Campingmarketing, Gastvrijheid op de camping

De liefde voor jouw gast

Door Johanna Oosterbaan

  minuten leestijd

Vandaag geef ik jou één hele belangrijke tip, die jou helpt om zelfs de meest boze gast op je camping weer tevreden te stemmen.

“Nu hebben we twee uur gereisd, denken we dat we rustig aan kunnen komen en voor de tent kunnen zitten, krijgen we dit!”

Geschrokken keek ik naar de boze gast tegenover me. Hij was rood aangelopen van de warmte en de woede. Snel moest ik schakelen. Wat was er aan de hand? Net zat ik nog heerlijk soezend in de zon en nu is er een acuut probleem om opgelost te worden…

Samen met de man liep ik de camping op. Zijn grote caravan blokkeerde het middenpad. Een aantal andere gasten waren op de consternatie afgekomen. Zijn vrouw praatte druk gebarend met ze, ook duidelijk boos.

Ik zag eigenlijk direct wel wat het probleem was. De neus van de auto wees naar een plaats die al bezet was. Geschrokken pakte ik mijn boekingssysteem erbij. “Maar meneer, u staat op een andere plaats ingeboekt!”

Ik stelde een paar vragen en kwam erachter dat zij hadden gebeld voor een andere plaats, maar dat dit niet was veranderd in het systeem.  

Ik bood mijn oprechte excuses en een kopje koffie in onze receptieruimte aan. Hierdoor kwamen ze al wat tot bedaren.  Vervolgens vroeg ik door: waarom wilden zij nou precies die andere plaats? Hier kwam ik niet een, twee, drie, achter. Met belangstelling bleef ik doorvragen. Toen hoorde ik dat zij bang waren dat de schotel geen bereik zou hebben op die andere plaats. Ik bood aan de schotel samen in te stellen, en als het dan nog niet zou lukken, zouden ze na 2 dagen naar een andere plaats kunnen.  

Nog een beetje sputterend gingen ze naar die andere plaats.

Voor mij was het toen nog niet afgelopen. Met nog wat trillende benen van de schrik stapte ik op de fiets en haalde ik een bot voor de hond. Die had tenslotte langer dan nodig in de auto gezeten.

Hierdoor was het laatste stukje boosheid verdwenen bij deze gasten. Het werden ambassadeurs! Ze schreven een mooie review en een jaar erop kwamen ze weer, en ze namen hun buren mee.

De liefde voor de gast, de bereidheid om zaken op te lossen en persoonlijke aandacht was in deze situatie ook nu weer het recept voor tevreden gasten.  

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Uitzoomen op je business model

Uitzoomen op je business model

Zo bepaal je het businessmodel voor je camping

Zo bepaal je het businessmodel voor je camping

Welke strategie kies jij voor je camping?

Welke strategie kies jij voor je camping?

Hoe heb jij je annuleringsvoorwaarden opgesteld?

Hoe heb jij je annuleringsvoorwaarden opgesteld?

Johanna Oosterbaan


Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gratis proefmodule voor campingeigenaren

Ontvang meer boekingen door een perfect boekingsformulier op je website.
Waar let je op als je een boekingssysteem uitkiest? Handige checklists die je praktisch in kunt zetten bij het perfectioneren van je boekingsformulier.

>