Adverteren voor je camping...Nee, zet storytelling in!

Wil je meer uit social media halen en vraag je je af of adverteren de volgende stap zou kunnen zijn? 

Wij geven in dit artikel onze visie hierop.

De eerste stap

Adverteren voor de camping zou pas de volgende stap moeten zijn, de tweede of misschien wel derde stap, niet de eerste.

Eerst adviseren we in te zetten op storytelling en persoonlijk contact. Vertel jouw verhaal. Wat is de reden dat je bent gaan ondernemen? Vertel met welke vragen klanten bij jou binnen komen. Vertel over je bedrijf en geef een voorbeeld d.m.v. een filmpje of fotoreeks.

Wij geloven dat je nog steeds zonder te adverteren (dus op een organische manier) via social media (Facebook / Instagram / Tiktok) veel potentiële campinggasten bereiken.

Bereik op een organische manier

We adviseren onze klanten dus om op een organische manier (en gratis) bereik te creëren.

Maar hoe zorg je nu dat je berichten bereik krijgt en likes / reacties, zonder te moeten adverteren? Dat leggen we ook aan je uit in dit artikel.
Adverteren is echt niet nodig. De enige echte gratis manier om meer betrokkenheid te creëren op Facebook / Instagram/ Tiktok, is door inhoud te plaatsen die je volgers ook echt geweldig vinden! Na het toepassen van deze tips, zullen jouw volgers volop likes uitdelen op jouw berichten en reageren op jouw berichten. Je krijgt meer zichtbaarheid als je deze tips toepast. Dit zal zeker tot meer boekingen gaan leiden!

Meer tips voor storytelling in je berichten


Vertel een verhaal over wat er op jouw camping heeft afgespeeld

Mensen onthouden verhalen. Berichten maak je persoonlijk door het vertellen van een verhaal. Jouw volgers hebben vast ook wel eens dat soort verhalen meegemaakt op de camping. Je maakt door het delen van jouw verhaal een connectie op persoonlijk niveau, waardoor er weer veel betrokkenheid ontstaat. Als je een verhaal deelt op social media, zorg er dan voor dat je verhalen deelt over zowel jouw persoonlijke leven als over gebeurtenissen die op jouw camping hebben afgespeeld. Grote kans dat je hier veel reacties op krijgt!

Plaats foto’s van ‘achter de schermen’ bij jouw camping

Een foto gemaakt achter de schermen, zorgt ervoor dat je camping persoonlijker overkomt. Een dergelijke foto helpt je om op te vallen in de competitie die er heerst tussen de berichten die door alle verschillende bedrijven worden geplaatst. Mensen willen transparantie en steeds meer bedrijven staan open voor het tonen van deze transparantie. Door je volger op social media een blik achter de schermen te gunnen, is de volger geneigd veel meer betrokken te blijven.

Deel je gedachten

Waar denk je aan? Deel met je volgers waar je aan denkt en kijk of ze daarop reageren. Je weet maar nooit of jouw volgers misschien op dat moment wel hetzelfde denken. Dit type bericht maakt het allemaal ook net iets spannender. Kijk niet raar op als een bericht met jouw gedachte het bericht wordt waar de meeste mensen op reageren.

Vraag je volgers advies bij het nemen van beslissingen

Wel of geen muziek in het toiletgebouw? Viooltjes planten of gras zaaien? Vaak vinden volgers het erg leuk om hierover mee te denken. Het is een laagdrempelige manier van betrokkenheid creëren.

Plaats vragen en opdrachten zoals ‘vul in op de stippellijn’

Vragen en opdrachten zoals ‘maak deze zin af…’, zijn berichten die er altijd voor zorgen dat jouw volgers zullen reageren. Mensen vinden het altijd leuk om op dit soort berichten te reageren! Je zult dan ook veel reacties krijgen. Onze camping is voor jou...

Wees jezelf

We zijn allemaal mensen, zeker op social media. Het is belangrijk om je op deze manier te uiten. Negeer alle adviezen om heel professioneel over te komen en stel je kwetsbaar op door ook echt lekker jezelf te zijn. Gedraag je op je zakelijke profiel zoals je in je dagelijkse leven ook doet. Je volgers zullen dit waarderen en het levert je daarom meer likes en reacties op berichten op.

Plaats video’s

Het plaatsen van video’s is nog steeds een populaire trend. Dagelijks worden meer dan 8 biljoen video’s op Facebook bekeken, en dit is slechts het begin. Maak van deze trend gebruik en plaats een video waarin je:

  • Een rondleiding geeft over je camping
  • Mensen een blik achter de schermen toont, bijvoorbeeld wanneer je aan het schoonmaken bent
  • Jouw team voorstelt
  • Gewoon even goedemorgen zegt
  • Jouw grappige kant laat zien

Het enige wat je nodig hebt is een middel om de video op te nemen, dit kan gewoon je telefoon zijn, en een beetje creativiteit.

Zet volgers in de spotlight

Plaats berichten over jouw volgers en beloon deze mensen met wekelijkse prijzen die je weggeeft op jouw pagina. Dit is de beste manier om geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen. Potentiële klanten zullen eerder producten of diensten van je afnemen en je klanten worden loyaler aan jou en je bedrijf als ze zichzelf op jouw social media pagina zien. Bovendien zullen mensen die bijvoorbeeld net gestart zijn met een eigen bedrijf, zeer gedreven zijn om te winnen en zo een plek op jouw pagina te kunnen bemachtigen.

#hashtags

Gebruik de juiste hashtags en verspreid je verhaal, aangepast per kanaal, via de diverse socials die voor jouw camping het beste zijn. En ga échte connecties aan met mensen. 

Reageer

Reageer op hun reactie onder je bericht met een vraag, zodat er een gesprek ontstaat en je elkaar beter leert kennen. Stuur een privé bericht om wat meer privacy te hebben en ergens dieper op in te gaan. Deel jouw kennis door te reageren met waardevolle input onder de berichten van anderen.⠀

Laat elke keer hetzelfde gezicht zien

Dit is misschien wel de belangrijkste tip! Zorg ervoor dat je consistent bent. Plaats niet een bericht om vervolgens van de radar te verdwijnen. Dit zal je bereik en betrokkenheid bij berichten in de toekomst zeker gaan beïnvloeden. Dus hoe vaak je ook berichten plaatst, zorg er in ieder geval voor dat je consistent blijft.

En als dat allemaal niet lukt? Dan wel adverteren?

Adverteren kan overigens veel opleveren! Maar dan moet je echt goed weten hoe je de beschikbare tools in moet zetten. Volg een workshop om dit zelf te leren. Zo target je hele specifieke doelgroepen voor bijvoorbeeld het promoten van workshops op Facebook en Instagram. Heb je die kennis (nog) niet, dan kun je je geld beter op andere manieren inzetten op marketingvlak.

Hulp bij berichten zonder adverteren voor je camping?

Heel veel succes met het plaatsen van je berichten. Als je hulp nodig hebt, of feedback op je social media strategie en berichten, stuur ons dan een bericht of bekijk onze cursussen!

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>