Bij de (door)start of vernieuwing van je camping raden wij altijd aan om een business canvas in te vullen of bij te stellen. Het business canvas is opgebouwd uit 9 blokken die samen de economie van jouw bedrijf beschrijven. Deze blokken beschrijven samen de 4 grote pijlers van jouw bedrijf: de klant, het aanbod, jouw middelen en de economie.
Het business canvas helpt waarde te creëren voor jouw camping, vakantiepark of bed&breakfast. In dit artikel vertellen we je hoe jij het business canvas kan inzetten voor je camping.
Fictieve ingevulde canvas
voor een camping
Om het model beter te begrijpen, hebben we het businesscanvas voor een fictieve camping ingevuld. Vul je gegevens in en we mailen je direct het canvas in PDF. Ook ontvang je een leeg exemplaar, zodat je aan de hand van het voorbeeld een canvas voor jezelf kunt invullen.
Ieder blok heeft invloed op de andere blokken: verandert je doelgroep, dan moet je misschien ook jouw kanalen aanpassen om ze te bereiken, en andere middelen inzetten om ze tevreden te houden.
Je kunt inzoomen en uitzoomen op jouw business canvas. Als je uitzoomt, krijg je zicht op jouw omgeving. Als je inzoomt zie je de waardepropositie.
Uitzoomen op jouw businessmodel
Zoals we hierboven al aangaven kunnen we uitzoomen op je businessmodel. Je ziet dan de omgeving waarin jouw camping zich bevindt. Het is belangrijk om bewust te zijn van jouw omgeving omdat deze een grote invloed kan hebben op jouw bedrijf. Er kunnen vele dingen gebeuren waardoor jij je businessmodel zal moeten wijzigen om winstgevend te blijven of bij te blijven in de markt.
Denk aan een camping uit jouw omgeving die er mee stopt, trends die het consumentengedrag beïnvloeden, alternatieven in de markt die in de plaats komen van kamperen óf een crisis, zoals in 2020: er kwam in veel landen een verbod op kamperen door het Coronavirus.
Het is belangrijk om jouw businessmodel model steeds aan je omgeving aan te passen.
Het businesscanvas beschrijft 4 soorten invloeden:
Inzoomen op je businessmodel
Maar zoals je hier boven al las, is het ook belangrijk om in te zoomen op het business canvas. Als we namelijk dieper ingaan op de klantwaarde en de klantsegmenten, dan komen we op de waardepropositie. De waardepropositie is het belangrijkste onderdeel van het businesscanvas: hierop baseer je namelijk jouw marketing! In de waardepropositie omschrijf je heel duidelijk naar waar jouw doelgroep naar op zoek is, en naar wat jij te bieden hebt.
Dit klinkt misschien wat ingewikkeld en overweldigend, maar dat valt allemaal wel mee. Ga er mee aan de slag en je zult zien dat je straks een duidelijk beeld hebt van het businessmodel van jouw camping. Daardoor ben je in staat om jouw bedrijf onderscheidend te laten zijn en jouw marketing aan te laten sluiten bij jouw gast.
Fictieve ingevulde canvas
voor een camping
Om het model beter te begrijpen, hebben we het businesscanvas voor een fictieve camping ingevuld. Vul je gegevens in en we mailen je direct het canvas in PDF. Ook ontvang je een leeg exemplaar, zodat je aan de hand van het voorbeeld een canvas voor jezelf kunt invullen.
[…] Zo bepaal je het businessmodel voor je camping […]
[…] Zo bepaal je het businessmodel voor je camping […]