In dit artikel lees je: 

  • Waarom e-mailmarketing kan leiden tot meer boekingen;
  • Hoe je snel en gemakkelijk een e-maillijst opzet;
  • Hoe je het aantrekkelijk maakt voor je potentiele gasten om hun e-mailadres achter te laten

1. Waarom e-mailmarketing voor campings leidt tot meer boekingen

Eén ding is zeker: de naam en het e-mailadres van je potentiële klant verkrijgen op je website is één van de meest waardevolle dingen die je kunt doen op het gebied van marketing.


Dit is het voordeel van e-mailadressen verzamelen


Zodra je die e-mailgegevens hebt:

Mails van campingeigenaren voor gasten
  • kun je deze mensen via een mailtje stimuleren om vaker terug te komen naar je website.
  • Kun je mensen extra waarde toesturen via hun mailbox.
  • Kun je een band met ze opbouwen. Waardoor de kans dat ze bij je gaan boeken steeds groter wordt.

Belangrijke toevoeging aan je marketing voor je camping

E-mailmarketing is dus een hele belangrijke toevoeging aan je marketing. Van social media ben je afhankelijk (het is tenslotte niet van jezelf, Facebook kan altijd besluiten om ermee te stoppen en dan ben jij je volgers kwijt), maar je kunt wel altijd terugvallen op je e-maillijst!

2. Hoe je snel en gemakkelijk een e-maillijst opzet

Nu denk je misschien: maar als gasten op mijn website komen, dan willen ze misschien meteen boeken? Dus waarom zou ik mijn websitebezoekers niet meteen naar mijn reserveringssysteem sturen? Toch is het zo dat gemiddeld slechts 2% van de bezoekers bereid is om bij het eerste bezoek aan een website een aankoop te doen. Dat betekent dus dat 98% niet bereid is om direct te boeken. Een naam en e-mailadres invullen is voor je gast veel laagdrempeliger.

Door e-mailadressen van jouw websitebezoekers te verzamelen, creëer je een lijst van mensen die potentieel geïnteresseerd zijn in jouw camping.

Waardevolle mails voor je gasten

Hierbij een voorbeeld van mijn eigen camping


Voor Camping Toeven heb ik een jaar lang een bijzondere brochure via mijn website gepromoot. Websitebezoekers konden die aanvragen, maar dan moesten ze wel hun e-mailadres achterlaten. Ik gaf aan dat men hier bijvoorbeeld extra tips over de omgeving in kon vinden, de top 10 die wij aanraden. Men gaf het e-mailadres weg en ontving daarna de brochure.

Automatisch kwamen al deze mensen op een lijst in een e-mailmarketingprogramma terecht. Hier gaven ze ook toestemming voor. Binnen een jaar hadden wij 700 e-mailadressen verzameld! En dat voor een camping van 15 plaatsen. Na een jaar ben ik ermee gestopt, want de vraag voor onze camping is toch wel vele malen groter dan het aanbod en ik heb de e-mailadressen niet nodig. Maar we hebben de lijst tot op vandaag achter de hand. Stel: er zou niemand meer boeken, dan kan ik snel een mail sturen naar 700 geïnteresseerden!

E-mailmarketing voor campingeigenaren werkt! 

Ik heb nog geen mails gestuurd naar mijn lijst omdat het niet nodig is. Maar de mogelijkheid om in één keer heel veel mensen uit mijn doelgroep te bereiken heb ik dus binnen handbereik. Bijvoorbeeld door aan te geven dat we een opening hebben, een kerstkaart te sturen, of dat we door annulering nog een plaats over hebben.

Laat jij je e-mailadres achter als er staat: 'Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief?' Waarschijnlijk scroll je er voorbij of neem je dit niet eens meer in je op. Want is er nu nog geïnteresseerd in een nieuwsbrief? We krijgen al tientallen mails per dag van verschillende partijen waar we ooit zijn ingeschreven omdat het destijds relevant was.

E-mailadressen verzamelen door een weggever

Niet veel mensen hebben hier zin in, maar wel als ze er iets voor terug krijgen, bijvoorbeeld een weggever. Je las net het voorbeeld van Camping Toeven. De brochure was onze weggever, binnen een jaar hadden we 700 e-mailadressen van mensen die zeer geinteresseerd waren in onze camping!

Wat is een weggever?

Als je met e-mailmarketing wilt beginnen, heb je e-mailadressen nodig. De meest effectieve manier hiervoor is door een aantrekkelijke weggever (een cadeautje voor je klanten) te maken. Mensen geven hun e-mailadres in ruil voor het ontvangen van deze gratis weggever.  

Een weggever aanbieden is om deze redenen interessant

  • Mensen leren jou beter kennen;
  • Mensen weten wat ze aan je hebben;
  • Jij hebt hun e-mailadres, zodat jij ze waardevolle informatie kunt sturen;
  • Je zet een latente behoefte om naar een manifeste behoefte.
  • Je kunt mensen weer naar je website terugsturen

Niet iedereen wil direct boeken. Maar veel mensen zijn wel blij met extra waarde in de vorm van bijvoorbeeld een quiz, brochure, PDF, video of audio waar ze niet voor hoeven te betalen. Daarom is het zo belangrijk dat je een weggever op je website aanbiedt.

Door jouw weggever weten je potentiele gasten wat ze aan je hebben en welke waarde je biedt. Daarnaast zullen ze je niet snel vergeten, want je zorgt natuurlijk voor zoveel waarde dat het bijna pijn doet om weg te geven. Daarnaast kun je ze via hun e-mailadres later weer terug naar je website sturen, zodat ze misschien wél gaan boeken.

E-mailmarketing voor campingeigenaren

3. Hoe je het aantrekkelijk maakt voor je gasten om hun e-mailadres achter te laten

Zou jij een weggever willen aanbieden? In welke vorm zou jij je weggever willen aanbieden? Bedenk hierbij dat het belangrijk is dat je weggever echt aanspreekt

Welke weggever spreekt jou en je doelgroep aan?

Kijk voor inspiratie eens op verschillende websites in jouw branche. Welke weggevers kun je daar vinden? Wat spreekt je aan? En hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw weggever nog 10x waardevoller wordt?

Enkele ideeën voor campingeigenaren:

  • E-book. Een digitaal, mooi opgemaakt digitaal boekje waarin je kort tips geeft of een verhaal vertelt.
  • Whitepaper. Een document of rapport waarin een probleem en/of een mogelijke oplossing wordt beschreven, of dat kan helpen om een beslissing nemen. Komt professioneler over dan een e-book.
  • Checklist. Maak een lijst met punten die gecontroleerd moeten worden of aan gedacht moet worden. Mensen kunnen de hokjes af strepen. (Wat neem je mee op vakantie bijv.?)
  • Stappenplan / handleiding. Geef je doelgroep een handig stappenplan.
  • Quickscan of quiz. Stel een aantal vragen en laat de software de uitkomst bepalen. Daarna kun je heel gepersonaliseerd gaan mailen. 
  • Infographic: een visuele weergave op 1 a4, bijvoorbeeld een kaart over je omgeving.
  • Video(serie) over klanten op je camping
  • Challenge. De inschrijvers gaan aan de slag met opdrachten die jij bijvoorbeeld dagelijks aan ze meegeeft (een challenge duurt meestal 5 dagen).

De promotie van je weggever

Als je kiest voor een weggever op je website is het belangrijk om ook die weggever op een aantrekkelijke manier aan de man te brengen.

Kies voor een aantrekkelijk beeld

Kies in je promotie voor een visual van je weggever. Zodat de websitebezoeker weet wat hij / zij gaat krijgen. Het komt ook nog eens een stuk professioneler over! Je kunt bijvoorbeeld je e-book cover een mooi design geven met het gratis programma Canva. Maak bijvoorbeeld een mooie afbeelding bij je video, zodat mensen zonder te lezen al kunnen zien wat de weggever ongeveer inhoudt.

Kies je voor een e-book of een checklist? In ieder geval een vorm in PDF? Die kun je heel gemakkelijk in het programma Canva opmaken. Dit is een mooi en eenvoudig programma waarmee je gratis allerlei ontwerpen kunt maken.

Liever niet zelf doen of tijd besparen? Dan kun je het ook op laten maken. Laat bijvoorbeeld opmaken door een freelancer of designer die je via platformen als freelancer.nl of fiverr.com binnen een dag betaalbaar aan het werk kunt zetten.

Maak een beleving van je mails voor je gasten - campinggasten campingbeleving

Maak er een beleving van!

Schrijf een overtuigende tekst

Volg hier net als bij de landingspagina's een script dat je helpt om zoveel mogelijk mensen je weggever te laten lezen / gebruiken. Je kunt kiezen om de weggever zonder e-mailadres te laten downloaden, als je de waarde wilt weggeven zonder e-mailmarketing in te zetten. In onderstaand script gaan we er van uit dat je wel e-mailadressen wilt verzamelen.

  • Titel
  • Benoem het probleem van je doelgroep om herkenning op te roepen
  • Consequenties benoemen van ‘niks doen’ en dus blijven zitten met belemmerde gedachtes
  • Jouw oplossing kort toelichten + inschrijfmogelijkheid met naam + e-mailadres
  • Geruststellend formulier (100% privacy, 1 tip per week om …). Benoem hier ook dat je mensen gaat mailen en dat men op elk moment weer kan uitschrijven (AVG).
  • Testimonials van mensen die je weggever gedownload en gelezen of bekeken hebben. Zo ziet men op het keuze moment (wel/niet aanmelden) de positieve reacties.

Tip: Dit script is bedoeld voor je website, maar kun je ook gebruiken als je gaat bijvoorbeeld gaat adverteren.

5. Tot slot: ga jij aan de slag met e-mail?

In ons programma vind je tips over hoe je je mailadressen gemakkelijk koppelt aan een automatisch systeem. En, natuurlijk: als je deze mensen op je e-maillijst hebt, wat je dan kunt doen om een perfecte mail te schrijven, zodat ze ook daadwerkelijk gaan boeken!   


over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>