Bij de (door)start of vernieuwing van je camping raden wij altijd aan om een business canvas in te vullen of bij te stellen. Het business canvas is opgebouwd uit 9 blokken die samen de economie van jouw bedrijf beschrijven. Deze blokken beschrijven samen de 4 grote pijlers van jouw bedrijf: de klant, het aanbod, jouw middelen en de economie.

Het business canvas helpt waarde te creëren voor jouw camping, vakantiepark of bed&breakfast. In dit artikel vertellen we je hoe jij het business canvas kan inzetten voor je camping.

business-canvas-campingbeleving

Meer over het canvas op https://www.businessmodelsinc.com/

  • In het midden (roze) vind je de waardepropositie: de onderscheidende waarde die jij biedt aan jouw gast / jouw doelgroep. We gaan je helpen om deze waarde zo concreet mogelijk te maken zodat je hier goed over kunt communiceren op jouw website.
  • Aan de linkerkant (blauw) staan de middelen die zorgen dat jij deze onderscheidende waarde kan creëren: partners, hulpbronnen en kernactiviteiten.
  • Aan de rechterkant (groen) staat de klant en hoe jij jouw product aan hem overbrengt (kanalen), maar ook welke relatie jij met hem onderhoudt.
  • De onderkant (geel) bestaat uit de kosten en opbrengsten: kostenstructuur en de inkomstenstromen.

Fictieve ingevulde canvas
voor een camping

Om het model beter te begrijpen, hebben we het businesscanvas voor een fictieve camping ingevuld. Vul je gegevens in en we mailen je direct het canvas in PDF. Ook ontvang je een leeg exemplaar, zodat je aan de hand van het voorbeeld een canvas voor jezelf kunt invullen.

businessmodel voor camping ingevuld

Ieder blok heeft invloed op de andere blokken: verandert je doelgroep, dan moet je misschien ook jouw kanalen aanpassen om ze te bereiken, en andere middelen inzetten om ze tevreden te houden.

Je kunt inzoomen en uitzoomen op jouw business canvas. Als je uitzoomt, krijg je zicht op jouw omgeving. Als je inzoomt zie je de waardepropositie.

bedrijfsmodel voor je camping

Uitzoomen op jouw businessmodel

Zoals we hierboven al aangaven kunnen we uitzoomen op je businessmodel. Je ziet dan de omgeving waarin jouw camping zich bevindt. Het is belangrijk om bewust te zijn van jouw omgeving omdat deze een grote invloed kan hebben op jouw bedrijf. Er kunnen vele dingen gebeuren waardoor jij je businessmodel zal moeten wijzigen om winstgevend te blijven of bij te blijven in de markt.

Denk aan een camping uit jouw omgeving die er mee stopt, trends die het consumentengedrag beïnvloeden, alternatieven in de markt die in de plaats komen van kamperen óf een crisis, zoals in 2020: er kwam in veel landen een verbod op kamperen door het Coronavirus.
Het is belangrijk om jouw businessmodel model steeds aan je omgeving aan te passen.

Het businesscanvas beschrijft 4 soorten invloeden:

  • Kerntrends: met welke trends moet je rekening houden? Waar houdt jouw gast zich mee bezig in het dagelijks leven? 
  • Industriekrachten: hoe ontwikkelt de sector zich? Wat doen concurrenten en collega's?
  • Marktkrachten: wat is de behoefte van de markt? (Waarom kiest een gast voor jouw camping en niet één van de vele andere?) 
  • Macro-economische krachten: wat is de invloed van de huidige economie op jouw camping? Het kan goed en slecht gaan met een economie, beiden hebben invloed op jouw camping. Is er veel of weinig werkloosheid, is er baanzekerheid, gaan mensen vaker verhuizen, hebben ze meer of minder te besteden? Alles heeft invloed op het vakantiegedrag van je gasten. 

Inzoomen op je businessmodel

Maar zoals je hier boven al las, is het ook belangrijk om in te zoomen op het business canvas. Als we namelijk dieper ingaan op de klantwaarde en de klantsegmenten, dan komen we op de waardepropositie. De waardepropositie is het belangrijkste onderdeel van het businesscanvas: hierop baseer je namelijk jouw marketing! In de waardepropositie omschrijf je heel duidelijk naar waar jouw doelgroep naar op zoek is, en naar wat jij te bieden hebt.

waardepropositie camping

Dit klinkt misschien wat ingewikkeld en overweldigend, maar dat valt allemaal wel mee. Ga er mee aan de slag en je zult zien dat je straks een duidelijk beeld hebt van het businessmodel van jouw camping. Daardoor ben je in staat om jouw bedrijf onderscheidend te laten zijn en jouw marketing aan te laten sluiten bij jouw gast.

Fictieve ingevulde canvas
voor een camping

Om het model beter te begrijpen, hebben we het businesscanvas voor een fictieve camping ingevuld. Vul je gegevens in en we mailen je direct het canvas in PDF. Ook ontvang je een leeg exemplaar, zodat je aan de hand van het voorbeeld een canvas voor jezelf kunt invullen.

businessmodel voor camping ingevuld

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >