Geef je bij annulering van een campingplaats het geld terug?

Misschien herken jij dit als campingeigenaar wel. De weersvoorspellingen zijn slecht en opeens krijg je allerlei belletjes: “Mijn schoonmoeder is ziek, we moeten helaas afzeggen”. Soms is dit terecht, en een andere keer heb je zelf wat twijfels. Het is dan handig om terug te vallen op je annuleringsvoorwaarden.

Vaak vraagt je gast namelijk tijdens dat telefoontje of hij/ zij de (aan)betaling terug kan krijgen.

Overweeg dan de volgende punten:

  • Wat is het nut van aanbetalen? Je laat mensen aanbetalen om jezelf te verzekeren dat ze ook daadwerkelijk komen. Jij houdt als tegenprestatie de plek of de accommodatie voor hen vrij. Als mensen dan niet komen heb jij niet zomaar die plek gevuld, zeker niet als het hoogseizoen is. Jammer is het als iedereen die je hebt moeten zeggen dat de accommodatie/plek die periode gevuld is, al wat anders heeft geboekt.
  • Als je zelf bij een groot vakantiepark boekt, moet je ook van tevoren betalen en krijg je zeker niet je geld terug. Waarom zou dit bij een kleinere camping dan wel het geval zijn?
  • Iedereen kan een annuleringsverzekering afsluiten. Als er echt iets aan de hand is, kunnen zij altijd beroep doen op de verzekering.

Dit is belangrijk bij het opstellen van jouw algemene voorwaarden

Het is dus belangrijk om in jouw algemene voorwaarden duidelijke regels omtrent annulering op te nemen. Geef dit dus goed aan bij in het boekingsproces en in de algemene voorwaarden. Vind je dit toch niet passen bij jullie camping? Dan is dit een tip om de mensen tegemoet te komen: maak een tegoedbon of geef aan dat mensen op een later tijdstip de nachten in kunnen halen.

Annuleringsvoorwaarden camping - Geef je bij annuleren het geld terug

Waar moet je zeker aan denken bij het opstellen van annuleringsvoorwaarden voor je camping?

1. Hoeveel moet er aanbetaald worden? 

Wees hier duidelijk in naar de gast tijdens het reserveringsproces. Laat je een percentage aanbetalen of een vast bedrag? Let op: voor een product mag je wettelijk niet meer dan 50% aanbetaling vragen in Nederland, maar dat geldt niet voor een dienst. ANWB: Er is geen wettelijke regeling voor aanbetalingen van diensten zoals een verblijf op de camping. Vaak is er in de algemene voorwaarden van de camping wel een regeling opgenomen over aanbetalen. Dit verschilt per camping (Bron: ANWB.)

2. Laat je het resterende bedrag van te voren betalen of pas ter plaatse? 

Op veel kleine camping hoef je het resterende bedrag pas ter plaatse betalen, maar je kan er ook voor kiezen om dit bijvoorbeeld 6 weken van te voren al te vragen. Wanneer iemand dan later nog annuleert en jij de plek niet meer verhuurt krijg, kan je er voor kiezen om de annuleringsvoorwaarden strenger te maken.

3. Tot hoelang van te voren kan er geannuleerd worden?

Dit stukje is misschien wel het allerbelangrijkste in jouw annuleringsvoorwaarden: zorg dat dit duidelijk is voor de gast, dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Gratis annuleren voor een bepaalde periode? Alleen de aanbetaling kwijt? Of meer? Je kan jouw annuleringsvoorwaarden strenger maken, hoe dichterbij de dag van aankomst komt.

Ter illustratie, wij hanteren strenge voorwaarden om duidelijk te zijn maar bij annuleren wegen de omstandigheden natuurlijk altijd mee :

4. Zijn er bepaalde gevallen waarin er geannuleerd kan worden?

Zeker in Coronatijd waren er veel mensen op zoek naar soepele annuleringsvoorwaarden. Ga je daarin mee? Schrijf duidelijk de limieten op in jouw annuleringsvoorwaarden om onduidelijkheid te voorkomen.

Dus niet "In het geval van corona kunt u gratis annuleren", dit is te vaag: wat valt er wel, en wat valt er niet onder? Schrijf bijvoorbeeld "In het geval van een reisverbod wegens corona kunt u gratis annuleren. Kunt u niet komen omdat u Corona heeft opgelopen, dan gelden de normale voorwaarden en kunt u aanspraak doen op uw reisverzekering."

Annuleringsvoorwaarden - wat zijn jouw annuleringsvoorwaarden
5. Het opnemen van vertalingen in je annuleringsvoorwaarden

Heb je een camping in het buitenland? Stel dan de annuleringsvoorwaarden op in die taal en geef je gasten een Nederlandse vertaling. Anders zijn jouw voorwaarden niet rechtsgeldig. Heb je veel buitenlandse gasten, geef dan ook een vertaling zodat je duidelijkheid schept voor ieder.

6. Is eerder vertrekken ook annuleren?

Een laatste puntje waar vaak vragen over komen: wat te doen als gasten eerder vertrekken i.v.m. slecht weer bijvoorbeeld. In principe kan je dit gewoon zien als een annulering, want jij had de plek voor deze gasten vrijgehouden en dus kan iemand anders niet komen. Indien gewenst, kan je bijvoorbeeld in de voorwaarden opnemen dat bij eerder vertrek, de plaats wel betaald moet worden. Wij hebben dit opgenomen in de voorwaarden, dit is duidelijk voor onze gasten en we horen er nooit iemand over.

Uiteraard kijken we ter plaatsen altijd naar de reden van vertrek en vaak genoeg maken we een uitzondering (met spoed naar huis, ziek kind of omdat we de plek alweer konden verhuren).

Annuleringsvoorwaarden op je website

Let op: het is belangrijk om je annuleringsvoorwaarden goed zichtbaar te tonen op je website. Meer lezen over de duidelijkheid van je website en de meest gemaakte fouten op een website? Bekijk hier.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>