Ontvang jij alleen maar Nederlandse gasten? Of ook Duitsers, Fransen, Engelsen, etcetera? Misschien heb je net als ik, wel een camping in het buitenland en dan is het zeker in tijden van crisis ook verstandig om je op jouw "thuismarkt' te vestigen (bijvoorbeeld in het geval van gesloten grenzen).
Als jij buitenlandse gasten ontvangt, dan is het je vast opgevallen dat dit eigenlijk verschillende doelgroepen zijn. Ze hebben alle hun eigen gewoontes, verwachtingen en behoeftes. Het is daarom slim om jouw communicatie en marketing hier op aan te passen.
5 tips om deze doelgroepen beter aan te spreken:
1. Ken je doelgroep
Voordat je gaat beginnen met het werken aan je marketing is het belangrijk om op een rijtje te zetten waar deze buitenlandse gast naar op zoek is. Waarom wil hij kamperen? Waarom deze streek? Wat zijn zijn behoeftes? Waarover twijfelt deze gast? Wanneer jij jouw doelgroep kent, zijn behoeftes herkent, dan zal je deze ook makkelijker kunnen aantrekken. In onze training gaan we hier diep op in en vul jij voor jouw doelgroepen een waardepropositie in.
2. Vertaal je website
Deze tip klinkt als een open deur intrappen: het vertalen van jouw website is de eerste stap om meer buitenlandse gasten te ontvangen. Een website in eigen taal, zorgt voor herkenning en vertrouwen. Echter is het belangrijk dat je geen letterlijke vertaling gebruikt!
Voor meer impact, herschrijf je de teksten in deze taal en spring je in op de specifieke behoeften en twijfels van deze gast, deze heb je in stap 1 op geschreven. Waar een Fransman snel bang is voor een tekort aan privacy op de eigen staanplaats, zoeken veel Nederlanders juist openheid. Voor Duitsers is comfort, vooral het sanitair, erg belangrijk, bij Fransen staat dit veel lager op de wensenlijst. Verwerk deze elementen in je tekst, en zorg dat je dus inspringt op deze specifieke wensen.
3. Kies de juiste reviews
Je hebt dus jouw website vertaald, maar vergeet er geen reviews van buitenlandse gasten op te zetten. Kies voor de Nederlandse kant van jouw website voor reviews van Nederlanders, en voor bijvoorbeeld de Franse kant van jouw website voor reviews van Fransen. Beide reviewen jouw camping anders doordat hun referentiekader anders is. Kies voor een review waarvan je minimaal de voornaam mag publiceren. Dit stelt de gast gerust en zo haal je de drempel om te boeken weg.
4. Pas social media aan
Maak jouw social media ook meertalig. Dat is tegenwoordig een fluitje van een cent. Facebook heeft dit bijvoorbeeld heel goed geïntegreerd: tegenwoordig is het niet meer nodig om meerdere pagina’s te onderhouden. Met een meertalige Facebook pagina ziet een Nederlandse kampeerder, jouw Facebookpagina in het Nederlands en een Duitse kampeerder deze in het Duits. Pas ook direct de inhoud van jouw content aan, zodat dit beter aansluit bij de doelgroep.
In dit artikel laten we je zien hoe je dat doet.
5. Adverteer via de juiste kanalen
Probeer na te gaan hoe een Duitser, een Fransman of een Engelsman zijn vakantie boekt, wel kanalen gebruikt hij hiervoor? Vraag dit ook zeker aan de gasten op jouw camping: hoe zoeken jullie een camping, welke kanalen gebruiken jullie veel? Maar je kan dit ook checken door te doen alsof je een buitenlandse kampeerder bent en een camping zoekt in jouw streek: welke websites komen boven?
Voor mijn Franse gasten zocht ik bijvoorbeeld via google.fr op camping + Auvergne of camping à la ferme + Auvergne.
Meer marketingtips ?
We hebben nog veel meer praktische en direct toepasbare tips om nog meer klanten aan te trekken. Deze staan in ons programma, waarin wij al onze kennis en ervaring met andere campingeigenaren delen, zodat ook zij een succesvolle camping kunnen runnen.
[…] Buitenlandse gasten aantrekken op jouw camping […]