campinggasten vinden

Campinggasten vinden: lees deze vijf belangrijke tips!

In dit artikel geef ik jou vijf handvatten om meer campinggasten te vinden en te binden. Goede marketing van jouw camping zorgt ervoor dat je als camping behoeften van jouw campinggasten gaat invullen.
En jouw campinggasten willen dat heel graag!

More...

Er komen zoveel campings voorbij; soms hebben jouw campinggasten echt last van keuzestress. Ze willen zo graag die perfecte camping vinden! Als jij een duidelijke positie inneemt en ze vertelt hoe ze bij jou hun behoeften kunnen vervullen, heb je al een heel eind gewonnen!
Ik geef jou vijf tips om dit voor elkaar te krijgen. Zo wordt campinggasten vinden een koud kunstje!

1. Vraag jezelf het volgende af... (en durf keuzes te maken)

Laatst was ik op bezoek bij een vriendin. Zij was een weekje aan het kamperen op een camping. Met haar man en vier jonge kinderen. Ze stond op een mooi veld met een prachtige trampoline. Haar kinderen sprongen de hele dag en hadden de grootste lol. De trampoline stond echter vrij dicht bij andere plaatsen met mensen zonder kinderen. Je zag duidelijk dat deze mensen én mijn vriendin zich hier niet helemaal comfortabel bij voelden. Jammer dat de doelgroep niet helemaal bij elkaar past in dit geval. 
Wie is jullie doelgroep? Worden jullie blij van deze doelgroep? Passen de mensen op de camping bij elkaar, of ​gaat dit niet altijd even vloeiend?
Kies je ervoor om onderscheidend te zijn ten opzichte van andere campings in de buurt? En ​op welke manier ben je dan onderscheidend?
Een heleboel vragen, goed om jezelf en elkaar te stellen. En kom je er niet helemaal uit?
Ik kan jou helpen de antwoorden op deze vragen boven tafel te krijgen.

2. Stel je professioneel en gastvrij op

Op de Stichting Vrije Recreatie beurs zag je ze veel. Een tafel, met daarop grote borden.
Aan de borden wat foto's en papiertjes met teksten geprikt.
Er was ook een aantal campings die dit al wat beter voor elkaar hadden en een professioneel beursbord bij hun tafel hadden staan.
Ik heb er niet zo op gelet of het aantal bezoekers per stand heel erg verschilde. Zelf zou ik wel weten naar welke camping ik zou gaan, als ik die keuze zou moeten maken. Toch de camping die zich het meest gastvrij en professioneel opstelt.
Een professionele uitstraling van jouw camping wordt steeds belangrijker. Dit geldt zeker voor de jongere doelgroep en de startende kampeerders. Een goede uitstraling zorgt ervoor dat mensen zien dat je aandacht besteed aan je camping. En velen zullen redeneren dat aandacht voor jouw 'visitekaartje' ook aandacht voor jouw camping en jouw campinggasten is.

3. Vertel jouw verhaal en laat jezelf zien

Een over ons pagina... de pagina die het meest wordt gelezen op een website. Mensen willen graag het verhaal lezen achter de eigenaren van de camping. 
Bezoekers begrijpen dan wie jullie zijn en waar jullie warm voor lopen. Vertel wie jullie zijn en waar jullie blij van worden. Wat is jullie passie? Waarom besloten jullie een camping te starten en waarom op die ene plek?
Neem je gasten mee in jouw verhaal en jouw passie.
Leid jou bezoekers in gedachten mee naar jullie ​mooie camping.
Zet er een enthousiaste foto bij om je verhaal te onderstrepen.
Hans en Ingrid van minicamping de Blökke (foto rechts) in de Heurne doen dat goed!
Een voorbeeld van een leuk verhaal van de ontwikkeling van een camping is het voorbeeld van de eigenaren camping Briza. Op de site is goed de ontwikkeling te volgen.
Heb jij een persoonlijk verhaal op jouw campingwebsite? Dan laat ik mij graag verrassen en zorg ik voor een vermelding hier!

Laat je jezelf zien op de website

4. Kies voor de marketing waar jij je prettig bij voelt

Jullie als campingeigenaren zijn de krachtigste instrumenten bij jouw missie: campinggasten vinden.
Ga daarom bij jezelf te rade: hoe zichtbaar wil ik zijn op internet? En wat past er bij mij? Video is bijvoorbeeld erg in opkomst. Hoe leuk is het als je op Facebook een live video laat zien op het moment dat jouw camping ontwaakt of juist 's avonds een potje jeu de boules aan het spelen is! Maar... dit moet wel bij je passen. Een ander krachtig instrument is het verzamelen van e-mailadressen. Ik heb op mijn site van Camping Toeven lang een pop-up gehad, waarin ik eerst vroeg of men een digitale brochure wilde ontvangen. Als ze op 'ja' klikten, dan konden ze vervolgens hun e-mailadres invullen en dan kregen ze de brochure. Dit werkte erg goed! Meer dan 50% van de nieuwe bezoekers wilde de brochure graag hebben.
Ik ben er nu mee gestopt, omdat ik zo'n grote lijst heb en ik alle mensen toch niet kwijt kan op onze camping. 
Moraal van het verhaal: Kies wat bij je past. En durf af en toe iets nieuws zodat je nieuwe gasten binnen andere kanalen kunt vinden!

Het allerbelangrijkste: Kies de marketing die jou als een gegoten jasje past!

5. Niet alleen campinggasten vinden, maar ook binden!

Campinggasten die jouw ambassadeurs zijn, die een mooie beoordeling schrijven, die terugkomen en enthousiast vertellen over jou en jouw camping aan iedereen die het maar horen wil. Iets onverwachts voor ze doen, een kleine verrassing, iets persoonlijks herinneren, adequaat reageren op hun vragen of klachten... allemaal kleine dingen die een groot verschil maken!
Geven ze een 7 of 8, dan zijn jouw campinggasten tevreden. Geven zij een 9 of 10 aan jou? Dan zijn zij loyaal en komen zij zeker te weten terug of vertellen over jouw camping enthousiast aan anderen. Betere reclame is er niet! Campinggasten vinden is misschien nog wel moeilijker dan campinggasten binden... als je het maar op de juiste manier doet!
Wil je hier meer over weten? Ik geef met regelmaat een gastvrijheidsworkshop.
Daarin leer je bijvoorbeeld hoe je omgaat met positieve en negatieve beoordelingen op het internet.
Bel of mail mij gerust voor de mogelijkheden!

Campinggasten vinden: zichtbaarheid en presentatie zijn cruciaal!

Kortom: vertel jij op de meest overtuigende manier over je camping? Zodat mensen die op internet de camping bezoeken enthousiast raken om bij ons vakantie te komen vieren? Het warme welkom begint niet pas op het moment dat mensen bij jou het terrein op rijden. Het echte warme welkom begint al eerder, met jouw zichtbaarheid en presentatie op het internet. Weet jij hoeveel mogelijke bezoekers afhaken omdat ze iets niet kunnen vinden op je website? Misschien zijn het er wel meer dan je denkt...

Gastvrijheid op de camping, Jouw campingwebsite

Johanna Oosterbaan

:-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *