Het aanbieden van online boeken op de website stuit soms op best nog wel wat weerstand bij campingeigenaren en B&B eigenaren. Wij adviseren campingeigenaren bij het verhogen van boekingen en één van de belangrijkste adviezen die zij geven aan onze klanten is het aanbieden van een boekingssysteem op je website.  

Wij stuiten in het eerste gesprek met hun klanten hierover op bezwaren, de vijf grootste bezwaren hebben we hier in het artikel online gezet. Herken jij je erin? Wat is voor jou het grootste bezwaar?

Maar ook: hoe weerleggen wij deze bezwaren? En wat zijn de redenen dat vrijwel al onze klanten uiteindelijk wél voor een boekingssysteem kiezen?

Bezwaar 1. Mijn gasten komen altijd op de bonnefooi

Sommige campingeigenaren kiezen ervoor geen mogelijkheid tot vooraf reserveren aan te bieden. Dit is vaak ook afhankelijk van de doelgroep. Als gasten denken dat ze altijd wel een plaats krijgen (bij een camping gericht op kinderen is dat bijvoorbeeld buiten de schoolvakanties), dan zal men eerder op de bonnefooi komen.
Toch is het op de bonnefooi aankomen steeds minder gebruikelijk. Kampeerders reserveren steeds vaker toch van tevoren, omdat de afgelopen mooie zomers ervoor hebben gezorgd dat veel kampeerders die op de bonnefooi kwamen achter het net visten. Er was dan dus geen plaats meer.

Tijdens de coronacrisis was het sowieso een must om te reserveren. Hoe dit er in de toekomst uit gaat zien is nog onduidelijk, maar Campingbeleving (die de trends goed in de gaten houdt) én onze partner Stratech Booking gaan er vanuit dat het reserveren een blijvertje is. Bovendien is het fijn als campingeigenaar om eerder van te voren vol te zitten. Dit geeft niet alleen duidelijkheid, maar ook zekerheid. Ook annuleren mensen die gereserveerd hebben minder snel bij slecht weer.

De liefde voor jouw gast

Bezwaar 2. We missen vast reserveringen op deze manier

Je kunt je gasten via het boekingssysteem zelf laten reserveren als zij direct de real time beschikbaarheid zien. De vraag kan zijn of je dan boekingen misloopt, omdat mensen al snel afhaken als zij de gewenste periode niet precies kunnen selecteren. We horen dan vaak: als je mensen aan de telefoon hebt kun je nog wel eens schuiven met een plaats of aangeven welke periode mensen wél kunnen komen.

Toch is onze ervaring is dat mensen best bereid zijn een dag later te komen of een dag eerder te vertrekken als de camping vol staat in de periode dat ze eigenlijk wilden boeken. Ze puzzelen dan net zo lang met het boekingssysteem tot ze wel een gaatje vinden. Zo realiseren de klanten van CampingBeleving met een reserveringssysteem bijvoorbeeld alsnog vaak 100% bezetting. Het gebeurt niet vaak, maar als er gasten zonder reservering aankomen kunnen zij kiezen voor de periode dat ze willen blijven uit de overgebleven vrije plekken. Het gebeurt wel eens dat ze nog niet weten wanneer ze weg gaan. Dan krijgen ze een plek voor een paar dagen met het risico dat ze naar een andere plek moeten of vertrekken. In ons geval nemen de gasten dat graag voor lief.

Bezwaar 3. Er is geen persoonlijk contact met de gast

De weerstand tegen digitalisering is soms nog wel eens bij eigenaren en gasten aanwezig. Teveel digitalisering kan inderdaad een negatieve impact hebben op de beleving en loyaliteit van reizigers. Zorg er dus voor dat er náást de online reserveringsmogelijkheid altijd een mogelijk is om persoonlijk contact op te nemen. Het feit dat deze mogelijkheid bestaat is vaak al voldoende. Denk aan het aanbieden van een telefoonnummer, een contactformulier, een chatbot of een Whatsapp nummer.

Taken van een campingeigenaar

Bezwaar 4. Hoe zit het met de digitale privacy?

Als het om online delen van data gaat, zijn er zorgen over de veiligheid van de gedeelde gegevens en de inbreuk op de privacy. We zullen er echter niet aan ontkomen, steeds meer wordt digitaal. Je kunt het wel ondervangen door zo min mogelijk gegevens uit te vragen. En je kunt er voor zorgen dat gegevens zo veilig mogelijk opgeslagen worden, bij voorkeur door een professionele partij (in dit geval dus een boekingssysteem). Zo hoef jij je er als campingeigenaar geen zorgen over te maken dat je pc wordt gehackt en je excelbestand met alle gegevens op straat ligt. De verantwoordelijkheid hiervan ligt dan niet meer bij jou en dat is wel zo fijn.

5 grootste bezwaren van campingeigenaren bij het online boeken

Bezwaar 5. Systemen kosten teveel

Dit is misschien nog wel het grootste bezwaar en het bezwaar dat wij bij CampingBeleving het vaakste horen. Veel campings willen de kosten zo laag mogelijk houden, omdat de omzet niet hoog genoeg is. Maar denk eens aan het verlies wat je draait doordat je gasten misloopt die geen zin hebben om te bellen, maar direct willen zien of er nog plaats is? Eigenlijk is het kostenplaatje dus een kip en ei verhaal. Een boekingssysteem kan er juist voor zorgen dat de omzet vergroot wordt.

Win win situatie

Er zijn dus bezwaren, maar de redenen om wél voor een boekingssysteem te kiezen zijn dus veel groter, zo vinden wij bij Campingbeleving.

Wil jij ook meer boekingen ontvangen met meer gemak en tijdsbesparing? Schrijf je dan in een van onze webinars.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >