In dit artikel laat ik jou zien hoe je jouw boekingen kunt verhogen door een goede recensie dicht bij het boekingsformulier op te nemen. 

Welke recensie trekt jou over de streep?

Laatst gaf ik een lezing voor een groep eigenaren van hotels, vakantieparken, campings en attractieparken. Ik liet ze inzien hoe zij via hun eigen website een terras, attractie of gastenverblijf vol tevreden gasten kunnen realiseren. En dit alles met enkele kleine, maar doeltreffende aanpassingen op hun website.

Tijdens de lezing besprak ik verschillende conversie verhogende elementen op een website. Ik startte met één van de belangrijkste en meest onderschatte vormen van marketing, namelijk... recensies.

Ik leidde het onderwerp in met een vraag, die veel inzicht gaf in waarom een goede recensie het verschil maakt tussen wel of niet een boeking of reservering…

Marketing voor campings - Lezing voor campingeigenaren en bedrijven in de recreatie

Laat jij je overtuigen door een goede recensie? 

Als je op vakantie gaat, word je dan overtuigd door een goede recensie? Waarschijnlijk wel. Stel dat je onderstaande recensies leest. Naar welke camping zou je dan het liefst gaan?

"


We hebben echt al op heel veel campings gestaan. Maar zo luxe als het sanitair hier, dat hebben we nog nooit meegemaakt. Heerlijk warm water, douchen is nog fijner dan thuis. En we staan zo mooi rustig en in het groen. Vanaf onze plaats 7 zien we het pasgeboren kalfje op zijn wankele pootjes in de wei.


Recensie A

"


Minicamping die rust uitstraalt. Uitdagende fietsomgeving. In een straal van 25 km Nederland op een presenteerblaadje. Wat een luxe sanitair. De camping heeft hele leuke eigenaren. Wij gaan deze camping zeker aanbevelen aan onze vrienden en familie!


Recensie B


Deze vraag stelde ik ook aan die zaal vol eigenaren van recreatiebedrijven. De uitkomst was niet zo verrassend, maar de impact die deze vraag op de zaal had wel.

Ik vroeg wie er voor recensie A zou kiezen. Iedereen behalve één persoon koos voor deze recensie. Ik zag de verbazing door de zaal gaan. De toehoorders voelden het verschil. Je zag ze denken: Waarom zet ik dit niet in voor mijn eigen bedrijf? Door dit voorbeeld begrepen de toehoorders direct welke impact een goede recensie kan hebben.

Het nut van bewijzen om je boekingen te verhogen

Voordat ik je meer vertel over goede recensies een korte introductie over het nut van bewijzen geven op je website.

Twijfels bij een aankoop

Herken je dat? Je kijkt naar je online winkelwagentje en je begint te twijfelen. Zal ik die investering nu wel echt doen? Bij het investeren in een product of dienst hebben mensen altijd even twijfels op het moment van aankoop. Het moment dat ze hun geld, waar ze hard voor hebben gewerkt, gaan overmaken doet altijd heel even pijn.

Bewijzen nemen twijfels weg

Elke websitebezoeker heeft dus wat twijfels voordat hij of zij iets koopt. Om een goede conversie te hebben op je website (het percentage bezoekers op je website dat met jou contact opneemt of een product of dienst koopt) heb je bewijs nodig dat al deze twijfels van tafel veegt.

Hierbij geldt ook: hoe hoger de prijs van een product of dienst, hoe belangrijker het is voor de lezer om te weten of hij een goede keuze maakt. 

Ga jij af op wat anderen doen? 

Bezoekers lezen of zien graag wat anderen vinden van het product om hun eigen twijfels weg te nemen. Daarom gaan wij mensen toch ook graag af op wat anderen doen. Als je mag kiezen uit een boek wat al 10.000 keer is verkocht of een boek dat slechts 100 keer over de toonbank is gegaan, welk boek kies je dan?

En: op welk terras strijk jij neer, het terras waar niemand zit óf waar het gezellig vol is?  

Je wilt niet het risico lopen dat je in een leeg café zit omdat het café een slechte naam heeft. Oftewel, de meeste mensen wachten dan ook  liever even tot er een tafeltje op het volle terras vrij is.

Waarom zijn goede recensies belangrijk? 

Recensies behoren tot de meest onderschatte vormen van marketing.

Een recensie is een bewijs aan je websitebezoekers dat zij met jouw product / dienst de beloofde resultaten behalen. Het weergeven van referenties is geloofwaardiger dan als jij als bedrijf elke keer zelf zegt hoe goed je product is (wij van WC eend…) Ervaringen van anderen kunnen angst en onzekerheden wegnemen. Het helpt bezoekers om een beslissing te nemen.

Lees verder en ontdek hoe je recensies inzet om ervoor te zorgen dat je meer klanten of gasten krijgt via je website.  

Verschil tussen een goede en een uitstekende recensie

Als de lezer overtuigd is dat de oplossing beter dan die van de concullega, dan is het doel van de recensie bereikt. Ga dit na bij elke recensie die je ontvangt: Is dit het beste dat ik kan krijgen?

Een uitstekende recensie voldoet aan deze voorwaarden:

  1. In de recensie lees je dat diegene al andere oplossingen had geprobeerd, maar dat dat niet voor hem werkte. Dit wel!
  2. Je kunt je verplaatsen in degene die recensie schrijft en je denkt: “Als hij of zij het kan, dan kan ik het ook”. Of: “als hij/zij het zo ervaren heeft dan zal ik dat vast ook zo ervaren.”
  3. De specifieke twijfels die je hebt worden benoemd in de recensie
  4. Een brandende vraag die je nog had wordt beantwoord in de recensie
  5. Je ziet of leest in de recensie hoe de situatie is veranderd na aankoop
  6. De recensies laat jou specifieke resultaten zien
  7. Je herkent je in de taal die gesproken wordt

Voorbeeld van een slechte recensie

“Dit is echt een goed bouwpakket!!!”

Marie


Dit is geen goede recensie. Het helpt niet om angst of twijfels weg te nemen. Er komen veel te veel vragen op bij bezoekers, bijvoorbeeld: 

  1. Wie is Marie?
  2. Welk bedrijf heeft zij?
  3. Wat voor bouwpakket heeft zij afgenomen?
  4. Waarom is het bouwpakket goed?

Voorbeeld van een betere recensie

“"Dit bouwpakket is geweldig. Ik ben niet zo technisch, maar kan toch deze kast zelf in elkaar zetten!!!”

Marie

Deze recensie is al beter. Je kunt je met Marie vereenzelvigen. Jij bent bijv. ook niet zo technisch. Als een bezoeker zich afvraagt of hij deze kast wel moet kopen, omdat hij niet technisch is, dan heeft hij hier meteen het antwoord. Maar vergelijk dit eens met de volgende recensie.

“Ik heb gisteren dit bouwpakket gekocht. En ben meteen aan de slag gegaan, ook al vind ik daar normaal niets aan. Binnen een uur had ik de hele kast zelf in elkaar gezet. Dit is wel wat anders dan het bouwpakket wat ik bij bedrijf X had gekocht. Daar snapte ik niets van de handleidingen. Dit was zo gemakkelijk en het resultaat mag er zijn.”

Marie


Zie je wat het verschil is tussen de drie recensies? 

Hoe ontvang je een goede recensie?

Ben jij bang om een recensie te vragen? Je kunt het gemakkelijk voor maken voor je klanten. Als je dat doet, krijg je niet alleen méér recensies, maar ze worden ook beter.

Allereerst bedenk je aan welke klanten je een recensie vraagt en met welk doel.

Ondernemers met een webshop of bijvoorbeeld een boekingssysteem kunnen automatiseren dat klanten een mailtje krijgen, waarin gevraagd wordt naar hun ervaring. Maar als je een dienst verkoopt, komen recensies niet automatisch in je mailbox. Trek dan de stoute schoenen aan en vraag zelf aan je klanten of ze voor jou een recensie willen schrijven.

Dit doe je zo: Bel een aantal gasten die bij jullie geweest zijn en vraag ze vriendelijk of je ze kort wat vragen mag stellen. Als reden kun je geven dat je bezig bent met een nieuwe website en/of verbeteren van de dienstverlening.

Dit is om meerdere redenen interessant.

  • Je krijgt steengoede recensies;
  • direct inzicht in de taal die de klanten gebruiken;
  • nieuwe tips om de dienstverlening te verbeteren.

Je kunt de recensies gebruiken om de website veel overtuigender te maken, maar ook om je teksten op je website en social media zo goed mogelijk af te stemmen op je doelgroep (waarbij je wél je eigen geluid aanhoudt natuurlijk).  

Merk de positieve opmerkingen in je mail op 

Heb je een klant die een positieve ervaring deelt met je via de mail? Vraag hem of je die quote mag gebruiken als recensie op je website. Vind je de opmerking inhoudelijk nog niet zo sterk? Bel deze klant dan op en stel hem wat extra vragen. Grote kans dat hij dat prima vindt.

Houd social media in de gaten. 

Geef de recensies die je ontvangt op je social media of Google Mijn bedrijf weer op je site. Kijk ook hier wie je kunt bellen om een uitgebreidere review te vragen.

Hoe kom je aan goede reviews?

Ben jij bang om een recensie te vragen? Je kunt het gemakkelijk voor maken voor je gasten. Als je dat doet, krijg je niet alleen méér recensies, maar ze worden ook beter.

In veel boekingssystemen kun je automatiseren dat gasten een mailtje krijgen, waarin gevraagd wordt naar hun ervaring. Nog beter is het om een aantal vragen te stellen als mensen bij vertrek positief zijn over je camping. Vraag aan het eind of je de complimenten mag gebruiken voor een review. Kijk of je een foto mag maken van de gasten die je erbij zet.

Merk de positieve opmerkingen in je mail op. Heb je een gast die een positieve ervaring deelt met je via de mail? Vraag hem of je die quote mag gebruiken als recensie op je website. Vind je de opmerking inhoudelijk nog niet zo sterk? Bel deze klant dan op en stel hem wat extra vragen. Grote kans dat hij dat prima vindt.

Wat is het beste moment om een recensie te vragen?

Het beste tijdstip om een recensie te vragen is op het moment dat een gast genoeg tijd heeft ontvangen om je product of dienst te ervaren. Maar wacht ook niet al te lang, omdat ze dit dan misschien zijn vergeten. Houdt de individuele gast dus in gedachten bij het vragen naar een recensie. Bekijk voor je eigen bedrijf welke balans je hierin kunt vinden. Vraag ook of je gasten hun recensie op Google Mijn Bedrijf willen plaatsen.

Houd ook social media in de gaten.

Geef de beste recensies die je ontvangt op Zoover, je social media of Google Mijn Bedrijf weer op je site. 

Welk bewijs kun jij laten zien aan je websitebezoekers dat zij zeker een vakantie bij jou moeten boeken?

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >