Cursus voor eigenaren

Deze doe-het-zelf cursus helpt jou om te doen wat je het liefst doet: veel gasten ontvangen, zonder teveel administratie en gedoe om je recreatiebedrijf vol te krijgen.
De cursus doe je volledig zelf en is online.

cursus voor campingeigenaren

Herkenbaar voor jou?

  • Word je steeds afhankelijker van externe partijen om de velden of accommodaties te vullen en ben je het zat om zoveel omzet af te dragen?
  • Heb je het gevoel dat je gasten misloopt doordat je website en je marketing niet overtuigen? 
  • Baal je ervan dat je keihard werkt, maar dat dit niet altijd extra boekingen en/of winst oplevert?
  • Vraag je je af of je je businessmodel verder kunt optimaliseren, omdat je nu onvoldoende winst overhoudt?

Er zijn volop kansen...

De verblijfsrecreatiebranche beleeft topjaren en groeit nog steeds. Toch spreken wij vaak eigenaren die nog steeds tegen lege plaatsen of velden aankijken in het hoogseizoen óf die niet voldoende winst kunnen maken.

  • Ben jij die (camping)eigenaar en vraag je je af hoe je die lege plekken kunt opvullen?
  • Verwacht je dat je gasten mist doordat je website de sfeer van je camping niet genoeg overbrengt?
  • Weet je niet of je de doelgroep op de juiste manier aanspreekt?
  • Vraag je je af hoe je website hoger in Google komt en hoe je meer uit social media haalt?
  • Twijfel je of je in de juiste dingen investeert? 

Ben jij die (camping)eigenaar die graag meer boekingen ontvangt via je eigen website?

ben jij voldoende zichtbaar?

Waarom een goede website & marketing essentieel is

Het gebruik van een website bij het boeken van een vakantie is niet meer weg te denken, maar veel campingeigenaren benutten de kansen en mogelijkheden van het internet onvoldoende.

Eigenaren die twijfels en bezwaren van hun potentiële gasten al op hun website weerleggen hebben een voorsprong. Zij die dit niet doen gaan op den duur achter lopen. 

Campings en recreatiebedrijven die zich niet voldoende onderscheiden, ontvangen vaak te weinig boekingen. Hierdoor lopen ze omzet mis, wat er uiteindelijk toe leidt dat er steeds minder ruimte is voor de juiste en nieuwe investeringen. Het aanbod van het bedrijf past dan steeds minder bij de huidige vraag.

Over CampingBeleving

het Verhaal van campingbeleving

Via de Facebookpagina voor campingeigenaren, die Johanna 7 jaar geleden oprichtte toen zij zelf een camping begon, kwamen Kelly en Johanna met elkaar in contact. Allebei zijn zij marketeer in de toerismebranche én campingeigenaar. Beiden zijn gestart met een camping zonder gasten en hadden binnen de kortste keren, door hun marketingervaring, hun eigen camping vol. Beiden werken naast hun camping als strateeg , onderzoeker en marketeer in de toerismebranche. De vele raakvlakken, kennis van verschillende markten en aanvullende expertises zien zij als een kans om samen te werken en nieuwe producten voor campingeigenaren te ontwikkelen. 

Verhaal van kelly

Van kleins af aan ben ik een rasechte kampeerder. Slechts een paar maanden oud namen mijn ouders me mee naar de camping. In 2009 verhuisde ik naar het Franse platteland. Ik studeerde af in de communicatie en marketing en werkte o.a. als communicatiemedewerker voor een museum. Nu ben ik eigenaar van een camping met Bed & Breakfast, werk ik op een groot adviesbureau voor toerisme en begeleid ik projecten in heel Frankrijk. Ook sta ik op freelance basis Nederlandse campingeigenaren bij. Ik heb veel kennis van het opzetten en runnen van toeristische bedrijven in breedste zin van het woord, maar ook de marketingkant is mij zeker niet onbekend.

verhaal van johanna

Voordat ik aan mijn campingavontuur begon, was ik senior communicatieadviseur en projectmanager bij een grote organisatie. Toen ik mijn gezin zes jaar geleden een boerderij met een slechtlopende camping had ik geen enkele campingervaring. Maar ervaring met het neerzetten van een goed plan én een overtuigende website, dát had ik wel. Zo kwam het dat onze camping binnen één seizoen vol stond met gasten.
Dit gun ik andere campingeigenaren ook en daarom ontwikkelde ik deze training. Inmiddels heb ik tientallen campings geholpen met hun strategie, marketing of een overtuigende website. Uit hun verhalen blijkt dat het leidde tot 20%, 50% of zelfs 300% meer boekingen en dus veel meer omzet. Ze genieten volop van de mensen die op hun camping komen. Gasten die terugkomen, maar ook veel gasten die zonder te bellen of verdere vragen te stellen bij ze boeken. 

Heb je eerst nog een vraag? Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

waarom wij deze cursus hebben ontwikkeld

Onze missie

Onze missie is dat jij als eigenaar precies de juiste gasten vindt.
Dat jij je met jouw camping onderscheidt van anderen, op een manier waar jij blij van wordt.
Zodat jij niet meer hoeft te concurreren met de camping even verderop, maar dat jij en je concullega je eigen publiek aantrekken. 
Dat jouw tevreden gasten hun ervaringen vervolgens enthousiast doorvertellen aan iedereen die jij graag als gast wil zien.

Wil jij groeien met je camping?

  • Wil jij je website en social media zo inrichten dat je precies de gasten ontvangt die bij jou passen? Dat de gasten met de juiste verwachtingen naar je toekomen?
  • Wil jij meer vrijheid om de taken te doen die je leuk vindt? Zodat marketing en het inboeken van reserveringen je geen uren per week hoeft te kosten?
  • Wil jij meer tijd overhouden voor je gasten, jezelf en je gezin of familie?
  • Wil jij doelgericht investeren in dat wat echt nodig is om je bedrijf te laten groeien?
  • Wil jij meer geld overhouden? Bijvoorbeeld doordat je meer kunt vragen voor een overnachting, omdat de vraag groter wordt?

Onze oplossing

Wij ontwikkelden een complete cursus voor eigenaren. In de cursus starten we met een strategie voor jouw bedrijf. Op basis daarvan formuleren we samen acties die ervoor zorgen dat je meer gasten ontvangt. Wij nemen je aan de hand mee en geven je veel praktische tips, specifiek voor jouw situatie.

Voorbeeld van een camping voor en na onze hulp in 2019

Voor en na - volle camping

Mijn doel bij de deelname van het programma was (naast meer boekingen): meer zelfvertrouwen krijgen bij het runnen van de camping. Ik was eigenlijk nog niet zo thuis in het vak van campingeigenaar, terwijl ik ook personeel moet aansturen. Ik heb er ontzettend veel van opgestoken! De gesprekken met Kelly en Johanna zorgden ervoor dat ik wist waar ik de focus op kon leggen. Wat ik wat miste was de basis van Instagram en Facebook. Er was wel heel veel over hoe je deze kanalen kunt laten groeien. Dit heb ik aangegeven, en dit wordt toegevoegd aan de module. Daarnaast heb ik de enorme kennisbank doorgespit en ontzettend veel notities gemaakt. Ik heb het meest geleerd van de module over hoe je kunt aansluiten bij je gasten, zodat ze je ambassadeurs worden. Kelly en Johanna, ga vooral zo door!

Ik ben echt een buitenmens, dus soms vind ik het lastig om veel achter de computer te zitten. Maar ik weet dat het heel belangrijk is om genoeg van de marketing te weten. De cursus is heel leuk en ontzettend goed opgezet. Het liefst had ik alles in 1 x toegepast, maar dat lukt niet qua tijd. Gelukkig heb ik nog veel tijd om de cursus verder door te nemen, op mijn eigen tijd. Kelly en Johanna hebben mij geholpen om daarin prioriteiten te  stellen, dat ik eruit pik wat op dit moment het beste bij mij past. We maakten een digitale film voor een beurs, en hiervoor kon ik de pitch die ik maakte in de cursus goed gebruiken.

Deze cursus voor campingeigenaren raad ik zeker aan!

Dit jaar neem ik een camping in Spanje over, dus het was voor mij het perfecte moment om in deze cursus te stappen. Ik heb toerisme gestudeerd en weet daardoor aardig wat over marketing etc., maar dit programma heeft me nog veel meer opgeleverd. Door de diepgaande vragen ging ik anders kijken naar dingen waar ik eerder alleen oppervlakkig over had nagedacht. Ook hielp de structuur van de gesprekken en de lessen me om snel tot bruikbare resultaten te komen, zoals het over ons verhaal. Over het runnen van een camping is erg weinig informatie te vinden.


Doordat Kelly en Johanna de juiste vragen stellen, ga je echt verder nadenken. Mijn grootste inzicht: het is echt nodig om te kijken wie je perfecte gast is en dat je daar alles op aan moet passen. Vaak denken we dat onze dienstverlening voor iedereen zou moeten zijn, maar het hoeft niet altijd zo algemeen. Het is veel beter om je op een specifieke doelgroep te richten en dit dan logisch in je marketing meenemen, zodat je wel je grenzen stelt, maar je nog steeds heel gastvrij bent.

Lisanne - cursus voor campingeigenaren

Wat leuk is om te vertellen: ik had mijn doel voor social media gesteld op 2500 volgers, maar tijdens de cursus heb ik er al 500 bijgekregen! Tijdens de cursus heb ik het doel dus nog naar boven bijgesteld.
Mijn feedback voor Kelly en Johanna is: voeg nog een overzicht toe van alle platforms waar je je kan aansluiten als camping + een overzicht van de kosten. Dat gaan ze doen. Verder staan er al superveel voorbeelden in de training, maar je kunt er nooit genoeg van krijgen. Hier gaan ze ook voor zorgen. Dus: ik ben superblij dat ik aan het programma heb meegedaan!

Ik ga vol vertrouwen het seizoen 2022 in!

De cursus

Dit is de eerste online cursus voor Nederlands sprekende eigenaren over de hele wereld dat zo compleet is. Niet eerder komen zoveel elementen samen in een dergelijke uitgebreide cursus. En dit onder begeleiding van twee professionals die de markt van binnen en buiten kennen. 

Misschien denk je dat je overal aan hebt gedacht.

Maar voor je gast moet álles kloppen. Eén verkeerde foto, social media bericht of foute reactie op een review kan al zorgen voor veel minder boekingen. Zorg dat je het goed voor elkaar hebt!

In de online cursus vind je alles wat je nodig hebt om te groeien met je bedrijf. Alle oplossingen voor vragen waar jij als campingeigenaar tegenaan loopt, krijg jij op een presenteerblaadje aangereikt.

Modules

  1. 1
    Strategie en actieplan: hoe wil jij ondernemen, welke gasten wil je ontvangen, wat doet de markt en welke acties horen erbij? Welke tijdsbesparingen kun jij realiseren? 
  2. 2
    Huisstijl en merk: bouw een krachtig merk dat onthouden wordt en breng de sfeer van je camping over op je website. Plaats de beste foto's op de juiste manier.
  3. 3
    Succesvolle website: maak een uitgebreide blauwdruk voor je website met overtuigende teksten, beelden en opbouw van een pagina.
  4. 4
    Recensies en gastvrijheid: reageren op positieve en negatieve feedback; de beste recensies ontvangen en gasten een WOW ervaring geven
  5. 5
    Boekingen: hoe zet je je boekingsformulier zo in, dat je meer gasten ontvangt en zodat je meer tijd overhoudt? Hoe word je minder afhankelijk van derde partijen?
  6. 6
    Google: wordt beter vindbaar in Google met deze uitgebreide uitleg en strategieën 
  7. 7
    E-mailmarketing: bouw een e-maillijst op en verstuur e-mails die je gasten enthousiast openen
  8. 8
    Social media: leer de beste kanalen kennen en maak alvast berichten waar je het hele jaar mee vooruit kunt
  9. 9
    Uitgebreide kennisbank met meer dan 200 vragen en antwoorden voor en door campingeigenaren

Veel gestelde vragen over de cursus

Is de cursus alleen voor campings?

Het programma is vooral bedoeld voor campings, maar ook andere bedrijven in de verblijfsrecreatiebranche zijn van harte welkom. Daarnaast hebben veel campings ook een trekkershut, vakantiewoning, pipowagen, groepsaccommodatie of bed&breakfast. Natuurlijk nemen we de marketing van deze accommodaties mee in de training.

Wat moet ik doen als ik niet goed ben in marketing?

Wij hebben voor je uitgezocht wat er wel en niet werkt in deze branche en nemen je aan de hand mee door de stappen die je kunt zetten om zoveel mogelijk boekingen te ontvangen. Ook jij kunt zo goed worden in marketing dat je gasten bij jou willen boeken. 

Hoeveel tijd kost de cursus?

Wij weten uit eigen ervaring dat campingeigenaren het druk hebben. Daarom kost het niet zoveel tijd, maar kun je wel grote stappen maken. Je doorloopt helemaal zelf de cursus.  Je hebt hier ruim de tijd voor en kunt de modules doornemen wanneer je wilt.

Wat als het niet aan mijn verwachtingen voldoet?

We kunnen het ons eigenlijk niet voorstellen, maar als op de een of andere manier deze cursus niet aan je verwachtingen voldoet, ontvang je van ons het volledige bedrag terug binnen 30 dagen na aankoop.

Ik heb op dit moment geen tijd, maar later wel. Wat nu?

Je kunt op elk moment instappen. 

En nu jij. Ben jij klaar met:

  • Lege plaatsen op je camping?
  • Gasten ontvangen die je niet zelf zou uitkiezen?
  • Alles zelf uitzoeken en maar blijven uitproberen?
  • Technische uitleg waar je je niet mee bezig wilt houden?
  • Goed bedoeld advies van mensen die ver van de praktijk af staan?
  • Het gevoel dat je het alleen moet doen?
  • Onduidelijkheid over welke stappen je moet zetten volgend jaar?
  • Druk zijn met dingen waar je je juist niet mee bezig wilt houden?
Audit op een camping
Indeling van een camping terrein - Camping-Domein-Groot-Besselink-

En wil jij:

  • Volgende seizoenen meer fijne gasten op jouw camping?
  • Een sterk merk in de markt zetten, zodat mensen je camping herkennen, onthouden en over je camping gaan doorvertellen? 
  • Minder frustratie en administratie en meer tijd hebben voor dat wat jij het liefste doet?
  • Gasten ontvangen die bij jou passen?
  • Duidelijkheid over waar je in kunt investeren, welke plannen je de komende jaren kunt realiseren?
  • De beste strategieën op een presenteerblaadje aangereikt krijgen?
  • Meer winst overhouden aan het eind van het seizoen?
Overzichtsfoto Programma
Volle camping

Wij werkten samen met o.a.:

Wat zeggen anderen over onze samenwerking?

Praktische online marketing 

Knap gedaan. Praktische algemene online marketing, vertaald naar de huidige werkelijkheid.

Cor

Campingeigenaar in Frankrijk

"

Super professioneel

Dank voor de verhelderende webinar. Jullie zijn super professioneel en ik ga jullie zeker bij mijn netwerk aanbevelen!

Joris Houtman

DIRECTOR NBSO LYON / NL PAYS-BAS

"

Leuke ideeën opgedaan

Hartstikke bedankt! Het was super interessant en leuke ideeën opgedaan. Ook dankzij de andere deelnemers. Bedankt.

Linda

Campingeigenaar in België

"

Johanna gaf een lezing over recreatiemarketing en de inhoud daarvan sprak ons aan. Ze heeft ons geholpen met de strategie, teksten en de website en de boekingen stromen nu binnen!

Herbert

"

De samenwerking begint nu echt zijn vruchten af te werpen. We hebben nog niet eerder gehad dat alle 132 plaatsen bezet waren en dat is nu wel het geval. Inmiddels hebben we in 1 jaar 35% meer boekingen ontvangen!

John

"

Johanna heeft een mooie en creatieve oplossing geworden voor de vele pagina’s en informatie op onze website. Iedereen kan nu de informatie vinden die bij hem past. Wij zijn heel tevreden! 

Monique

"

Stel je vraag over de cursus 

Deze cursus kunnen we ook in verkorte vorm als workshop aanbieden.

>