Technieken voor prijsbepaling

Hoe bepaal je de prijs voor een campingplaats...

Voor het bepalen van de juiste prijs zijn er veel technieken mogelijk. Je kunt de juiste prijs bepalen aan de hand van bijvoorbeeld:

  • Directe en indirecte kosten. Kosten die komen kijken bij het runnen van een camping: een eenvoudige boerencamping zal minder kosten hebben dan een camping met animatie en verwarmd waterpretpak.
  • Concurrentie. Wat vragen campings in de buurt, maar ook: Wat vragen campings met een vergelijkbaar concept?
  • Waarde voor de klant. Wat is jouw camping waard voor de klant. Voor een onderscheidend en uniek concept, die een uniek ervaring biedt is de klant bereid om meer te betalen.
  • Brancheorganisaties. Zij kunnen adviseren bij het bepalen van de juiste prijs, maar ook hebben sommige organisaties vaste maximum prijzen (bijvoorbeeld SVR).

Iedereen die zich wel eens heeft verdiept in marketing, weet dat de prijs beïnvloed wordt door vraag en aanbod. Wanneer het aanbod groter is dan de vraag, daalt de prijs en komen er aanbiedingen. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod, stijgt de prijs. In theorie is het heel erg eenvoudig.

De invloed van externe factoren op de prijzen

Het seizoen 2020 was vreemd. Kampeerders bleven massaal in eigen land door de maatregelen rond het coronavirus. De vraag steeg hierdoor enorm.

Maar wat deed dit met de prijzen? Volgens Stratech is er in Nederland 21,9% meer omzet gedraaid terwijl er 15% meer reserveringen ten opzichte van 2019 waren. De omzet per reservering was dus afgelopen zomer beduidend hoger. Dit kwam onder andere door een prijsstijging van de kampeerplaatsen. De verhuur deed het afgelopen zomer ook beter, maar de gemiddelde omzet steeg hiervan veel minder hard. 

Waar in Nederland de omzet steeg, bleef deze in Frankrijk juist achter. Bijna 40% van de reserveringen worden gedaan door de buitenlandse gasten. Gelukkig werd dit grotendeels gecompenseerd door Fransen die op vakantie gingen in eigen land. Eind juni, waren er 26% minder reserveringen in de gehele recreatie sector. Er werd gevreesd voor vele last minute kortingen, maar deze zijn uiteindelijk uitgebleven. Campings wilden de gasten die al vroeg in het jaar gereserveerd hadden ook niet benadelen. Hier en daar een uitzondering daargelaten, bleven de gemiddelde prijzen gelijk aan 2019. 

Voor andere landen hebben we op dit moment helaas nog geen informatie over de invloed van Corona op de prijs.

Wat te doen in het geval van vouchers ?

Afgelopen seizoen hebben veel campings vouchers uitgegeven aan klanten die niet konden of wilden komen in het verband met Corona. In 2021 komen gasten deze dus inleveren op jouw camping, zodat ze eindelijk hun verdiende vakantie kunnen vieren. Klein nadeel: je hebt het geld al geïnd, maar de dienst nog niet geleverd.

Sommige campings proberen hier een slaatje uit te slaan door de prijzen te verhogen, hierdoor moet de klant extra bij betalen: dezelfde week kamperen voor meer geld.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling en zal niet gewaardeerd worden door de klant. 

Je kunt veel manieren verzinnen om evengoed je omzet te halen. De klant heeft al zijn vakantie betaald, dus de kans dat hij extra geld uitgeeft tijdens deze vakantie is groter. Speel hier op in door bijvoorbeeld ontbijt aan te bieden, een barbecue te organiseren of linnenpakketten te verhuren.


Wanneer vraag je een toeslag?

Wenst de gast in een andere periode te komen en is deze periode duurder, dan heb je natuurlijk het volste recht om hier een toeslag voor te vragen. Baseer je dan echter wel op de prijzen van 2020 of zoek de gulden middenweg met de prijzen van 2021, wel zo eerlijk!

Vraag jij je af of jij wel de juiste prijs vraagt voor jouw camping? Heb je het idee dat je heel hard werkt voor te weinig omzet? Of ben je bang dat je gasten misloopt door jouw prijzen te verhogen, terwijl je camping dat eigenlijk wel waard is?

Doe dan mee aan ons programma. Samen gaan wij er voor zorgen dat jouw camping zich straks onderscheidt van de concurrent.


over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij was tot 2023 zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>