december 23, 2020

Hoe maak je website succesvol gereed voor 2022? Wat doe jij normaal gesproken in de winter om je website weer op orde te brengen? In dit artikel drie tips die normaal gesproken al van belang zijn om in de winter op te pakken, maar nu, tijdens de coronacrisis, zeker aan te raden zijn.

1. Sluit aan bij je (nieuwe) doelgroep

Het kan zijn dat je doelgroep door corona is veranderd in 2020/2021. (In dit artikel schrijven we hier meer over). Misschien verwacht je dat je doelgroep blijvend verandert en dat je dezelfde doelgroep ontvangt, ook al is corona voorbij. Omdat het noodzakelijk is, of omdat het je goed is bevallen.

Johanna I Kleine camping in Nederland

Doelgroep werd jonger...

Mijn eigen ervaring was dat onze doelgroep jonger was dit jaar. Normaal hebben wij 60+ en nu was de doelgroep juist veel tussen de 40 en 60... Veel mensen die al jaren hun caravan op stalling hadden en voor corona de voorkeur gaven aan vliegen naar zonnige oorden. Nu ontdekten ze hun caravan weer. Het bracht veel nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee, maar het beviel ons zelf ook erg goed! Volgend jaar willen we dus wel wat bijsturen. Dit doen we bijvoorbeeld door recensies te vragen aan deze, wat jongere doelgroep, deze op de website te zetten en hier dan de leeftijd bij te vermelden. 

Kelly I Camping in Frankrijk

We boorden een nieuwe doelgroep aan...

Kelly: Afgelopen seizoen was toch wel heel bizar. Toen eindelijk de lockdown bij ons in Frankrijk over was en we nieuws kregen dat de grenzen weer open mochten, hebben we daar wel even op geproost! Toch was het geen vanzelfsprekendheid dat de camping gelijk vol zou zitten: vele Frankrijkgangers kozen toch voor een vakantie in eigen land. We gaven vouchers uit, we stelden mensen gerust én we boorden een nieuwe doelgroep aan om het verlies te verkleinen: Franse gezinnen met jonge kinderen. Waar we normaal gesproken weinig aan marketing doen in de zomer, moesten we hiermee constant doorgaan. Veranderde data, annuleringen, last-minute reserveringen: de planning veranderde de hele tijd. Misschien klinkt dat wel herkenbaar voor jullie? Uiteindelijk hebben we een heel goed seizoen mogen draaien, maar zonder onze nieuwe doelgroep had dit niet zo geweest.

Deze drie tips kun je direct toepassen op je website, waardoor je beter aansluit bij je doelgroep.

a) Nieuwe foto’s

Wil je een nieuwe doelgroep aanspreken? Kijk dan of je foto’s hebt gemaakt dit seizoen waar die nieuwe doelgroep op staat. Foto’s waar jouw doelgroep in actie is, zijn vaak de best bekeken foto’s. Wissel overzichtsfoto’s van je camping af met detailfoto’s voor de beste beleving.

Maar let wel op bij detailfoto’s. Ieder vlekje, iedere streep is extra zichtbaar op de foto, zorg dus dat je die goed wegwerkt. Als je gasten herkenbaar op de foto staan, benader ze dan en vraag of ze het goed vinden dat je ze op je website plaatst. 

b) Recensies

Als je deze gasten toch spreekt, kijk dan meteen even of ze een recensie voor je willen schrijven. Recensies die goed aansluiten bij je doelgroep zijn namelijk de beste. En misschien heb je wat nieuwe recensies ontvangen via Google of Zoover of een ander platform? Beantwoordt deze altijd, of het nu een compliment is of een recensie met een verbeterpunt. De goede recensies, die aansluiten bij je (nieuwe) doelgroep, kun je uitlichten op je website. 

c) Social media

Heb je een nieuwe doelgroep? Vaak zitten die op andere kanalen. Jongere doelgroep kun je vaak vinden op Instagram bijvoorbeeld. Maar dit geldt natuurlijk ook voor doelgroepen uit het buitenland. Hoe kun je die nu bereiken?

2. Pas je annuleringsvoorwaarden waar nodig weer aan

De boekingen voor 2022 beginnen alweer aardig binnen te stromen bij ons op de camping. In 2021 waren mensen afwachtend, nu zie je al weer meer vertrouwen in de markt. In 2021 zochten gasten vooral op: wat zijn jullie annuleringsvoorwaarden? Mensen wilden graag gerustgesteld worden en een middel daarvoor zijn de annuleringsvoorwaarden versoepelen. Wat waren jouw voorwaarden in het geval van een corona uitbraak of reisverbod? En wat doe je nu in 2022 met de annuleringsvoorwaarden?

3. Check de gebruikerservaring op je website

Een gebruikersvriendelijke website betekent dat webpagina’s snel worden geladen, mobielvriendelijk en intuïtief zijn. Het was om één belangrijke reden al erg belangrijk om de gebruikerservaring op je website zo goed mogelijk te laten verlopen. En begin 2021 kwam er nóg een reden bij. De gebruiksvriendelijkheid van je website is van grote invloed op wat klanten van je camping vinden (positief of negatief), omdat dit uiteindelijk het succes van je camping kan beïnvloeden. Inzichten op het gebied van gebruikersvriendelijkheid van websites veranderen aan de lopende band. Daarom is het een must om in ieder geval elk jaar een keer de gebruikersvriendelijkheid van je website te beoordelen. Wat kan er beter? Dit kun je doen met je websitebouwer en eventueel zelfs met een testpanel. Je kunt ons ook altijd om advies vragen.

Maar nu de tweede reden en dat is vindbaarheid. De gebruikersvriendelijkheid van je website wordt nu ook een factor van belang als het gaat over je positie in Google.  

Gebruikersvriendelijkheid is inmiddels zo belangrijk geworden, dat Google onlangs een update van hun zoekalgoritme heeft aangekondigd.

Waar Google eerder naar keek

Eerder keek Google vooral naar deze elementen:  

  1. De snelheid en de basis is op orde. Zoekwoorden staan op de juiste plaats, je website geeft een goede gebruikerservaring, je hebt je website aangemeld bij Google en de pagina’s zijn actueel
  2. Aanwezigheid van relevante en waardevolle content, zoals blogs of podcasts
  3. Populariteit en autoriteit, zoals links van andere websites en de keren dat je website is gedeeld
  4. Interne linkstructuur: hoe zijn de pagina's binnen je website opgebouwd?
  5. De bezoekers blijven lang op je website (klikken door vanaf de homepage)
  6. Goed gebruik van koppen binnen de website
  7. Hoe lang een website al bestaat

Waar Google in 2021 naar gaat kijken

Maar vanaf 2021 ging Google nadrukkelijker naar deze drie factoren kijken:

Largest Contentful Paint (LCP):

De LCP is ook wel de laadtijd. Deze hoort onder 2,5 seconden te zijn. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door afbeeldingen te optimaliseren en te verkleinen. Je kunt een Google Snelheid Optimalisatie test doen om te kijken hoe je site scoort op mobiel en op een desktop.

First Input Delay (FIP):

De FIP meet de interactiviteit en betreft de snelheid waarmee een actie (zoals het klikken op een link of button) leidt tot een reactie in de browser. Dit ziet Google graag onder de 100 milliseconden.

Cumulative Layout Shift (CLS):

De CLS heeft te maken met het verschuiven van elementen, waardoor het lastig is om content te consumeren of ergens op te klikken.

Het zijn allemaal zaken waar gebruikers door kunnen worden teleurgesteld. Een traag ladende pagina (Largest Contentful Paint) kan je zomaar bezoekers kosten omdat ze niet zo lang willen wachten, zeker op mobiel.

Een klik op een link waarbij het lang duurt voor dat effect laat zien (First Input Delay) heeft eenzelfde effect.

Ga deze winter dus met je webbouwer in gesprek en zorg dat de gebruikerservaring van je website optimaal is!

Pluk de vruchten van je opgedane kennis!

Bekijk dit artikel waarin we de trends voor 2021 beschrijven

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >