Als campingeigenaar is het belangrijk dat je voortdurend op de hoogte blijft van de veranderende behoeftes en wensen van jouw gast. Stilstaan is achteruitgang en dat geldt ook voor je camping. Vandaag bespreken we 6 trends met daarbij een concrete groeikans voor jouw bedrijf.

Camping trend 1. Gezondheid en welzijn

Camping trend 1. Gezondheid en welzijn

Het goed voor jezelf zorgen, zowel geestelijk als fysiek, wordt steeds belangrijker. Door ons steeds drukkere leven, en nu zeker door het Corona virus, hebben we steeds meer behoefte aan gezonde voeding, detoxen, sporten en fysieke activiteiten, meditatie, connectie met de natuur en me-time. We zijn ons bewuster dat een gezonde geest en lijf het allerbelangrijkste zijn.

Benieuwd naar de groeikansen voor jouw camping op dit gebied? 

In onze training hebben wij groeikansen opgenomen voor elke trend die je hier in dit artikel terugvindt. In de training denken wij ook persoonlijk met je mee.

Camping trend 2. Luxe en comfort

Deze ontwikkeling gaat samen met het ontstressen, jezelf iets gunnen. De kampeerder heeft behoefte aan een perfecte vakantie, want er wordt het hele jaar naar uitgekeken. Als het daneenmaal zo ver is, dan moet ook alles kloppen :

  • Mooie en moderne accommodaties, eigenlijk beter dan thuis
  • Prachtige uitzichten, mooie natuur
  • Quality-time met het gezin, je partner, met vrienden.

Het is niet voor niets dat we er in de Franse taal al een nieuw woord is voor campings, daar hebben we het steeds vaker over “hôtellerie de plein air”, buitenhotels. De nieuwe generatie kampeerder is steeds meer opzoek naar de voordelen (natuur, gezelligheid) maar zonder de nadelen (weinig comfort, veel meenemen, aankoop eigen materiaal, delen van sanitair).

Camping trend 3. Leven en beleven

De vakantieganger vandaag is op zoek naar belevingen en ervaringen: iets waar je thuis over kunt vertellen. Steeds minder materiële souvenirs, maar souvenirs in het hoofd. Ontmoetingen met lokale bevolking, kookworkshop, lokale wijnproeverij, kaas, marktjes met eten of ambachtelijke producten.

Camping trend 4. Intergenerationele vakanties

Grootouders die op vakantie gaan met de kleinkinderen, familievakanties met opa’s en oma’s, ooms en tantes. De vakantie is steeds vaker het ideale moment om samen te zijn met familie. Voor deze grote groepen, met verschillende leeftijden en generaties vraagt om aanpassingen en flexibiliteit van de campingeigenaar. Vooral campings met een verscheidenheid aan accommodaties doen het goed bij deze doelgroep.

Camping trend 5. Altijd verbonden zijn

Voor veel vakantiegangers is de internet verbinden erg belangrijk en ergens tegenstrijdig met het trends rondom gezondheid en welzijn (het willen loslaten van stress en werk). Een camping kan niet meer zonder gratis en snelle wifi, een sterke 4G verbinding : iedere campingeigenaar is zich daarvan bewust.
Het constant kunnen delen van zo’n vakantie op social media, het verbonden blijven met de mailbox en kunnen ontspannen met een filmpje op Netflix zijn activiteiten die zich niet meer beperkt blijven tot jongeren, ook voor de ouderen gasten is dit steeds belangrijker.
Toch zien we ook de stralingsvrije campings in opkomst : ver weg van de 4G/5G, geen wifi. Even helemaal tot rust komen of zoals we dat noemen een digitale detox.

Camping trend 6. Duurzaamheid

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol de laatste jaren. Campings houden er steeds meer rekening mee wanneer ze vernieuwen en investeren, nieuwe campings kiezen er soms zelfs voor om duurzaamheid te nemen als marketingpositie en de keurmerken vliegen ons om de oren.

Een zeer goede ontwikkeling, maar blijf ook altijd denken vanuit jouw klant: is deze er klaar voor, ben jij als campinghouder er klaar voor? Want pas op voor loze beloftes. Duurzaamheid gaat tenslotte vaak samen met concessies doen, en dat blijkt niet altijd eenvoudig.

Het verkleinen van de CO2-voetafdruk speelt ook een belangrijke rol in het gedrag van de campinggast: minder vliegen, vaker met de trein of eigen vervoer, dichter bij huis op vakantie. De perspectieven voor lokaal toerisme zijn dan ook heel positief voor de komende jaren.

Benieuwd naar de groeikansen voor jouw camping op dit gebied? 

In onze training hebben wij groeikansen opgenomen voor elke trend die je in dit artikel hebt gelezen. In de training denken wij ook persoonlijk met je mee.

Elk bedrijf, elke ondernemer, elke omgeving en elke situatie is anders. Groeikansen verschillen daarom natuurlijk per camping. We denken graag met je mee over de kansen die wij zien voor je camping.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >