en antwoorden van het tweede gedeelte van de webinar.

We startten het webinar met de benchmark van Stratech. 

Daarna vroegen we de deelnemers of hun bezettingsgraad hoger, gelijk of lager was aan 2019 (het beste vergelijkingsjaar). De deelnemers die eigenaar zijn sinds 2019, gaven bijna allemaal aan dat de bezetting hoger was dan 2019. Een enkeling merkte wel op dat het verhuur goed ging, maar het kamperen veel minder was dan vóór corona (deelnemers in Drenthe en Gelderland).

Samenleving in crisis!?

We plaatsten de cijfers van de benchmark en de bezetting in de context waarin we nu leven. Wat is de invloed van de gasprijzen, het staartje van de pandemie, inflatie, personeelstekort(en) en schipholchaos op de bezettingscijfers van het najaar en die van volgend jaar?

Die dag lazen we een NOS artikel over de koopkrachtontwikkeling, een daling waar je niet blij van wordt. Wat zijn de gevolgen eigenlijk van de koopkrachtonwikkeling op het bestedingspatroon en het gedrag van de gasten op dit moment? Daar hebben we een tijdje over gesproken. Houdt de gast de hand al op de knip?

We constateerden dat er veel lastminute boekingen zijn en dat er deze maand een lagere bezetting is, mede door het wat slechtere weer in Europa op het moment.

Vervolgens bespraken we met de deelnemers hun acties in de bedrijfsvoering voor 2023. Er is best wel wat onzekerheid over de toekomst. We nodigden hen uit om moedige keuzes te maken en zichzelf sterk te positioneren in deze tijden. Van de crises kansen te maken. 

Moedig ondernemen

Moedig zijn is een essentiële kwaliteit voor ondernemers. Als ondernemer heb je een bovengemiddelde hoeveel moed nodig om succesvol te zijn. Zonder moed gebeurt er niets nieuws en dat is juist wat jij als ondernemer doet: iets nieuws in de wereld zetten, maar ook behouden van wat er is en dat versterken.  

We vroegen de deelnemers waar zij nog wel wat moed voor konden gebruiken. Dit waren de antwoorden:

Waar kun jij nog wel wat moed voor gebruiken

Ons antwoord op deze poll:

  • Maak van de crises een kans en zorg voor een helder plan.
  • Herken de kansen en benut deze ten volle.

We adviseerden de deelnemers dus om van de crises een kans te maken en te zorgen voor een helder plan. Daarbij horen natuurlijk een aantal tips om moedig ondernemen in de praktijk te brengen. Wat we je in ieder geval zeker willen adviseren is om je te verdiepen in de volgende onderwerpen.

Verbind lokaal

Verbind lokaal; zo versterk je het netwerk, je omzet en het merk van jezelf en je omgeving. Maak arrangementen, ga samenwerkingsverbanden aan, samen sta je sterk.

Stel de gast gerust

Ook de gast heeft last van crisis en onzekerheid, dus stel deze gerust. Zowel voor, tijdens en na het boekingsproces.

Dit kun je zo doen:

  • Laat op je website zien dat jouw camping past bij wat je gast zoekt
  • Wees altijd up-to-date op je website (actuele bezetting)
  • Maak je annuleringsvoorwaarden op orde, vindbaar op je site en in de bevestiging
  • Reageer op alle reviews en zet deze ook op je website
  • Zet veel gestelde vragen op je website
  • Zorg voor een automatische antwoord na het invullen van een contactformulier
  • Geef een berichtje op het moment dat men heeft betaald
  • Ken de twijfels en bezwaren van je doelgroep door en door en weerleg deze twijfels op je website

Verhoog je tarieven in 2023

We adviseren om de verhoging van tarieven van gas / elektriciteit door te berekenen in je prijs. Ons appèl aan de deelnemers is: Doe jezelf niet tekort met te lage tarieven. Ook uit de benchmark van Stratech blijkt: vrijwel alle eigenaren verhogen de gemiddelde nachtprijs én de gasten hebben begrip om extra te betalen.

Uit onze poll bleek dat 78% de prijzen volgend jaar 0-15% laat stijgen, 18% van de deelnemers laat de prijzen meer dan 15% stijgen en één camping laat de prijzen gelijk, maar geeft wel aan dat er anders om wordt gegaan met het meterverbruik en dat de prijs per kwh omhoog gaat.

Meten van verbruik

Met name dit onderwerp speelt erg onder de deelnemers van het webinar en misschien ook wel bij jou. Daarom een extra uitgebreid stukje hierover.  

Stroomverbruik

In de webinar gaven we de tip om inzicht te krijgen in het stroomgebruik. We weten dat het veel werk is om per gast de meter op te nemen, maar inmiddels zijn er slimme oplossingen voor.

En dit loont. Zo gaf iemand aan dat een luxe grote camper (hymer) van 1,5 ton tot wel 25 KWh per dag verbruikt. Dit zijn campers met airco, koffiemachine, vloerverwarming etcetera. De verschillen in vervoersmiddelen worden steeds groter en dus ook het verbruik. Maar denk ook aan elektrische auto’s en fietsen.

Meerdere keren werd ICY genoemd. “Dit werkt echt super, je kunt per dag bekijken wat het verbruik is geweest.”

Het is even een investering en er zal op dit moment wel veel vraag naar zijn. Maar kijk eens of het loont om een slimme meter te installeren en verhoog ook in ieder geval de prijzen per Kwh.

Gasverbruik

Gasverbruik speelt natuurlijk met name bij het gebruik van het warme water. Net als bij stroomgebruik speelt mee dat het koppelen van de tijd van het douchen aan een meter of een drukknop best tijdrovend is en dit wordt ook niet altijd als gastvrij ervaren. Deelnemers gaven goede oplossingen om de duur van het douchen en daarmee de kosten van het gasverbruik enigszins in de hand te houden.

Hoe ga je om met de stijgende gasprijzen
  • Wij hebben een Sotec Icon
  • Gebruik van een opwaardeerkaart, zoals een SEP-Card
  • Drukknoppen op alle kranen
  • Heatpipes en boilers
  • Wij gaan grote zandlopers plaatsen in de douche als ludiek idee.
  • Kijk naar subsidiepotten in de gemeente om te verduurzamen.
  • Wij hebben een hygiëne boiler (met panelen die voorverwarmen)

En nog een leuke opmerking van een van de deelnemers: “Ik geef aan dat we van mr Rutte op douchetijd moeten letten.... Soms werkt een grapje beter”

Waterverbruik

Ook al is qua prijsverhogingen minder urgentie op water dan bij het gas- en stroomverbruik, ook hier geldt natuurlijk dat het kostenbesparend en duurzaam is om zo min mogelijk water te laten verbruiken. Wat wij zelf nog wel eens merken is dat mensen bij het tandenpoetsen bijvoorbeeld de kraan hard aan laten stromen. Hier spreken wij de mensen wel op aan. Daarnaast is het altijd slim om waterbesparende knoppen op toilet en douches te installeren. Verder gelden dezelfde tips als bij het gasverbruik.

Online reserveren

Alle deelnemers hebben al een online reserveringssysteem of zijn van plan om het in de toekomst aan te schaffen. De voordelen hebben zij goed begrepen:

  • Gasten willen graag direct inzicht in prijzen en beschikbaarheid
  • Je boekingen nemen door de real-time prijzen en beschikbaarheid toe
  • De gast past zich aan op jouw beschikbaarheid en mogelijkheden
  • Aankomsten op de bonnefooi en reservering online kun je beide afhandelen
  • Persoonlijk contact blijft door persoonlijke insteek in de e-mailberichten. Daarnaast kan er natuurlijk altijd nog gewoon gebeld worden
  • De kans op fouten wordt aanzienlijk minder (dubbele boekingen)
  • Digitale privacy is bij alle systemen aanwezig (beter dan Excel)
  • Je kunt op afstand altijd je administratie inzien
  • De afhankelijkheid van een 3de partij wordt minder
  • De investering is snel terugverdiend
  • En doe het voor jezelf, het levert je zoveel tijdwinst op en geeft je minder administratiefrustratie.

In de chat hadden we een discussie of oudere gasten daar wel gebruik van maken. En dat is heel zeker wel het geval. Vaak vinden ze het ook fijn om even de telefoon te pakken, maar als die mogelijkheid er niet is of het is heel gemakkelijk om even online te reserveren, dan doen ze dat graag. Gasten vinden het wel fijn om ook een prijslijst in te zien, dus zet die sowieso altijd op je website.

Opkomen voor jezelf en omgaan met feedback

Om ons heen horen we over korte lontjes. Doordat alle reviews zo het internet op geslingerd worden, kan het zijn dat je wat voorzichtiger bent. Vraag feedback terwijl mensen nog op de camping staan – zo voorkom je zoveel mogelijk slechte reviews.

Probeer vervolgens ook zoveel mogelijk controle te houden over de goede reviews, door ze bijvoorbeeld te vermelden in de folder en op de website te zetten.

Je kunt ook op een andere manier controle houden op de reviews. Een van de deelnemers: wij hebben een win actie voor gasten die een recensie geven. 31 december krijgen de winnaars bericht en uiteraard maken we die op FB bekend.

Lees ook meer over het omgaan met reviews in dit artikel.

Bedankt van de deelnemers

We willen alle deelnemers bedanken en jij ook als lezer. Een van de deelnemers uit Zweden sloot af met Tack så mycket. Heel fijn om te delen met elkaar.

Hoe zit het bij jou?

  • Word je steeds afhankelijker van externe partijen om de velden of accommodaties te vullen? En ben je het zat om zoveel omzet af te dragen?
  • Baal je ervan dat je keihard werkt, maar dat dit niet altijd extra boekingen en/of winst oplevert?
  • Zit je in je maag met slechte reviews en vraag je je af hoe je het beste kunt reageren?
  • Heb jij het gevoel dat je gasten misloopt doordat je website en marketing niet overtuigen?
  • Vraag je je af hoe je hoger in Google komt met je website?
  • Wil jij de kansen die er liggen volop benutten en durf jij in jezelf en je bedrijf te investeren?

Antwoord je met 'ja' op meerdere vragen? Misschien is ons programma dan wat voor je. 

Programma voor campingeigenaren, b&B, hotel- en vakantieparkeigenaren

Resultaten:

  • Meer boekingen
  • Gasten die bij je passen
  • Minder frustratie en administratie
  • Duidelijkheid in waar je heen wilt met je camping
  • Meer vrijheid in het ondernemen
  • Doen wat je het liefste doet
  • Duurzaam en betekenisvol ondernemen
  • Blije gasten die ambassadeurs worden
  • Meer winst overhouden aan het einde van het seizoen

Programma voor campingeigenaren, b&B, hotel- en vakantieparkeigenaren

Hoe dan?

  • 6 maanden toegang tot professionele online cursusomgeving met álles wat je nodig hebt voor meer winst, plezier en blije gasten
  • 1 op 1 gesprek met CampingBeleving over jouw bedrijf
  • Toegang tot een groep met eigenaren die ook het programma volgen en 6 keer een groepsmeeting (incl. opnames om terug te kijken)
  • Een mooi en persoonlijk werkboek voor eigenaren digitaal én met de post thuis gestuurd

Ga naar campingbeleving.nl/programma en lees alle informatie rustig door.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >