Maak je website anno 2024 zo goed, dat potentiële gasten op je website blijven en boeken in plaats van wegklikken. In dit artikel een aantal handige tips die je direct kunt toepassen om je website 2024 proof te maken!
1. Sluit aan bij je (nieuwe) doelgroep
Het kan zijn dat je doelgroep in de loop van de tijd, bijvoorbeeld door externe gebeurtenissen als een pandemie, een andere gebiedsinvulling, andere interesses van je eerdere doelgroep, etc. (In dit artikel schrijven we hier meer over). Misschien verwacht je dat je doelgroep blijvend verandert en dat je dezelfde doelgroep ontvangt. Omdat het noodzakelijk is, of omdat het je goed is bevallen.
Joanne I Kleine camping in Nederland
Doelgroep werd jonger...
Mijn eigen ervaring was dat onze doelgroep jonger was dit jaar. Normaal hebben wij 60+ en nu was de doelgroep juist veel tussen de 40 en 60... Veel mensen die al jaren hun caravan op stalling hadden en voor corona de voorkeur gaven aan vliegen naar zonnige oorden. Nu ontdekten ze hun caravan weer. Het bracht veel nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee, maar het beviel ons zelf ook erg goed! Volgend jaar willen we dus wel wat bijsturen. Dit doen we bijvoorbeeld door recensies te vragen aan deze, wat jongere doelgroep, deze op de website te zetten en hier dan de leeftijd bij te vermelden.
Kelly I Camping in Frankrijk
We boorden een nieuwe doelgroep aan...
Kelly: Afgelopen seizoen was toch wel heel bizar. Toen eindelijk de lockdown bij ons in Frankrijk over was en we nieuws kregen dat de grenzen weer open mochten, hebben we daar wel even op geproost! Toch was het geen vanzelfsprekendheid dat de camping gelijk vol zou zitten: vele Frankrijkgangers kozen toch voor een vakantie in eigen land. We gaven vouchers uit, we stelden mensen gerust én we boorden een nieuwe doelgroep aan om het verlies te verkleinen: Franse gezinnen met jonge kinderen. Waar we normaal gesproken weinig aan marketing doen in de zomer, moesten we hiermee constant doorgaan. Veranderde data, annuleringen, last-minute reserveringen: de planning veranderde de hele tijd. Misschien klinkt dat wel herkenbaar voor jullie? Uiteindelijk hebben we een heel goed seizoen mogen draaien, maar zonder onze nieuwe doelgroep had dit niet zo geweest.
Deze drie tips kun je direct toepassen op je website, waardoor je beter aansluit bij je doelgroep.
a) Nieuwe foto’s
Wil je een nieuwe doelgroep aanspreken? Kijk dan of je foto’s hebt gemaakt dit seizoen waar die nieuwe doelgroep op staat. Foto’s waar jouw doelgroep in actie is, zijn vaak de best bekeken foto’s. Wissel overzichtsfoto’s van je camping af met detailfoto’s voor de beste beleving.
Maar let wel op bij detailfoto’s. Ieder vlekje, iedere streep is extra zichtbaar op de foto, zorg dus dat je die goed wegwerkt. Als je gasten herkenbaar op de foto staan, benader ze dan en vraag of ze het goed vinden dat je ze op je website plaatst.
b) Recensies
Als je deze gasten toch spreekt, kijk dan meteen even of ze een recensie voor je willen schrijven. Recensies die goed aansluiten bij je doelgroep zijn namelijk de beste. En misschien heb je wat nieuwe recensies ontvangen via Google of Zoover of een ander platform? Beantwoordt deze altijd, of het nu een compliment is of een recensie met een verbeterpunt. De goede recensies, die aansluiten bij je (nieuwe) doelgroep, kun je uitlichten op je website.
c) Social media
Heb je een nieuwe doelgroep? Vaak zitten die op andere kanalen. Jongere doelgroep kun je vaak vinden op Instagram bijvoorbeeld. Maar dit geldt natuurlijk ook voor doelgroepen uit het buitenland. Hoe kun je die nu bereiken?
2. Pas je annuleringsvoorwaarden waar nodig aan
De boekingen begonnen bij ons in de winter al flink door te stromen. Er is weer volop vertrouwen. Kijk toch elk jaar weer even goed naar je annuleringsvoorwaarden. Mensen willen graag gerustgesteld worden tijdens het boeken. Een middel daarvoor zijn de annuleringsvoorwaarden zo duidelijk mogelijk maken. Heb jij de annuleringsvoorwaarden goed op orde?
3. Check de gebruikerservaring op je website
Een gebruikersvriendelijke website betekent dat webpagina’s snel worden geladen, mobielvriendelijk en intuïtief zijn. De gebruiksvriendelijkheid van je website is van grote invloed op wat gasten van je camping vinden (positief of negatief), omdat dit uiteindelijk het succes van je camping kan beïnvloeden. Inzichten op het gebied van gebruikersvriendelijkheid van websites veranderen aan de lopende band. Daarom is het een must om in ieder geval elk jaar een keer de gebruikersvriendelijkheid van je website te beoordelen.
Wat kan er beter? Dit kun je doen met je websitebouwer en eventueel zelfs met een testpanel. Je kunt ons ook altijd om advies vragen.
Maar nu de tweede reden en dat is vindbaarheid. De gebruikersvriendelijkheid van je website wordt nu ook een factor van belang als het gaat over je positie in Google.
Gebruikersvriendelijkheid is inmiddels zo belangrijk geworden, dat Google onlangs een update van hun zoekalgoritme heeft aangekondigd.
Waar Google eerder naar keek
Eerder keek Google vooral naar deze elementen:
- De snelheid en de basis is op orde. Zoekwoorden staan op de juiste plaats, je website geeft een goede gebruikerservaring, je hebt je website aangemeld bij Google en de pagina’s zijn actueel
- Aanwezigheid van relevante en waardevolle content, zoals blogs of podcasts
- Populariteit en autoriteit, zoals links van andere websites en de keren dat je website is gedeeld
- Interne linkstructuur: hoe zijn de pagina's binnen je website opgebouwd?
- De bezoekers blijven lang op je website (klikken door vanaf de homepage)
- Goed gebruik van koppen binnen de website
- Hoe lang een website al bestaat
Waar Google nog meer naar kijkt
Nu kijkt Google nadrukkelijker naar deze drie factoren kijken:
Largest Contentful Paint (LCP):
De LCP is ook wel de laadtijd. Deze hoort onder 2,5 seconden te zijn. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door afbeeldingen te optimaliseren en te verkleinen. Je kunt een Google Snelheid Optimalisatie test doen om te kijken hoe je site scoort op mobiel en op een desktop.
First Input Delay (FIP):
De FIP meet de interactiviteit en betreft de snelheid waarmee een actie (zoals het klikken op een link of button) leidt tot een reactie in de browser. Dit ziet Google graag onder de 100 milliseconden.
Cumulative Layout Shift (CLS):
De CLS heeft te maken met het verschuiven van elementen, waardoor het lastig is om content te consumeren of ergens op te klikken.
Het zijn allemaal zaken waar gebruikers door kunnen worden teleurgesteld. Een traag ladende pagina (Largest Contentful Paint) kan je zomaar bezoekers kosten omdat ze niet zo lang willen wachten, zeker op mobiel.
Een klik op een link waarbij het lang duurt voor dat effect laat zien (First Input Delay) heeft eenzelfde effect.
Ga deze winter dus met je webbouwer in gesprek en zorg dat de gebruikerservaring van je website optimaal is!
Pluk de vruchten van je opgedane kennis!
Bekijk dit artikel waarin we de nieuwe trends beschrijven
[…] Let op: het is belangrijk om je annuleringsvoorwaarden goed zichtbaar te tonen op je website. Meer lezen over de duidelijkheid van je website en de meest gemaakte fouten op een website? Bekijk hier. […]
[…] de lezing besprak ik verschillende conversie verhogende elementen op een website. Ik startte met één van de belangrijkste en meest onderschatte vormen van marketing, namelijk… […]
[…] zover de argumenten om een duidelijke plattegrond te laten maken en die goed zichtbaar op je website te […]