Goede fotografie voor je camping is belangrijk.

Het is alweer half augustus, nog twee weken en dan is het zomerseizoen toch echt ten einde. Het naseizoen begint dan alweer. Daarom juist nu nog even een reminder: bereid jouw seizoen van 2021 voor! Het is erg belangrijk om nu foto’s te maken zodat je tijdens het najaar en de winter jouw camping kan promoten via social media en jouw website met up-to-date foto’s. Vandaag 5 tips om jouw foto’s nog meer impact te laten hebben.
Een foto zegt tenslotte meer dan honderd woorden!

1. Zet je doelgroep op de foto

Tijdens het seizoen 2019 maakte ik vele foto’s van de kinderen op onze camping op de foto, maar ik maakte onbewust één fout! Ik zette niet mijn favoriete doelgroep op de foto. Zo had ik ontzettend veel foto’s van super schattige en vrolijk lachende peuters en kleuters, maar mijn eigenlijke doelgroep, kinderen van 8 tot 11 jaar, stond er veel te weinig op.

Ik zette de nieuwe foto’s op onze website, op social media en de boekingen kwamen één voor één binnen. Tot mijn verbazing waren dit vooral veel gezinnen met hele jonge kinderen, terwijl de gemiddelde leeftijd in de jaren ervoor toch een stuk hoger lag. Nooit maakte ik de link tussen mijn nieuwe foto’s en mijn klanten, totdat een klant me vroeg waarom er zo weinig oudere kinderen op de foto’s stonden, die hadden het toch ook leuk bij ons? Het kwartje viel direct!

Dit toont dus ook aan hoe belangrijk foto’s zijn. Klanten spiegelen zich hier aan en voelen zich aangetrokken of juist niet tot jouw camping.

2. Geef een vakantiegevoel met jouw foto’s

Wanneer je foto’s maakt van verhuurobjecten, zorg dan ten eerste voor een goed overzicht: maak foto’s van binnen en van buiten. Geef een duidelijk beeld hoe de omgeving is van het huurobject: staat het vrij, staan er buren vlak naast, zijn er haagjes of is het juist het heel open?

Door een zo goed mogelijk beeld te geven, krijg je ook klanten die goed passen bij jouw camping. Zet vervolgens ook even de stoelen recht aan tafel, dek de tafel, leg een tijdschrift op bed, doe het licht even aan. Het ziet gelijk een stuk knusser en gezelliger, jouw potentiële gast krijgt er gelijk een heerlijk vakantie gevoel van!

Speel in op de emoties van jouw gast. Maar pas op, doe geen loze beloftes: dus leg geen extra sierkussentjes neer, of zet geen planten en bloemen neer als deze er straks niet zijn voor de gast. Wissel ook overzichtsfoto’s af met detailfoto’s om nog meer de aandacht van de klant te trekken.

Fotografie camping - kibo-stapelbed

3. Denk aan het licht

Een goede foto is gemaakt met goed licht. Wanneer je foto’s maakt in de zomer, is er veel licht, zeker als de zon schijnt en er weinig wolken zijn, maar ook veel contrast! De schaduwen zijn erg donker, bijna zwart, en lichte tinten zullen bijna wit zijn (uitgebeten). Kies dus een goed moment voor het maken van foto’s, het liefst een dag met een blauwe hemel met hier een daar een wolkje. De wolken maken het licht zachter en daardoor worden de kleuren mooier op beeld.

Maak nooit foto’s om 12 uur ’s middags, want dan zijn de schaduwen het meest donker. Maak ook geen foto’s als het al schemert, want dan lijken de foto’s snel somber. 

Zo’n 1 à 2 uur na de zonsopgang en 1 à 2 voor zonsondergang is het licht op zijn mooist. Wees ook flexibel. Stel dat het een grauwe dag is, maak dan jouw foto’s een dagje later als er wel een blauwe hemel is!

Foto camping met slecht lichtgebruik
Foto camping met goed lichtgebruik

4. Ongewenste afleiding

Een goede foto, met goed licht en genomen uit de goede hoek, kan snel verpest worden door een tuinslang die in het beeld ligt of een vies glas dat in de verte nog op de terrastafel staat. Leidt potentiële gasten niet af door ongewenste details.

Ieder vlekje, iedere streep is extra zichtbaar op de foto, zorg dus dat dit niet zichtbaar is. Houd je camera goed recht tijdens het fotograferen: zorg dat de bomen er netjes verticaal er op staan en dat de horizon niet schuin wegloopt. 

Check tijdens het maken van foto’s ook kritisch naar jouw beelden. Zijn er geen eigenaardigheden? Kan je dit nog een beetje bijwerken en de foto niet beter opnieuw maken?

5. Nabewerking van de foto’s

Je hebt een heel pakket goede foto’s gemaakt, het seizoen zit er op en nu ben je klaar om jezelf voor te bereiden op 2021. Voordat je overal de foto’s online gooit, kan je deze het best nog even na bewerken om ze nog aantrekkelijker te maken. Dit kan natuurlijk met de bekende programma’s als Adobe Photoshop en Lightroom, maar Photopea is een goed en gratis alternatief.

Zelf pas ik altijd even de temperatuur, de tint, de belichting en het contrast aan van een foto. En misschien wel de belangrijkste stap: vergeet niet de foto te verkleinen voordat je hem op jouw website zet. De foto’s die tegenwoordig uit ons toestel komen rollen zijn erg groot qua formaat zodat we deze kunnen afdrukken. Wanneer je deze op het web gaat plaatsen is het helemaal niet nodig om de foto zo groot te laten zien, want een computerscherm kan de foto in zijn originele formaat niet weergeven.

Verklein dus de foto, je zult met het blote oog geen verschil merken en de laadsnelheid op jouw website gaat met sprongen vooruit! Een laatste extra tip: om extra goed vindbaar te zijn, verander je natuurlijk even de naam van jouw foto van IMG_3001.jpg naar camping-frankrijk.jpg. Beschrijf ook wat er op de foto staat. De titel wordt dan bijvoorbeeld: Kind aan het spelen in de zandbak – camping Frankrijk. Zo begrijpt Google nog beter waar jouw foto over gaat!

Meer weten hoe je beeld en ook video, kunt inzetten om meer klanten te trekken?
Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan!

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >