Je kent het wel. Na een lange rit ben je er bijna. Hoe zou de camping of je vakantie adres erbij liggen? Je kunt niet wachten tot je het terrein op kunt rijden. 

Maar toen je aankwam schrok je. Dit was niet wat je had verwacht.

Je bent enigszins teleurgesteld, maar je wilt er toch het beste van maken.

Heb jij dit wel eens meegemaakt? Heb je je wel eens afgevraagd of dit wel écht het adres was waar je had geboekt, omdat de foto's en de informatie op de website in jouw ogen heel iets anders voorspiegelden?

Had jij dan een te hooggespannen verwachting, heb je zelf niet goed opgelet óf had de campingeigenaar daar wat aan kunnen doen? 

Teleurstellingen van campinggasten

Regelmatig komen er bij ons mensen op de camping die mij vertellen dat ze teleurgesteld werden toen ze op een bepaalde camping het terrein op kwamen rijden.

Daarom besloot ik een onderzoekje uit te voeren. Hoe vaak komt het nu eigenlijk voor dat een website of brochure niet goed de werkelijkheid van de camping weergeeft?

In dit artikeltje lees je eerst de uitkomsten van dit onderzoek. Daarna geef ik je enkele tips over hoe je als campingeigenaar een verkeerde verwachting en daarmee teleurstelling kunt voorkomen. 

Verkeerde verwachtingen van campinggasten

Onlangs voerde ik een klein onderzoek uit onder 164 campinggasten. Ik stelde ze de volgende vraag: 

Heeft u wel eens meegemaakt dat u op een camping aankwam en dat u toch wel even schrok? Dat bleek dat de foto's op de website of in de brochure er heel anders uitzagen dan u in werkelijkheid aantrof?

De antwoorden van de deelnemers:

  • 21 campinggasten hebben dit nog nooit meegemaakt
  • 91 campinggasten hebben dit wel meegemaakt en geven een voorbeeld daarvan
  • 52 campinggasten vulden de vraag niet in

Voorbeelden van verkeerde verwachtingen 

Bijzonder was dat alle 91 mensen die een voorbeeld gaven, een teleurstellende ervaring hadden op de camping. Bijvoorbeeld: de camping zag er in werkelijkheid minder goed uit dan op de website.

Andere veelgenoemde opmerkingen van campinggasten:

  • De camping was verouderd ten opzichte van de foto’s op de website
  • De plaatsen waren kleiner dan verwacht
  •  Het sanitair zag er in werkelijkheid veel viezer / ouder oud dan op de foto's 
  • De omgeving bleek tegen te vallen. Zo was er bijvoorbeeld overlast op de camping van een bedrijf of een weg waar men niet op had gerekend

Voldoe aan de verwachtingen op je website en brochure

De campinggasten gaven in het onderzoek ook oplossingen voor dit probleem.

Tips waar alle campinggasten wat aan kunnen hebben. Mensen kiezen bijvoorbeeld soms niet voor een camping met een verouderde website. Zij vragen zich af: als de campingeigenaar niet veel aandacht heeft voor de website, heeft hij deze dan wel voor zijn camping? 

Veel gasten lezen de beoordelingen op onafhankelijke platforms grondig. En als ze twijfels hebben, bellen ze van tevoren even of nemen ze een kijkje op de camping als dat nodig is. 

Welke campingwebsites managen de verwachtingen het beste? 

Een goede website is natuurlijk fijn voor bezoekers. Jouw mogelijke klanten of gasten kunnen jou snel vinden op het internet.
Ze zien direct de belangrijkste informatie. De informatie op de website is eerlijk en duidelijk. Een goede website is veilig, functioneel en mobielvriendelijk. Zonder spelfouten, te lange zinnen of onduidelijke afbeeldingen.

Met een goede website krijg je al snel veel boekingen

En je kunt er als campingeigenaar nog een schepje bovenop doen.
Zorg dat mensen zich respectvol behandeld voelen op je website.

Laat een website bouwen die veel vertrouwen opwekt.

Een website die vertrouwd aanvoelt, is ook eerlijk bent over alle details. Als gasten zien dat jij dat op je website doet, zullen zij verwachten dat je ook op de camping aandacht hebt voor alle details. 

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter mensen hun keuze hierop kunnen baseren. 

Men voelt zich gerustgesteld als jij begrijpt waar zij heen willen. 

Op deze manier manage je niet alleen de verwachtingen, maar zorg je ook voor meer boekingen. En weet je zeker dat de mensen die naar je camping komen niet teleurgesteld zijn, maar direct tevreden aan hun vakantie kunnen beginnen.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Meer lezen? Check deze artikelen

>