Vandaag de dag laten wij, websitebezoekers, ons voor een groot gedeelte leiden door gevoelsmatige, onbewuste elementen.
Als jij een succesvolle website wilt hebben, dan is het begrijpen van die emotionele en onbewuste verwachtingen dus cruciaal.
Maar hoe realiseer je dat concreet voor jouw gasten? Zodat mensen die op internet je camping bezoeken enthousiast raken om bij jou vakantie te komen vieren?

Heb jij iets bijzonders op jouw camping? 

Je gasten met een warm welkom onthalen…
Dat doen wij als campingeigenaren graag.
We zetten ons met hart en ziel in voor onze camping.
We zijn gastvrij en willen mensen een fijne vakantie geven.
We bieden veel waarde aan: een heerlijke camping in de natuur, een persoonlijk praatje, een prachtige omgeving.
Misschien hebben we iets bijzonders dat alleen op onze camping te vinden is.

En dat willen we graag aan de buitenwereld vertellen.
Want: het warme welkom begint niet pas op het moment dat mensen bij jou het terrein op rijden. Het echte warme welkom begint al eerder, met jouw zichtbaarheid en presentatie op het internet.

In dit artikel lees je 7 kenmerken van een campingwebsite die zorgen voor een hoge positieve impact op klantbeleving. Zodat potentiële gasten jou kunnen vinden en uiteindelijk verleid worden om bij jou te boeken.

1. Bezoekers willen niet wachten en snel antwoord op hun vraag

Weet jij hoeveel mogelijke bezoekers afhaken omdat ze iets niet kunnen vinden op je website? Richt je website zo in dat mensen direct kunnen vinden waar ze voor komen. De belangrijkste informatie zet je voorop. Gebruik liever geen uitklapmenu’s, dit is niet fijn voor gebruikers, vooral de mensen die op mobiel je website bekijken. Zorg ook voor een snelle website. Als het te lang duurt voordat je website is geladen, klikken mensen weg. Zorg dat je foto’s dus niet te zwaar zijn op je website.

2.  Geef je bezoeker duidelijke informatie, zonder afleiding

Een campingwebsite met onbegrijpelijke taal of structuur, laat mensen onbewust denken en verwachten dat alles bij die camping misschien wel moeilijk zal verlopen.

Verwijder alles van je website wat mogelijk afleidt van het doel waarvoor een bezoeker op je website is. Zet bijvoorbeeld op de pagina waar men gaat boeken absoluut geen informatie die afleidt van het boekingsproces. Op het internet hebben mensen vaak een korte aandachtspanne. Een klein beetje afleiding kan er al voor zorgen dat een bezoeker nieuwsgierig wordt en niet meer nadenkt over het boeken over je camping, maar naar een andere website surft.

3. Bezoekers lezen graag een persoonlijk verhaal

De ‘over ons’ pagina is één van de belangrijkste en meest gelezen pagina’s op een website. Websitebezoekers zijn dol op een persoonlijk verhaal. Bij het lezen ervan begrijpen zij wie jij bent en waar jij warm voor loopt. Wie zijn jullie en waar worden jullie blij van? Waarom besloten jullie een camping te starten en waarom op die ene plek? Neem je gasten mee in jouw verhaal en passie. Zet er een enthousiaste foto bij om je verhaal te onderstrepen. Let er wel vooral op dat dit relevante informatie is die voor je lezers interessant genoeg is en helpt bij het maken van een keuze voor jouw camping.

4. Maak een goede eerste indruk

De eerste indruk is in een paar seconden gevormd. Bezoekers klikken zo weg als ze niet meteen weten op wat voor website zij zijn. Zet geen ‘welkom op mijn website’ bovenaan, maar jouw unieke kenmerken van de camping. Zoals: ‘Sfeervolle, kleine camping in de Achterhoek’.

Schrijf dus geen ‘welkom’, maar zorg dat het zo voelt. Laat direct zien wat jouw camping anders maakt dan anders. Vertel de voordelen meteen op de homepage. Maak bezoekers nieuwsgierig naar wat er nog meer te beleven is op jouw website en dus op je camping. Zorg dus voor een onvergetelijke ervaring voor je bezoekers op je website (en zet deze voort op je camping)

5. Duidelijke beelden zijn goud waard!

Mensen willen vooral eerlijke, verrassende en relevante beelden zien.

Als beelden van het sanitair ontbreken, denken zij al snel dat het sanitair onder de maat is. Wees eerlijk als het sanitair niet heel nieuw meer is en probeer dan juist de goede punten te benadrukken. Bijvoorbeeld dat mensen niet hoeven te betalen voor de douche.

Op je website wil je je camping zo goed mogelijk etaleren. Zorg dat bezoekers op je website op de foto’s zien dat jij aandacht hebt voor alle details. Hierdoor neemt hun vertrouwen toe.

6. Geef je bezoeker bevestiging dat zij de juiste keuze maken

Geef bevestiging op je website. Voor een campingwebsite betekent dat vooral recensies op de goede plaats. Met een foto van je gasten erbij. Beoordelingen van andere gasten zijn belangrijk, dat wist ik al wel. Beoordelingen van andere gasten zijn verreweg het belangrijkste bij de keuze voor een camping. En dan niet de beoordelingen uit het online gastenboek, maar van onafhankelijke platforms, zoals Google of Zoover. Verzamel dus zoveel mogelijk beoordelingen via deze platforms. Stuur gasten een bedankmailtje na hun verblijf met de juiste vragen. Gasten vullen dit dan graag voor jou in. Kies de beste recensies uit. Vraag of je de beoordeling met de naam (en foto) van de gast op je site mag zetten. Of zet de reactie met voornaam op de homepage van je website.

7. Maak de informatie op je website zo simpel mogelijk

Mensen willen graag in één keer zien waar ze aan toe zijn. Veel mensen ergeren zich bijvoorbeeld aan de complexe rekensom bij de tarieven op een website. Zij moeten dan eerst de rekenmachine erbij pakken om op te tellen hoeveel een nacht kost. Weet wat je bezoekers willen zien en lezen, zodat je ze relevante en duidelijke informatie aan kunt bieden. Vertel niet te veel en maak je zinnen niet te moeilijk of te lang.

Aan welke kenmerken voldoet jouw campingwebsite?

Als mij één ding duidelijk is geworden de afgelopen jaren is dat een professionele campingwebsite vol klantbeleving een succesvol recept is voor een volgeboekte camping en tevreden gasten! Identificeer dus systemisch kansen om een hoge positieve impact op klantbeleving te realiseren en creëer daarmee een sterke verhoging van het aantal aanbevelingen en ambassadeurs van jouw camping.

over de auteur

Johanna Oosterbaan

Johanna ondersteunt eigenaren van campings, vakantieparken, B&B, hotels en vakantiewoningen bij het ontvangen van meer gasten via het internet. Zij is zelf eigenaar van een kleine, goedlopende camping. Ook is zij spreker, marketingstrateeg, communicatiewetenschapper en grondlegger van de Gouden Website Methode.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meer lezen? Check deze artikelen

    >